Prima pagina

Expansiunea lanturilor de retail, fata in fata cu legile concurentei

Expansiunea lanturilor de retail, fata in fata cu legile concurentei

Schimbarile din comertul romanesc cu dominanta alimentara genereaza un sentiment de teama in randul unor producatori romani de talie mica

16.05.2008, 20:41 58

Diminuarea tensiunilor dintre furnizori si marile lanturi de retail ar putea marca inceputul maturizarii pietei locale de profil, iar solutiile armonizarii relatiilor dintre furnizori si retailerii mari trebuie sa vina din ambele parti ale baricadei, au fost concluziile seminarului "Expansiunea lanturilor de retail, fata in fata cu legile concurentei", organizat ieri de ZF si casa de avocatura Salans la hotel Marriott din Bucuresti. Pe o piata pe care lanturile internationale de magazine se extind de la o zi la alta, atentia companiilor se indreapta tot mai mult catre reglementarile din domeniu: devin depasite odata cu schimbarile de forte din comert? Un raspuns ar putea veni de la Consiliul Concurentei, care a deschis in martie o investigatie sectoriala in domeniul comercializarii produselor alimentare. Lucian Bondoc, partener al Salans, apreciaza ca investigatia ar putea fi finalizata in minimum 8 luni. "Cu cat pietele devin mai sofisticate, cu atat creste pericolul unor intelegeri anti-concurentiale", a afirmat Gheorghe Oprescu (foto stanga), presedintele Consiliului Concurentei. Retailerii si producatorii vad lucrurile din doua perspective diferite. "Este o problema a lipsei de maturitate a pietei din Romania. Suntem in faza in care producatorii romani si marile lanturi de comert incep sa se cunoasca reciproc", a declarat Regis Mougel, directorul general al retelei de hipermarketuri Auchan.
La randul lor, producatorii pun tensiunile cu marii retaileri pe seama inflexibilitatii acestora in negocierile cu furnizorii. "Vindem in hipermarketuri, dar cu ce sacrificii? In unele cazuri nu putem vorbi de negociere, ci de acceptarea sau refuzarea unor conditii puse de lanturile mari de magazine", a spus Razvan Kaminski, key account manager al Betty Ice, cel mai mare producator roman de inghetata.
Furnizorii participanti la evenimentul organizat de ZF si Salans, printre care s-au numarat si Top Brands Distribution si Pic Grup, mizeaza pe branduri si pe pozitia lor pe piata in negocierea cu lanturile de comert.
"Ca avocati, am resimtit in ultimii ani o preocupare mai mare a companiilor romanesti de a-si verifica contractele comerciale", a declarat Lucian Bondoc.
Bondoc si Melanie Thill Tayara, cei doi parteneri ai Salans prezenti la seminarul "Expansiunea lanturilor de retail, fata in fata cu legile concurentei", au subliniat care sunt riscurile depasirii comportamentului concurential in comert. "Sanctiunile pentru distribuitorii cu comportament anticoncurential pe piata pot fi foarte mari, pentru ca se calculeaza de regula ca si procent din cifra de afaceri a acestora", a precizat Tayara.
Furnizorii sunt de parere ca existenta unor reglementari mai stricte in comert nu ar putea impiedica cresterea cotei retailului modern la cote de piata similare tarilor mai dezvoltate din UE.
Pe o piata pe care lanturile internationale de magazine se extind de la o zi la alta, atentia companiilor se indreapta tot mai mult catre reglementarile din domeniu: devin depasite odata cu schimbarile de forte din comert?
"Pana acum aproximativ sase ani, cu mici exceptii, nu au existat amenzi serioase pentru practici anticoncurentiale. Ca avocati, am resimtit insa in ultimii ani o preocupare mai mare a companiilor romanesti de a-si verifica contractele comerciale", a declarat Lucian Bondoc, partener al Salans.
"Este important sa se constientizeze faptul ca exista greseli care se fac din ignoranta, din necunoasterea reglementarilor in domeniu. De multe ori exista o ruptura intre departamenul juridic si forta de vanzari a unei companii, aceasta din urma fiind motivata in special de bonusurile primite pe baza rezultatelor", a adaugat Bondoc.
Spre deosebire de companiile autohtone, multinationalele au avantajul de a beneficia de know-how-ul subsidiarelor de pe alte piete, fiind astfel mai putin expuse riscului incalcarii legii concurentei. Cu toate acestea, Oprescu a spus ca este surprins uneori de "faptul ca unele firme mari pot actiona pe piata romaneasca dand impresia ca nu cunosc cadrul legal din domeniul lor de activitate".
In luna martie, Consiliul Concurentei a anuntat ca a declansat o investigatie sectoriala in domeniul comercializarii produselor alimentare.
"Vrem sa intelegem cat mai bine ceea ce se intampla pe aceasta piata. Punctul sensibil simtim ca este analiza relatiilor pe verticala (dintre retaileri si furnizorii lor)", a precizat Gheorghe Oprescu, presedintele Consiliului Concurentei. El a mai subliniat faptul ca autoritatile de concurenta nu apara concurentii, ci concurenta pe piata.
Schimbarile din comertul romanesc cu dominanta alimentara genereaza un sentiment de teama in randul unor producatori romani de talie mica.
Directorul retailerului Auchan crede insa ca relatiile dintre unii producatori locali si marile lanturi de comert se pot imbunatati in timp.
"Este o problema a lipsei de maturitate a pietei din Romania. Suntem in faza in care producatorii romani si marile lanturi de comert incep sa se cunoasca reciproc", a declarat Regis Mougel, directorul general al retelei de hipermarketuri Auchan.
In 2010, formele de comert modern ar putea ajunge sa detina jumatate din vanzarile de bunuri de larg consum din Romania, potrivit estimarilor specialistilor.
In Capitala, comertul modern l-a devansat de mult pe cel traditional, ajungand la o cota de piata de 70% din valoarea totala a bunurilor de larg consum, o structura similara comertului din tarile mai dezvoltate. Mougel vede ca fiind necesara adaptarea producatorilor autohtoni la schimbarile din comertul local aduse de intrarea pe piata a unor jucatori internationali puternici.
La randul lor, producatorii reproseaza marilor retaileri ca sunt prea putin deschisi negocierilor pentru a ajunge la conditii de colaborare la fel de avantajoase pentru ambele parti.
Producatorul de inghetata Betty Ice spune ca se poate supravietui si evolua pe piata si fara parteneriate cu lanturile mari de magazine.
"Am inceput discutiile cu hipermarketurile in urma cu un an. Peste 90% din conditiile din contract sunt practic impuse. Deci nu putem vorbi de negociere, ci de acceptarea sau refuzarea unor conditii puse de lanturile mari de magazine", a declarat Razvan Kaminski, key account manager al Betty Ice.
"Pana acum, am incheiat un parteneriat cu un singur lant de hipermarketuri, insa ne dorim in continuare listarea in aceste magazine, de aceea continuam negocierile. Ce vrem de la aceste parteneriate? Ca si noi, si ei, sa avem profit."
"Este normal ca retailerii sa ceara discounturi cat mai mari si credite prelungite de la furnizori. Ce fac distribuitorii in acest caz? Cauta solutii de optimizare a operatiunilor, de reducere a costurilor", a spus Dragos Gheorghe, directorul de operatiuni al Top Brands Distribution.
"Si noi am avut in ultimii ani aceeasi expansiune in teritoriu ca si lanturile de retail. Trebuie sa crestem in continuare pentru a juca la masa celor mari", a adaugat acesta.
Pe cresterea puterii companiei mizeaza si Betty Ice. "Este mai important sa-ti consolidezi pas cu pas brandul decat sa cheltuiesti pe listarea in hipermarketuri", a fost de parere Kaminski.
Reprezentantul Pic Grup spune ca este important ca si furnizorul sa fie flexibil in negocierile cu marile lanturi de magazine.
"Am avut prezenta in toate lanturile internationale de retail, la un moment dat, cu produsele fabricate de noi. Nu am simtit ca ni s-au impus anumite conditii pentru colaborarea cu ei", a spus Liviu Facaleata, directorul general al Pic Grup, cel mai mare retailer cu capital romanesc si unul dintre cei mai mari producatori alimentari locali.
"Eu cred ca s-a creat o falsa problema in relatia producatorilor romani cu marii retaileri. Nu e treaba nimanui sa aiba grija de acel producator mic de rosii care nu reuseste sa intre in hipermarketuri. Am vrut capitalism, avem capitalism, fie ca e greu sau usor in aceste conditii", a mai afirmat directorul Pic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO