Opinii

Cum ne sabotam agricultura la adapostul bunelor intentii ale fondurilor europene

Cum ne sabotam agricultura la adapostul bunelor intentii ale fondurilor europene
19.03.2009, 00:00 164

In martie 2008, Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR) a debutat in "forta" cu primele trei masuri prevazute in Programul National de dezvoltare Rurala (PNDR), care doreau modernizarea exploatatiilor agricole, cresterea valorii adaugate a produselor agricole si forestiere si dezvoltarea satelor.

Alocarea bugetara a primei sesiuni a dovedit o naivitate manageriala greu de explicat. Desi finantarile erau asteptate de mai bine de un an, desi se cunostea cu exactitate inca din perioada de consultari asupra ghidurilor de finantare ca va exista un numar mare de aplicatii, alocarea financiara pentru prima masura a fost de numai 58 de milioane de euro la nivel national.
Dintr-un numar de 712 proiecte au fost selectate 288, pentru ca numai atat a permis alocarea bugetara a sesiunii. Pentru cea de-a doua masura s-a alocat in prima sesiune suma de 33 de milioane de euro. S-au depus doar 17 aplicatii din care au fost selectate noua, iar jumatate din alocatia bugetara s-a reportat pentru sesiunea urmatoare. Numarul de proiecte extrem de mic pentru aceasta masura are o explicatie tot in "balbaiala" mioritica, intrucat acest gen de proiecte sunt complexe, necesita avize de specialitate, iar continutul acestora a fost clarificat cu mare intarziere. Pentru finalizarea infrastructurii rurale s-au alocat in prima sesiune 103 milioane de euro si au fost selectate 44 de proiecte din 194. Culmea ca aceste cifre se raporteaza ca un succes al programului, adica pasamite exista o competitie de proiecte. In fapt, aceasta "competitie" este competitia muncii in zadar. Astfel, proiectele care nu intrunesc punctajul pentru a intra in alocarea bugetara a unei sesiuni se reporteaza inca doua sesiuni consecutive. Exista astfel doua tipuri de proiecte reportate - cele care prind finantare intr-una din sesiunele urmatoare si cele care nu intrunesc punctajul necesar in cele doua sesiuni de reportare. Primele sunt finantate, dar cu o intarziere de cateva luni si departe de a iesi din competitie, intarzie de fapt efectul pozitiv pe care l-ar avea asupra PIB. Cea de-a doua categorie, proiectele care 3 sesiuni la rand nu au intrunit punctajul necesar sunt retrase de catre beneficiari si redepuse dupa o mica "slefuire" pentru a majora punctajul. Si acestea din urma sunt finantate, numai ca evaluatorii APDRP muncesc de doua ori pentru evaluarea acestora. In tot acest timp alte proiecte stau la coada, asteptand luni in sir rapoartele de selectie si urmand acelasi traseu sinuos.
Sa nu credeti ca Autoritatea de Management al FEADR a invatat ceva din prima sesiune. Urmatoarele alocari bugetare au fost foarte apropiate, chiar daca se presupune ca un manager, fie el si din sectorul public, invata din greselile sau succesele anterioare.
In a doua parte a anului trecut, beneficiarii au asteptat cu proiectele pregatite sesiunile de depunere, intrucat invatasera lectia si doreau sa se pregateasca pentru recolta 2009 din timp. Si au tot asteptat. Ultimele trei sesiuni care trebuia sa fie deschise s-au comasat intr-una singura- noiembrie-decembrie 2008.
Sperantele tuturor acelora care se gandeau ca vor reusi sa aiba echipamentele necesare pentru campania de primavara sau ca vor incepe investitiile in procesare sau infrastructura odata cu vremea buna, s-au spulberat.
Alocatia bugetara aferenta ultimei sesiuni, pregatitoare pentru anul agricol 2009, a fost total neadecvata, ceea ce inseamna ca cel putin 60% din proiecte urmeaza a fi respinse sau reportate. Nu exista nicio speranta ca evaluarea sa fie finalizata mai devreme de finalul lunii martie 2009.
Se mai poate corecta ceva? Teoretic da! Nu ne opreste nimeni sa luam din alocatia bugetara a anului 2009 si sa finantam proiectele din 2008, pentru a culege roadele acestora mai devreme. Absorbtia fondurilor europene a fost declarata prioritatea numarul a Guvernului! Este imperios necesar sa aprobam toate proiectele eligibile depuse in 2008, intrucat mare parte din acestea vor "pica" la testul cofinantare din cauza diferentei nefavorabile de curs valutar si a inactivitatii bancilor.
Dupa ce doi ani la rand am reusit sa fim campioni la incompetenta, 2009 se anunta o catastrofa in materie de absorbtie. S-au anuntat deja oficial numai doua sesiuni de depunere a proiectelor pentru masurile cele mai importante - aprilie-mai si septembrie-octombrie. Asta inseamna ca proiectele depuse la sfarsitul anului trecut si care vor fi reportate doua sesiuni din cauza alocarilor financiare lipsite de suport stiintific se vor reporta pana in noiembrie 2009, deci vor fi finantate in 2010. Nu-i asa ca este o mare realizare?
Sigura solutie ar fi majorarea alocatiei pentru 2008 si aprobarea tuturor proiectelor care intrunesc conditiile de eligibilitate si punctajul minimal. Acestea vor fi la dezvoltarea sectoriala si vor produce rezultate imediate.
Anul acesta se impune organizarea a cel putin sase sesiuni de depunere a proiectelor. Deschiderea sesiunilor in luna aprilie si limitarea acestora la un numar de doua va conduce la un grad redus de absorbtie a fondurilor pentru agricultura.
 
Felix Lucutar este MBA, MSc, project manager si managing partener in cadrul companiei de consultanta in structuri financiare cu componente nerambursabile inginerie si management de proiect pentru investitii agroindustriale si infrastructura rurala Agriculture Capital and Engineering
 

 

AFACERI DE LA ZERO