Opinii

Opinie Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj. 2024, cap de listă de dorinţe şi lucruri de făcut în noul an: să fim un pic atenţi în magazine şi să cumpărăm ceva Fabricat în România

Opinie Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj. 2024, cap de...

Autor: Dragos Damian

05.01.2024, 15:36 1194

Opinia din link-ul de mai jos am scris-o in 2011, iar acum 12 ani lansam initiativa “Cumpara Fabricat in Romania” – cu efect zero barat, apropos.

https://www.zf.ro/opinii/opinie-dragos-damian-ceo-terapia-stimate-consumator-tu-esti-cel-care-se-afla-la-butoanele-relansarii-economice-a-romaniei-8018591

Am mai reluat intre timp opinia in cateva randuri, cand se deschidea sau inchidea o fabrica, cand rabufnea cate un om de afaceri ca nu are acces in retelele comerciale, in campaniile electorale cand rugam candidatii sa indemne alegatorii la a cumpara din fabricile din tara, etc. Am reluat-o in pandemie cand autoritatile se jurau ca a doua zi dupa ridicarea restrictiilor vor avea in vedere sa sprijine fabricatia si consumul de produse autohtone. Am reluat-o si cand Romania blama anul trecut Austria ca nu ne lasa in Schengen, spuneam ca o tara cu o economie puternica, asta insemand in primul rand consum autohton, nu poate fi impiedicata de la nimic.

Pe tot parcursul acestor 13 ani mediul de afaceri a oscilat intre a-i fi mila de naivitatea mea ardeleneasca si a ma injura sau ameninta pe unde apuca, nici vorba sa puna la lucru un proiect de tara pentru a sprijini consumul de produse autohtone.

Astazi, dupa pandemie, greedflatie si razboi la granite, avem cifre record de deficit de balanta comerciala, pentru ca tot ceea ce se inseamna nevoi de baza ale populatiei – alimente, medicamente, energie si, nou intrata, aparare – vine din import, nu exista o preferinta, nici macar microscopica, de a da prioritate consumului produselor fabricate in Romania. Globalizarea este cea care de altfel a complicat alegerea, exista marci internationale produse in fabrici din Romania sau marci romanesti care sunt produse in fabrici din afara tarii. Nu in ultimul rand, deciziile de consum continua sa fie profund afectate de prejudecata falsa cum ca ceea ce este produs in Romania este de calitate inferioara. Ironic, pentru ca bagam in cosul de cumparaturi toate dubioseniile de calitate indoielnica care vin din tari indoielnice in conditii indoielnice, insa noi tot credem ca ceea ce este produs in Romania este de caltate inferioara.

Marcel Ciolacu a lansat in 2023 initiativa “Cumpara Romaneste”, dar proiectul este cumva lasat de izbeliste, nu are tractiune, nu te rascoleste, nu atinge coarda patriotica, nu are rizz, cum ar spune hipsterii caruia ii este adreat. Asta si pentru ca Marcel Ciolacu stie foarte bine ca daca un roman, mai ales politician, intr-un imbold patriotic, se apuca sa fluture un steag tricolor sau sa strige “Hai Romania!”, acel roman va da, nu-i asa, semnale ingrijoratoare de nationalism, extremism, suveranism si desigur, anti-europenism. Nu avem voie sa fluturam un steag tricolor sau sa strigam “Hai Romania!” asa oricum, cand si cum ni se casuneaza, fara a avea permisiunea de la partenerii strategici.

Ramane la intelegerea fiecaruia dintre noi ce inseamna “Cumpara Fabricat in Romania” sau “Cumpara Romaneste” si daca aceste proiecte vor duce la o crestere economica. Citesc opiniile multor specialisti care ne arata ca Romania va creste economic in generatia alpherilor din cercetare-dezvoltare, inteligenta artificiala, tehnologizare, robotizare si alte asemenea progrese ale stiintei. Impartasesc opinia acestor specialisti, dar sa incepem cu pasi mici, sa mergem maine intr-un magazin si sa cumparam ceva fabricat in Romania.

In concluzie, in 2024, un pic de efort, un pic de atentie in magazine, intorcem produsul pe toate partile si ne uitam pe eticheta, scrie acolo unde este fabricat. Il cumparam si un leu ramane in Romania, acel leu declanseaza reactia in lant de care vorbeam inca din 2011.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO