Opinii

PwC: Contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică. Neclarităţile persistă, deşi legislaţia a fost succesiv modificată

PwC: Contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică....
20.09.2023, 10:19 310

Contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, cunoscută şi sub denumirea de ”windfall tax”, introdusă începând cu luna noiembrie 2021, prin Legea 259/2021, a fost succesiv modificată, însă prevederile legislative continuă să conţină unele neclarităţi şi să creeze, astfel, provocări atât pentru contribuabili, cât şi pentru autorităţile fiscale. Ca urmare, controalele tematice, verificările documentare şi inspecţiile fiscale derulate în acest an pentru stabilirea şi modalitatea de calcul a contribuţiei nu au adus un plus de claritate, ci au presupus de multe ori o abordare extrem de formală în interpretarea şi aplicarea textului legii, fără o înţelegere aprofundată a complexităţii activităţii jucătorilor din domeniu şi a cadrului extrem de reglementat cu privire la modul de desfăşurare a unor operaţiuni specifice acestor jucători.

Dificultăţile întâmpinate sunt numeroase şi, aşa cum menţionam, nu s-au diminuat odată cu modificarea succesivă a legislaţiei în această materie, ultima intervenind în iulie a acestui an , cele mai frecvente dintre acestea fiind:

Data de la care modificările aduse de Legea 357/2022 devin aplicabile.

Deşi Legea 357/2022 a intrat în vigoare la data de 16 decembrie 2022, în practică, în cadrul controalelor tematice nu a existat o abordare consistentă din perspectiva aplicabilităţii în timp a dispoziţiilor legii, în unele cazuri acestea fiind aplicate pentru viitor, începând cu 16 decembrie 2022, iar în alte cazuri autorităţile fiscale apreciind că formula actualizată în decembrie 2022 a Contribuţiei datorate de producători să fie calculată şi aplicată începând cu 1 septembrie 2022, deşi acest lucru implică în mod evident o aplicare retroactivă a legii.

Interpretarea formulei de calcul a contribuţiei datorată de partenerii din contractele de hedging încheiate de producător.

Care sunt contractele care cad sub incidenţa acestei noi contribuţii - cele încheiate după data de 16 decembrie, cele încheiate înainte şi ale căror efecte au fost consumate după data de 16 decembrie? În plus, contractele de hedging pot presupune diverse operaţiuni care la rândul lor, pot atrage diverse fluxuri de plată, astfel încât pot fi greu de catalogat efectele unui astfel de contract în timp. Apoi, cum se interpretează noţiunea ”produse de acoperire a riscurilor de piaţă pe termen lung, în conformitate cu art. 23 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 (hedging)’’, având în vederea că noţiunea de contracte de hedging pe ”termen lung” nu este definită nici în Legea Energiei, nici în alte norme/legi specifice pieţei de capital? O interpretare posibilă, în baza literaturii de specialitate şi a practicilor din domeniu, ar fi ca asemenea produse de acoperire a riscurilor pe termen lung să fie considerate a fi cele încheiate pe o perioadă de cel puţin un an. Cum se interpretează noţiunea de ‘’preţ variabil conform contract’’- în practică instrumentele financiare derivate din care fac parte şi produsele de asigurare de riscuri sunt instrumente financiare complexe al căror preţ depinde de performanţa unor active sau active suport şi a căror metodă de decontare este diferită de la caz la caz. Astfel, noţiunea nu ar trebui interpretată ad litteram, ci s-ar impune particularizarea ei prin prisma tipului specific de contract de acoperire la risc şi la modalitatea de decontare a preţului care se realizează în cadrul unui astfel de contract, astfel încât să reflecte preţul efectiv - i.e. venitul efectiv înregistrat de fiecare parte.

Determinarea modalităţii de calcul a Contribuţiei pentru agenţi economici care reprezintă furnizori de produse energetice şi care desfăşoară activităţi pe piaţa angro pentru scopuri de echilibrare a portofoliilor şi în privinţa cărora există situaţii în care asemenea activităţi au fost considerate a fi activităţi de trading şi supuse obligaţiei de plată a Contribuţiei, deşi ele sunt exclusiv rezultatul punerii în executare a obligaţiilor legale de echilibrare şi urmăresc cu totul alt scop faţă de o activitate de trading per se.

Toate aceste situaţii întâlnite în practică în avalanşa de controale fiscale/antifraudă în această materie implică provocări considerabile din partea echipelor de control şi, în mod corespunzător, argumentaţii şi apărări diferite din partea contribuabililor, care să răspundă într-o manieră adecvată diverselor abordări ale echipelor de control.

Din această perspectivă, analiza autorităţilor fiscale cu privire la calificarea unui contribuabil ca subiect de Contribuţie la Fondul de Tranziţie Energetică ar trebui să ţină cont de cadrul puternic reglementar al acestor speţe, care necesită o pregătire tehnică extensivă, diferită de cea din controalele fiscale obişnuite. Totodată impune o atenţie sporită din partea echipelor de control, dar şi a companiilor verificate, în privinţa circumstanţelor specifice prevăzute de legislaţia specială pentru fiecare tip de tranzacţie analizată care pot influenţa în mod decisiv incidenţa Contribuţiei, cum ar fi: scopul desfăşurării tranzacţiilor, părţile implicate şi rolul lor, modul de desfăşurare, responsabilitatea asumată şi rezultatul acestor activităţi în ansamblul lor.

Ce rezervă viitorul?

Conform modificărilor aduse de Legea 357/2022, prevederile legate de obligativitatea calculării şi achitării Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică se aplică până în 31 martie 2025 pentru producătorii de energie electrică şi până la 31 august 2023 pentru traderi/furnizori care fac trading.

La acest moment, nu a fost publicat vreun proiect de lege care să aibă în vedere extinderea aplicării Contribuţiei şi pentru traderi până la 31 martie 2025, însă, având în vedere contextul actual, probabil că prudent ar fi ca jucătorii din domeniu să ia în calcul o eventuală extindere.

Rămâne de văzut în ce măsură legislaţia va fi clarificată prin amendamente viitoare care să faciliteze aplicarea textelor legii într-un mod corect, consistent şi echitabil, iar o importanţă deosebită din această perspectivă o vor avea, în viitorul apropiat, şi soluţiile instanţelor de judecată ce urmează a fi pronunţate în dezlegarea diverselor dispute fiscale generate de impuneri de Contribuţii contestate şi care vor aduce clarificări, pe cale jurisprudenţială, în privinţa sferei de aplicare a anumitor concepte şi instituţii utilizate de echipele de control pentru impunerea de Contribuţii cu ocazia controalelor fiscale efectuate.

Scurt istoric legislativ

Contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică este un impozit specific cu privire la veniturile suplimentare realizate de către producătorii de energie electrică, în contextul creşterii preţurilor la energie din cauza crizei energetice naţionale şi europene.

După introducerea acesteia în noiembrie 2021, au urmat mai multe modificări în 2022. Astfel, în martie 2022, a fost publicată OUG nr. 27/2022 prin care s-a instituit mecanismul de calcul aferent impozitului de 80% pe venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică pentru un preţ lunar de vânzare a energiei electrice mai mare de 450 lei/MWh.

Începând cu 1 septembrie 2022, în baza OUG 119/2022, acest impozit a fost înlocuit de contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică (”Contribuţia”), în procent de 100% din diferenţa dintre preţul lunar de vânzare şi plafonul de 450 de lei/MWh. Totodată, această contribuţie devine aplicabilă şi pentru traderii, furnizorii care desfăşoară activitatea de trading şi agregatorii care tranzacţionează cantităţi de energie electrică şi/sau gaze naturale pe piaţa angro, formula de calcul a contribuţiei fiind stabilită în aşa fel încât aceştia să înregistreze o cotă de profit de maximum 2% din activitatea de trading.

În 16 decembrie 2022 a intrat în vigoare Legea 357/2022 pentru aprobarea OUG 27/2022, modificată prin OUG 119/2022, care a adus şi ea numeroase amendamente, printre care amintim: modificarea formulei de calcul a Contribuţiei pentru producători, introducerea unei noi categorii de contribuabili - partenerii nerezidenţi din contractele de hedging încheiate de către producătorii de energie electrică şi entităţile agregate de producere a energiei electrice, care tranzacţionează cantităţi de energie electrică şi/sau gaze naturale pe piaţa angro.

Determinarea modalităţii de calcul a Contribuţiei în contextul în care un agent economic are un rol dual - fie este şi producător şi furnizor, fie producător şi trader, sau furnizor şi trader.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO