Opinii

Business Magazin 19 ani. Cei mai mulţi oameni de business, dar nu numai, nu înţeleg că ceea ce rămâne după ei nu va fi afacerea lor, ci povestea lor pe care au scris-o alţii (sau Google) sau pe care au spus-o/ scris-o ei. Dar pentru că voi, personajele noastre, nu vreţi să vă scrieţi povestea, o scriem noi

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Business Magazin 19 ani. Cei mai mulţi oameni de...

Autor: Cristian Hostiuc

27.10.2023, 19:00 4604

Business MAGAZIN, săptămânalul de business lansat în octombrie 2004, a făcut pe neobservate 19 ani într-o lume mult mai interesantă faţă de momentul lansării, cel puţin din perspectiva evenimentelor şi a crizelor de toate felurile pe care le trăim.

Business MAGAZIN s-a lansat pentru că piaţa a avut atunci nevoie de un produs media care să surprindă lumea businessului din România, o lume care începea să-şi ia zborul.

Nimeni nu şi-a putut închipui atunci ce ascensiune va avea economia României, ce poveşti de succes se vor întâmpla, dar şi ce falimente vor avea loc. Nimeni nu anticipa că numai în patru ani ne vom confrunta cu o criză majoră. Cei care luau în 2004/2005 credite pentru case în franci elveţieni, în euro nu ştiau ce-i aşteaptă în doar câţiva ani.

Dar nu este totul despre criză, ci dimpotrivă, dacă tragem linie şi adunăm, cele mai interesante poveşti au venit din partea celor care au realizat ceva. Când în 2005 l-am pus pe copertă pe Iulian Stanciu de la eMAG, nici el nu cred că se gândea unde va ajunge eMAG.

În 2004, când am lansat revista, cursul valutar leu/euro era 4,1 lei/euro şi nimeni nu credea că va ajunge apoi la 3,1 lei/euro în 2007.  Acum cursul este de 4,9 lei/euro, înregistrând o creştere de numai 19%, cât creştea într-un an de zile la începutul anilor 2000.

În 2004, PIB-ul României a fost de 60 de miliarde de euro, iar acum vom ajunge la 320 de miliarde de euro, deci o creştere de peste cinci ori.

Salariul mediu net era de 150 de euro, iar acum este de peste 900 de euro, deci o creştere de 500%.

Preţul unei reviste Business MAGAZIN era de 3,9 lei (adică 0,95 de euro), iar astăzi este de 19 lei (adică 3,8 euro), înregistrând o creştere de 4 ori.

Business MAGAZIN a fost şi este despre evenimente, poveşti, oameni, idei, încercând să surprindem cât mai bine lumea în care trăim, cu evenimentele şi personajele din jurul nostru.

Pentru multe personaje noi de fapt scriem propria carte, pe care ei nu vor să o scrie. Dacă am lua toate articolele pe care Business MAGAZIN le-a scris despre Iulian Stanciu de la eMAG, Adrian Mihai de la FAN Courier, Dan Şucu de la Mobexpert, despre Florin Talpeş de la Bitdefender, despre Ion Ţiriac (nu cred că a făcut altcineva o evaluare mai bună a averii lui Ion Ţiriac decât a făcut-o Business MAGAZIN), despre Dagoş Pavăl de la Dedeman etc., am putea face o carte despre fiecare şi nu s-ar mai chinui aceştia să o scrie.

Cei mai mulţi oameni din business, dar nu numai, nu înţeleg că ceea ce rămâne după ei va fi povestea pe care au scris-o alţii, sau pe care au scris-o ei.

Prin proiectul Meet the CEO, care a făcut şi el peste 10 ani, vrem să scriem despre cariera profesională a celor care, la un moment dat, ocupă o poziţie/funcţie într-o companie şi sunt relevanţi/importanţi în businessul românesc.

Încercăm să aducem în faţa cititorilor noştri în fiecare săptămână personaje, idei şi evenimente cu care interacţionăm conştient sau chiar inconştient. 

Spre exemplu, eu îmi iau ideile pentru articolul meu din conversaţiile pe care le am cu unii sau alţii, din ceea ce văd în jurul meu, din ceea ce aud la alţii, din concluziile pe care pot să le trag analizând anumite lucruri.

Gillian Tett, unul dintre cei mai cunoscuţi jurnalişti ai Financial Times, spunea într-un articol de adio că scriitorii/jurnaliştii sunt nişte canibali, hrănindu-se cu evenimentele care se petrec în jurul lor.

Prin ceea ce scriu aici, eu încerc să provoc cititorii la o reacţie, pozitivă sau negativă.

De foarte multe ori oamenii se regăsesc în articolul meu, în articole din Business MAGAZIN, dar nu au avut timp să le scrie. Aşa că le scriem noi.

19 ani înseamnă mult pentru un săptămânal de business, în condiţiile în care lumea trăieşte cu informaţie instantă. Aproape totul se citeşte pe mobil, iar noile generaţii, care sunt născute direct digital, nu au rutina răsfoitului unei reviste.

Este foarte greu. Încercăm să ţinem pasul cu evenimentele, cu personajele lumii de business, încercăm să găsim unghiuri inedite pe care care să le scoatem în faţă astfel încât să atragem atenţia cititorilor noştri, dar nu numai.

Având în vedere că lumea este aproape total digitală, de cele mai multe ori schimbăm titlul articolelor când le punem pe net pentru a atrage atenţia. Oamenii nu citesc mai puţin faţă de acum 19 ani, ci dimpotrivă, se citeşte mult mai mult, mult mai repede, iar reacţiile sunt imediate.

Chiar şi în această lume digitală, unde cei mai mulţi preferă să citească o revistă pe telefonul mobil decât în varianta print, povestea, personajul, evenimentul rămân. S-a schimbat doar modalitatea de ajunge la cititor.

Să-i urăm revistei Business MAGAZIN ani buni în continuare, poveşti interesante, personaje noi şi puncte de vedere surprinzătoare.

La mulţi ani, Business MAGAZIN!    

Această opinie a apărut prima dată pe Business Magazin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO