Opinii

Pluteste in aer o pofta de business

13.06.2006, 00:00 13

Prin natura meseriei, suntem de multe ori creditati ca stim ce banca da cel mai bun credit, care este cel mai ieftin broker de actiuni sau cel mai performant fond mutual.

De fapt, noi nu stim mai mult decat publicam, dar oamenii prefera sfaturile personale unor articole reci.

Cea mai frecventa intrebare de pana acum era: care-i cea mai buna banca de unde sa iau un credit de casa?

Dar anul acesta a venit pentru prima data intrebarea : unde sa ma duc sa iau un credit sa deschid o berarie?

Si tot pentru prima data o fosta colega a plecat anul acesta de la ZF nu la alta publicatie, banca sau companie de consultanta, ci ca sa-si faca propria afacere.

Iar semnele de la nivel "micro" se regasesc "macro".

Mari banci din Romania au inceput campanii agresive de creditare a IMM-urilor: linii verzi, credite intr-o ora, in 15 minute, ingeri care coboara cu bani din cer.

Creditul pentru IMM a devenit un bun de larg consum, ca berea sau samponul, de vreme ce spoturile ruleaza in pauza meciurilor de la Mondiale.

Acum 5-6 ani, bancile tratau de sus clientii persoane fizice: dobanzi de 30-40%, garantii peste garantii.

Putini se gandeau ca in cinci ani soldul creditelor individuale va creste de 25 de ori, de la 200 la 5 miliarde de euro si ca cine nu intra in acest joc va pierde.

Acum e randul microafacerilor.

Foamea de finantare a micilor intreprinzatori este uriasa si continua.

Cei care au astazi afaceri de cateva sute de mii sau milioane de euro lucreaza destul de putin cu bancile. Micii patroni spun in sondaje ca prefera sa se finanteze singuri. Dar competitia creste si au nevoie de surse stabile si ieftine de finantare, care au devenit disponibile.

O perioada fasta de crestere, asa cum traverseaza acum economia, se simte cel mai bine la periferia organismului economic, unde ajung "capilarele".

Daca organismul e sanatos si activ, prin capilare ajunge sange proaspat, adica micii intreprinzatori sau consumatori pentru produsele sau serviciile lor: alte IMM-uri, angajati ai unor mari companii. La primele semne de recesiune, aici, la margine, vor fi si primele efecte.

Deocamdata e bine. Asa ca nu va enervati cand nu gasiti un produs sau un serviciu. Poate fi sansa de a incepe un (nou) business.

Luati contextul, vedeti ce nevoi sunt pe piata si cautati sa le satisfaceti. Daca va pricepeti, ati nimerit-o: ajungeti milionar.

Este cazul unui american gras care, conform CNN Money, a constatat ca in avioane nu sunt disponibile suficiente prelungitoare pentru centuri de siguranta.

Cum tot mai multi americani au peste dimensiunile standard, s-a gandit ca e o idee de afacere: a comandat prelungitoarele, si-a facut un site si a vandut deja peste 100.000 de bucati la 60 $ setul.

Mai simplu decat o berarie, nu?



* Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO