In opinia mea, sectoarele 3, 4 si 6 sunt cele mai ingrijiite din capitala. La egalitate, dar in urma celor mentionate, sunt sectoarele 2 si 5. Tot respectul pentru Piedone! De ce spun asta? Cunosc bine S5 si, lasand la o parte tragedia Colectiv, cel mai sarac sector al Bucurestiului este infinit mai bine gospodarit decat sectorul 1. Nimic si nicio scuza nu exista pentru starea de degradare in care a ajuns cel mai bogat sector din capitala noastra... europeana, prin care intra toti strainii, dinspre aeroport. Tot ce este vizibil imbunatatit in ''orasul lui Bucur'' se datoreaza primarilor de sector.
Ceea ce nu se vede, dar se lucreaza teoretic acum si practic in cativa ani se va si vedea, are legatura cu fostii si actualul primar general. Problemele structurale nu sunt nici trotuare, nici parcari, nici alei sau locuri de joaca, nici parcuri de cartier sau asfaltari intre blocuri si alte ''artificii'' urbanistice. Infrastructura urbana, care implica costuri de miliarde de euro, necesita timp si investitii masive. Credeti ca nemtii sunt mai breji? Nici vorba! Noul aeroport al Berlinului a fost dat in functiune cu o intarziere de 9 (noua) ani!! si costurile finale au fost cu 3,3 miliarde euro peste buget. Se fura in Germania en-gros, noi suntem ”copii” pe langa ei.
In aceste conditii, de peste 2 ani investitorii imobiliari s-au reorientat spre judetul Ilfov. Unde este cerere apar si dezvoltatori. Exista primari din jurul Bucurestiului, pentru care am toata admiratia. Pentru mine, Buftea este un reper de bune practici urbanistice. La polul opus, Chiajna, unde s-a pus accent pe mult/ bani, nu pe frumos/ util. Nu am investitii in afara capitalei, deci scriu fara niciun interes. Comunele limitrofe capitalei, orasele ''satelit'' ale Bucurestiului ''fura'' din ce in ce mai multi bucuresteni. Astfel, se imputineaza si incasarile Primariei Municipiului Bucuresti.
In ultimii 2 ani macaralele ridicate in Bucuresti sunt pe cale de disparitie. Primarul Istanbulului declara: ''Daca vrei sa vezi dezvoltarea unui oras, numara macaralele ridicate''. Insusi Napoleon a spus: ''Daca Pamantul ar fi o singura tara, Istanbulul ar fi capitala ei''! In orasul de pe Bosfor sunt astazi peste 10.000 de macarale in picioare. In Bucuresti le numeri pe degete si tot atatea vor fi si in viitorul cincinal, pentru ca, dupa parerea mea, edilul ales va fi reales si in 2024. Vom trai si vom vedea...
Chiar daca Bucurestiul contribuie cel mai mult la PIB-ul national cu 24.7%, studiile arata ca procentul s-a diminuat in ultimii ani cu 2,4% si trendul descrescator se mentine. Explicatia este simpla.... Populatia rezidenta a capitalei a scazut cu aproximativ 10% in ultimii ani, ajungand la 1,7 milioane de locuitori, iar populatia judetului Ilfov a crescut la peste 550.000 locuitori. Practic, daca Bucuresti-Ilfov ar fi un singur oras, 3/4 ar sta in centru, 1/4 ar locui la periferie. Este evident ca migratia bucurestenilor spre Ilfov va continua si procentul ar putea ajunge, in urmatorii 20 de ani, 60% centru-40% periferie!
Finalizarea celui de-al doilea inel de centura al capitalei - A0 va accentua trendul scaderii populatiei Bucurestiului in favoarea Ilfovului. Acest fenomen urbanistic si demografic este normal. Asa se naste o metropola! Prin extindere teritoriala si/ sau a populatiei. Echilibrul populatiei rezidente intre Bucuresti si Ilfov se va accentua odata cu cresterea facilitatilor urbane in zonele limitrofe: trenuri naveta intre localitati, trenuri pe linia de centura actuala, iesiri auto facile spre zonele limitrofe, mijloace de transport in comun - tip naveta - intre capitala si toate localitatile din Ilfov.
Cei care spun ca preturile imobilelor in Bucuresti vor creste curand, atunci cand populatia si investitiile scad, viseaza color. In Ilfov vor creste, dar exclusiv in conexiune cu dezvoltarea infrastructurii. Si asta va dura multi ani!
Dragos Dragoteanu este Certified International Property Specialist.