Opinii

Opinie Bogdan Alecu: Cum să circulăm mai bine în Bucureşti: Avem parcări, dar ar trebui să le şi folosim corect

Opinie Bogdan Alecu: Cum să circulăm mai bine în Bucureşti: Avem parcări, dar ar trebui să le şi folosim corect

Autor: Bogdan Alecu

02.11.2012, 14:49 1289

Circulaţia din Capitală, sau mai degrabă, blocajul din traficul Capitalei de la ore de vârf, este una din cele mai mari probleme ale celor care aleg să utilizeze automobilul pentru a se deplasa dimineaţa sau seara. Cu toate acestea, toată lumea se plânge de trafic, dar nimeni nu ia (aproape) nicio măsură pentru a o rezolva.

În primul rând trebuie identificate problemele. Indiferent ce am spune, în Bucureşti încă se circulă decent. Sunt multe alte oraşe europene cu un trafic de-a dreptul infernal la ore de vârf, iar primele care îmi vin în minte sunt Paris, Munchen, sau chiar autostrăzile elveţiene care sunt blocate ore întregi de maşini.

Prima problemă care duce la blocaje este cea a parcărilor. În Bucureşti există totuşi multe parcări cu plată, dar străduţele care dau spre intrarea în acestea sunt blocate de maşini parcate ilegal - cel mai bun exemplu este parcarea Centrului Comercial Unirea. Aceasta stă mai tot timpul goală în timp ce toate străduţele din apropiere sunt pline de maşini, majoritatea parcate ilegal sau care, mai mult, îngreunează traficul din zonă sau pun în pericol siguranţa şoferilor sau pietonilor (maşini parcate pe colţ, înaintea sau pe trecerile de pietoni).

Poate cel mai bun exemplu despre cum maşinile parcate ilegal îngreunează traficul sunt cele de la intrarea în pasajul de la Piaţa Unirii, la limita Centrului Vechi. Indiferent de oră pe prima bandă sunt parcate ilegal maşini, iar acestea îngreunează accesul în pasaj. Cu toate că în zonă nu ar trebui să existe un blocaj, rolul unui pasaj fiind acela de a fluidiza traficul, acest lucru nu este posibil datorită maşinilor parcate. Din nou, apare problema parcărilor - dar la nici trei minute de mers pe jos de acea zonă avem două parcări imense - cea de la Unirii şi cea de la Cocor. Toată lumea spune că este nevoie de parcări ca în Vest, dar nimeni nu vrea să şi plătească precum vest-europenii. Oriunde în Europa de Vest dacă nu ai parcat nu doar legal, ci şi corect eşti amendat imediat. În România... mai puţin.

Un alt exemplu de circulaţie îngreunată datorită parcărilor este pe B-dul Unirii, tronsonul dintre Piaţa Unirii şi cea a Constituţiei. Cine nu găseşte loc suficient pentru a parca paralel cu bordura, parchează "în spic" blocând cel puţin un automobil şi ocupând aproape jumătate din prima bandă. Efectul? Cel care circulă corect pe prima bandă trebuie să frâneze şi să schimbe banda şi implicit să reducă drastic viteza de deplasare a coloanei de maşini. De ce? Pentru că celui care a parcat "în spic" îi este (trebuie să recunoaştem) lene să se deplaseze până în Piaţa Constituţiei unde se regăseşte una dintre cele mai mari parcări gratuite din Bucureşti. Şi pentru că un domn sau o doamnă nu doreşte să se deplaseze pe jos, sute de şoferi riscă un accident. Oare nu ar fi timpul să se introducă şi în România amenzi mai aspre pentru parcările nu doar în zone ilegale, dar şi pentru parcările incorecte? Parcări există, dar pentru că cineva a investit în construcţia lor, trebuie să şi existe o taxă. Aşa este peste tot în Europa. Iar noi vrem să fim europeni. Problema parcărilor incorecte nu se regăseşte doar pe marile bulevarde, ci şi pe străduţele înguste. Acestea ar avea suficientă capacitate pentru a prelua (o parte) din traficul de pe marile bulevarde dacă nu ar fi sufocate la propriu de maşinile celor care nu stiu să parcheze corect.

A doua mare problemă o reprezintă plecarea de la semafor. Şoferii mai nou fac aproape orice la volan - mănâncă, beau un suc, citesc un ziar, verifică mailul sau stau pe facebook. Şi toate acestea la semafor. Dacă şoferii ar fi mai atenţi să plece la timp la culoarea verde a semaforului, s-ar circula mult mai bine. Şi nu este vorba doar despre primii din coloană, ci şi din rândul doi, trei sau patru. Dacă s-ar pleca în acelaşi timp şi toată lumea ar fi mai atentă, problema traficului s-ar diminua. Astfel, dacă ar trece la un semafor şase maşini în loc de trei, înseamnă că acea coloană s-ar înjumătăţi.

Desigur, printre probleme se numără şi blocarea intersecţiilor de către cei care insistă să meargă "lipiţi" de cei din faţă, sau mai sunt taximetriştii întotdeauna grăbiţi care insistă să treacă atunci exact când semaforul trece de la galben la roşu, sau care nu respectă nici măcar legile de bază ale condusului sau bunului simţ, ei considerându-se undeva deasupra legilor de circulaţie sau de bun-simţ.

O altă problemă foarte gravă a Bucureştiului este reprezentată de poluare. Toată lumea recunoaşte că Bucureştiul este poluat, însă nimeni nu face nimic în acest sens. Desigur, ne lăudăm cu o taxă de poluare, dar aceasta nu rezolvă (aproape) nimic. Degeaba trebuie cineva cu un Jeep Cherokee Euro 1 din 1990 să plătească mii de euro taxă, având un motor V8 de 4,0 litri vechi şi poluant, dacă un cetăţean poate circula fără carnet, fără taxe cu un scuter cu motor în doi timpi care poluează cât un camion diesel sau cât o flotă de zeci de SUV-uri vechi de 20 de ani. Şi sunt foarte multe în Bucureşti şi nimeni nu îi întreabă nimic. La fel cum nimeni nu deranjează nici taximetristii care lasă în urma lor un nor negru de fum (cei cu motoare diesel) sau albastru (motoarele pe benzină sau GPL).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO