Opinii

Cum pot companiile din România să-şi pregătească inspecţia fiscală privind preţurile de transfer, în condiţiile în care aceasta rămâne o prioritate pentru ANAF în 2020

Opinie Liviu Gheorghiu, coordonator Transfer Pricing Team

Cum pot companiile din România să-şi pregătească...
31.01.2020, 19:10 655

5 paşi pentru pregătirea inspecţiei fiscale privind preţurile de transfer


După cum se poate observa din ultimele comunicate de presă şi statistici, verificarea respectării legislaţiei privind preţurile de transfer de către companiile multinaţionale prezente în România rămâne o prioritate pentru ANAF. Legislaţia privind preţurile de transfer are la bază aplicarea principiului valorii de piaţă în cadrul tranzacţiilor dintre societăţi afiliate.

Selectarea contribuabililor pentru inspecţia privind preţurile de transfer are ca punct de plecare analiza de risc făcută de ANAF pe diverse industrii sau sectoare economice. Chiar dacă nu toate criteriile folosite de ANAF în acest proces sunt transparente, putem spune din experienţa anilor anteriori că sunt în continuare vizate societăţile multinaţionale care înregistrează pierderi operaţionale, cele care derulează tranzacţii de valori semnificative cu servicii şi drepturi de proprietate intelectuală sau cele care acordă finanţări altor societăţi din cadrul grupului.

 
  1. Identificarea tranzacţiilor cu societăţi afiliate şi a valorii acestora

Un prim pas în scopul documentării preţurilor de transfer este identificarea acelor tranzacţii cu persoane afiliate care trebuie descrise şi analizate în cadrul dosarului preţurilor de transfer. În principiu, în această categorie intră numai acele tranzacţii cu o valoare anuală mai mare decât nivelul pragului de semnificaţie stabilit prin Ordinul 442/2016, respectiv 50.000 euro atât pentru dobânzi încasate/plătite, cât şi pentru serviciile primite/prestate şi 100.000 euro pentru achiziţiile/vânzările de bunuri corporale sau necorporale. Deşi la o primă vedere acest pas poate părea simplu, în practică, stabilirea valorii unei anumite tranzacţii poate ridica probleme, mai ales când discutăm despre mai multe tranzacţii ce se derulează în baza unui singur contract.

 
  1. Clarificarea modului de stabilire a preţului de transfer al tranzacţiile analizate

Analiza preţurilor de transfer nu poate fi făcută în lipsa informaţiilor despre metoda folosită pentru stabilirea preţului facturat sau plătit către societatea afiliată. Dacă în cazul vânzărilor de produse sau prestărilor de servicii făcute de societatea din România această informaţie trebuie să fie disponibilă, procesul poate fi mai dificil în cazul achiziţiilor sau a serviciilor primite de la societăţi afiliate nerezidente. În multe cazuri societatea din România nu are acces la informaţii despre metoda folosită pentru stabilirea preţului de transfer, situţie în care informaţia trebuie cerută şi primită de la grup într-un timp rezonabil care să nu afecteze calendarul pregătirii dosarului preţurilor de transfer.

 
  1. Armonizarea analizei locale cu cea pregătită de grup şi societăţile afiliate

Majoritatea ţărilor dezvoltate sau în curs de dezvoltare aplică o legislaţie privind preţurile de transfer, ceea ce însemnă că societăţile afiliate cu care tranzacţionează societatea din România pot fi în situaţia de a prezenta autorităţilor fiscale locale informaţii sau analize similare pentru aceleaşi tranzacţii. În acest caz, informaţiile şi analizele pregătite de societatea din România trebuie armonizate cu cele pregătite de societăţile afiliate. În cadrul principalelor elemente ce trebuie prezentate uniform putem include valoarea tranzacţiilor, metoda de analiză folosită sau indicatorul de profil aplicat. De asemenea, conţinutul dosarului preţurilor de transfer local trebuie aliniat cu conţinutul documentaţiei Masterfile, dacă aceasta a fost pregătită la nivel de grup, atât din punctul de vedere al informaţiilor descriptive, cât şi din cel al metodelor folosite pentru analiza principalelor tranzacţii.

 

În plus, un aspect de avut în vedere este faptul că documentaţiile pregătite la nivel de grup nu sunt acceptate ca atare în cazul unui control în România, acestea necesitând o adaptare la cerinţele specifice ale legislaţiei de preţuri de transfer locale.

 
  1. Pregătirea din timp a dosarului preţurilor de transfer şi actualizarea periodică a acestuia

În cadrul inspecţiei fiscale va fi verificat dosarul preţurilor de transfer pentru perioada supusă inspecţiei. În consecinţă, toate societăţile care derulează tranzacţii cu societăţi afiliate trebuie să pregătească din timp dosarul şi să-l actualizeze anual, pentru a evita situaţia în care dosarul este pregătit într-un timp foarte scurt, după ce a fost primită solicitarea de prezentare în cadrul inspecţiei. Chiar dacă termenul de întocmire a dosarului este foarte scurt numai pentru acele societăţi din categoria marilor contribuabili care au tranzacţii cu valori peste pragurile de semnificaţie, termenul de 30-60 de zile calendaristice cu posibilitatea de prelungire cu încă 30 de zile calendaristice aplicat pentru restul contribuabililor se poate dovedi insuficient în practică. Pregătirea din timp a dosarul permite şi indentificarea eventualelor riscurile legate de modul de stabilire a preţurilor de transfer, ce pot fi ulterior reduse înainte de începerea unei eventuale inspecţii.

 
  1. Dialogul şi schimbul de informaţii cu echipa de inspecţie

Este foarte important ca în cadrul inspecţiei privind preţurile de transfer să existe un dialog continuu între contribuabil şi echipa de inspecţie, după ce dosarul a fost pus la dispoziţia inspectorilor în termenul legal. Contribuabilul trebuie să înţeleagă care sunt tranzacţiile pe care inspectorii le consideră cu risc şi să încerce să aducă cât mai multe argumente pentru susţinerea metodelor de analiză aplicate. În unele situaţii discuţia despre concluziile echipei de inspectie în urma verificării dosarului au avut loc numai la finalul inspecţiei, contribuabilul neavând posibilitatea de a-şi susţine pe larg punctul de vedere. 

De asemenea reprezentaţii grupului trebuie ţinuţi la curent cu derularea procesului de inspecţie, pentru că orice ajustare de preţ realizată în Romania poate conduce la dubla impunere cu impact negativ asupra societăţilor afiliate cu care se derulează tranzacţiile în cauză.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO