Politică externă

Campania lui Obama ii inspira pe publicitari

06.10.2008, 15:59 45

Se poate strange o "avere" din donatii mici pe internet si care este "solutia minune"? Unii analisti vad aici o remarcabila ilustrare a expresiei "The Long Tail", draga lui Chris Anderson, redactorul-sef de la Wired. Adaptata la mass-media si la campaniile electorale, aceasta teorie a statisticii in privinta volumului vanzarilor ar putea suna asa: nu atingi masa critica decat cumuland marea audienta din mass-media traditionale cu multiplele "mici audiente" care se multiplica interminabil pe internet. (Expresia "long tail", care descrie un fenomen cunoscut de mult timp de statisticieni, a fost folosita prima data de Chris Anderson in 2004, intr-un articol din Wired, pentru a descrie o parte a pietei reprezentata de companii precum Amazon sau Netflix).

Chestiunea care se pune acum in Statele Unite nu este de a afla daca mass-media aduc electorat, ci care sunt tehnologiile care favorizeaza victoria unui candidat.
Pentru analistii care au urmarit traiectoria campaniei lui Barack Obama de-a lungul anului raspunsul vine de la sine: nu giganticele masinarii mediatice precum CNN, ABC sau Time Warner i-au adus candidatului avantajul decisiv in cursa democrata pentru investitura, ci retelele de socializare pe internet precum Facebook sau Myspace.
Este suficient sa fie comparat impactul pe care l-au avut Barack Obama si Hillary Clinton (fosta sa contracandidata in sanul Partidului Democrat la investitura pentru prezidentialele din noiembrie) pe Facebook (un site frecventat in special de scolari si studenti), din luna aprilie. Cu 320.000 de membri ai retelei sale de sustinatori, senatorul de Illinois avea de 60 de ori mai multi "prieteni" decat rivala sa in cursa interna din partid, care avea doar 5.300 de prieteni. Acum Obama are pe Facebook aproape 2 milioane de prieteni, iar rivalul sau republican John McCain are numai 550.000 de prieteni. Cu aproximativ 25 de milioane de vizionari in medie pe zi, clipurile cu Barack Obama au fost privite de trei ori mai mult pe YouTube decat cele ale lui Hillary Clinton. Cu o saptamana inainte de a-si recunoaste infrangerea (la sfarsitul lunii mai), Clinton era sprijinita de 43.000 de membri inscrisi pe YouTube, candidatul republican John McCain de 21.000, in vreme ce Obama avea 161.000 de sustinatori.
Trebuie mai mult ca sa-i convingi pe specialistii americani de superioritatea lui Obama in aceasta privinta?
Strategia lui Obama de a se promova pe internet este privita cu atentie de specialistii in marketing care vad in aceasta o reteta de a promova un produs "challenger" in fata unui produs "lider".
Rishad Toboccowla, director de inovatie al companiei Publicis, recunoaste ca s-a inspirat din aceasta campanie pentru a-si convinge clientii ca, in era internetului un produs "premium" cum era Hillary Clinton ar avea mult mai putine sanse decat unul "numeric" ca Obama. Clinton a avut initial avantajul notorietatii, recunoastera establishment-ului, sustinerea naturala a mass-media. Dar al doilea ar fi devenit stapanul comunitatilor virtuale pe internet cu ideea ca trebuie sa lasi fiecarui grup o anumita autonomie.
"Barack Obama are trei lucruri pe care le asteptati de la un produs: este nou, atractiv si diferit", sustine Keith Richard, presedintele DBB Worwilde intr-un articol din revista Fast Company.
"Obama a realizat cele mai bune performante in randul tinerilor intre 18 si 29 de ani", arata el. Or, in Statele Unite aceasta generatie numita "milenara" (Generatia Y, care s-a nascut in preajma schimbarii mileniului) va depasi numeric, dupa 2010 in generatia "babyboomers", generatia nascuta dupa al doilea razboi mondial.
"Sunt negri, albi, galbeni, sateni dar ceea ce impart - noile media, retelele de socializare - ii leaga mai mult decat ii despart barierele traditionale, cum ar fi originea etnica", crede Richard.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO