Politică

Motivarea CCR: Nu se poate aplica teza că preşedintele ar putea refuza o singură dată propunerea de revocare

Motivarea CCR: Nu se poate aplica teza că preşedintele ar putea refuza o singură dată propunerea de revocare

Autor: Petriana Condrut, Mediafax

07.06.2018, 19:36 152

Curtea Constituţională arată în motivarea privind conflictul instituţional preşedinte- ministrul Justiţiei că nu se poate aplica teza potrivit căreia preşedintele ar putea refuza o singură dată propunerea de revocare a procurorului şef DNA, deoarece aceasta vizează doar numirile în funcţie.

"Nu se poate aplica teza din art.77 din Constituţie în sensul că Preşedintele ar putea refuza o singură dată propunerea de revocare, acest principiu general recunoscut şi aplicat extensiv de Curtea Constituţională prin Decizia nr.98 din 7 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.140 din 22 februarie 2008, putând viza numai situaţia numirilor în funcţie. De altfel, prin decizia menţionată, Curtea a stabilit că, „în ceea ce priveşte numărul de cazuri în care Preşedintele României poate cere primului-ministru să facă altă nominalizare pentru funcţia de ministru vacantă, […], pentru preîntâmpinarea apariţiei unui blocaj instituţional în procesul de legiferare, legiuitorul constituant a prevăzut la art.77 alin.(2) din Legea fundamentală dreptul Preşedintelui de a cere Parlamentului reexaminarea unei legi înainte de promulgare, o singură dată", se arată în motivarea Curţii Constituţionale.

Totodată, documentul prevede că şeful statului a interpretat eronat o decizie a CCR din 2005 pe care a invocat-o în punctul său de vedere.

"Decizia Curţii Constituţionale nr.375 din 6 iulie 2005 nu a abordat, astfel cum se acreditează în punctul de vedere al Preşedintelui României, problema dreptului de apreciere al acestuia în materia revocării procurorilor din funcţiile de conducere, ci a analizat raportul existent între art.125 alin.(1) şi (2), art.134 alin.(1) şi art.94 lit.c) din Constituţie, respectiv numirea în funcţie sau în funcţiile de conducere, astfel încât decizia antereferită nu este aplicabilă în cauza de faţă. Se reţine că, prin redarea punctului de vedere al Guvernului în corpul Deciziei nr.375 din 6 iulie 2005, solicitat şi comunicat conform art.16 alin.(2) şi art.17 din Legea nr.47/1992, Curtea şi-a respectat şi a dat expresie unei obligaţii legale şi, pe cale de consecinţă, nu se poate susţine că instanţa constituţională şi-ar fi însuşit punctul de vedere al Guvernului, acesta neputând avea caracter general obligatoriu asemenea considerentelor şi soluţiei rezultate din decizia Curţii Constituţionale", arată Curtea Constituţională.

AFACERI DE LA ZERO