Politică

Bugetul educatiei s-a dublat in patru ani, ajungand la 10 mld. euro. S-a dublat si performanta?

Bugetul educatiei s-a dublat in patru ani. S-a dublat si performanta?

Anton Anton, ministrul educatiei, spune ca banii suplimentari alocati sectorului s-au dus in investitii, in conditiile in care multe dintre scoli nu au avize sanitare de functionare

23.10.2008, 19:01 50

Educatia va dispune din 2009 de 34,6 miliarde de lei (aproape 10 mld. euro), potrivit proiectului legii bugetului, adica dublu fata de 2005. Este sistemul de educatie mai performant dupa infuzia de bani? Nici vorba, spune Cristian Parvan, presedintele executiv al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). Rezultatele se vor vedea in timp, nu dupa un an, doi de investitii, afirma la randul sau ministrul educatiei Anton Anton.

"Sistemul de invatamant performeaza in functie de performantele absolventilor si de procentul lor de angajare dupa finalizarea studiilor", spune ministrul educatiei. El arata ca banii in plus pe care i-a primit ministerul in ultima perioada au mers la investitii si reabilitarea scolilor, iar situatia se imbunatateste. "In Timis de exemplu, doar 3% dintre elevi invata in unitati care nu au avizul sanitar de functionare. De doi ani de zile facem investitii in cladiri, in dotari", spune ministrul.
"Degeaba bagi bani intr-un sistem, daca nu aduci oamenilor specialisti care sa explice cum functioneaza", afirma la randul sau Cristian Parvan, care arata ca programe precum "Societatea Informationala" al guvernului sunt inutile. "Seamana cu achizitia unui Rolls-Royce in beneficiul unui catun, unde oamenii pot transforma limuzina in clocitoare. Asa si cu acest program: trebuie sa le angajezi oamenilor specialisti in IT, care sa le explice cum functioneaza un computer", sustine Parvan.
"E foarte bine ca procentul din PIB acordat Educatiei este de 6%, este foarte bine ca se da 0,8% din PIB pentru cercetare, dar deocamdata doar investim intr-un sistem care a ramas neschimbat si care nu are cum sa aiba efecte benefice", spune Cristian Parvan. Pentru ca educatia sa devina performanta, spune reprezentantul AOAR, banii educatiei trebuie sa mearga catre proiecte, iar programa scolara va trebui schimbata astfel incat elevii sa beneficieze de mai multe ore de practica, care sa-i pregateasca in cariera ulterioara.
"Societatea duce lipsa in acest moment de oameni cu pregatire tehnica, de informaticieni, avem prea multi absolventi de drept sau de filologie pe care societatea nu-i poate plati si pentru care nu poate crea articial locuri de munca", spune Cristian Parvan.
El arata ca societatea romaneasca, dar si cea europeana, are nevoie de mai multi absolventi din domeniul tehnic, iar de aceea programa scolara ar trebui sa insiste pe studierea stiintelor exacte: matematica, fizica, chimie, informatica, pentru ca absolventii sa poata sa fie angajati mai usor. Procentul angajarii absolventilor reprezinta unul dintre criteriile dupa care se masoara calitatea educatiei, intareste Anton Anton, care provine din cercetare. El spune ca si in acest domeniu mentalitatea trebuie schimbata. "Romania nu a fost obisnuita sa masoare performanta. Se spunea ca cercetarea este performanta dupa numarul de rapoarte, nu dupa numarul de articole publicate sau de brevete obtinute. Trebuie sa renuntam la a mai numara intentii, ci sa incepem sa numaram proiecte", spune Anton Anton.
Performanta in invatamant nu poate fi contabilizata inca, au convenit Parvan si Anton, totusi poate o masura precum majorarea salariilor profesorilor cu 50% sa aduca un plus de calitate in invatamant?
"Este o decizie socialista", spune Parvan, care sustine ca parlamentariile au decis majorarea salariilor fara sa ia in calcul performantele individuale ale profesorilor. "Le maresti in functie de ce?", se intreaba reprezentantul AOAR. Ministrul Educatiei spune la randul sau ca majorarea este o decizie politica, care, daca va fi implementata, va schimba destinatia banilor din bugetul Educatiei. "Din 4.300 de proiecte de investitii, vom ramane doar cu 400, ca sa putem suporta aceasta majorare", spune Anton Anton.
Stelian Tanase, care preda la Universitatea Bucuresti, spune ca fara o reformare din temelii a sistemului, statul roman poate sa investeasca de trei ori mai multi bani in educatie, ca tot nu vor fi performante. "Sistemul este sovietic, putred. In primul rand trebuie reformat din temelii si apoi investiti banii in sali de clase si dotari. Am avut studenti care in primul an de facultate erau semianalfabeti. Pe de alta parte, daca sistemul ar fi reformat, ei are putea sa se angajeze mult mai usor din facultate, vedem ca sunt o serie de probleme pentru absolventii de la ASE si de la Politehnica, care nu isi gasesc de munca."
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO