Prima pagina

Grupul LaDorna iese pe pietele externe cu produse bio

25.01.2005, 00:00 21

Companiile din industria alimentara romaneasca incep sa faca pasul catre pietele externe cu produse proprii contribuind astfel la reducerea deficitului comercial la produsele agroalimentare care este intr-o continua crestere de la an la an.
Grupul din industria lactatelor LaDorna detinut de omul de afaceri Jean Valvis va exporta in acest an in Grecia si Marea Britanie produse bio de peste 8 milioane de euro in urma obtinerii certificatului de atestare din partea organismelor internationale de certificare.
"Vom exporta in principal lapte si svaiter bio sub brandul LaDorna, fiind pentru prima data cand un produs romanesc din industria alimentara iese pe pietele internationale sub un brand propriu. Brandul Dorna este foarte cunoscut pe piata greceasca unde apa minerala Dorna a ajuns in urma cu trei ani, inainte de a-mi vinde afacerea catre Coca Cola( tranzactia a fost de 39 de milioane de euro- n.r), pe locul doi", spune Jean Valvis, presedintele grupului.
Compania este primul producator care exporta lapte bio pe piata greceasca. "Piata produselor bio din Europa este in crestere continua, furnizorii nereusind faca fata cererii. Este o oportunitate foarte mare pentru industria alimentara romaneasca", sustine Valvis.
Exporturile romanesti de produse bio s-au ridicat anul trecut la circa 20 de milioane de euro si au constat in cea mai mare parte din materii prime si nu produse cu valoare adaugata. In plus, deficitul comercial al Romaniei pe produsele agroalimentare se adanceste in fiecare an. Pe primul loc in topul exporturilor se situeaza animalele vii si materiile prime.
LaDorna a definitivat anul trecut o investitie in construirea a 50 de ferme zootehnice biologice, urmand ca, in acest an, sa demareze o investitie similara intr-un numar de 125 de ferme de acelasi tip, valoare totala a acesteia fiind anuntata la aproape 14 milioane de euro.
"Succesul acestui tip de ferme a fost mare motiv pentru care am decis sa continuam acest tip de investitii la o scara mult mai mare. Daca nu ne consolidam sectorul zootehnic vom ajunge in situatia Greciei sau a Italiei care, din cauza faptului ca nu au negociat o cota de lapte corespunzatoare consumului intern, se vad acum nevoite sa importe masiv din Germania sau Austria", sustine Valvis. Beneficiile nete pentru un fermier care intra in programul de euroferme initial de LaDorna sunt de 500 de euro/luna urmand ca acestea sa ajunga la 1.400 de euro/luna cand ferma este amortizata dupa o perioada medie de 6 ani. Romania a negociat cu UE o cota de productie anuala la lapte de 3 miliarde de litri, dar, in acest moment, industria de profil proceseaza aproximativ 1,2 miliarde de litri.
Grupul LaDorna a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 32 de milioane de euro in crestere cu 9 milioane de euro fata de anul precedent. "Am inregistrat cresteri pe segmentul produselor superioare - Lady Milk (n.r. un lapte lansat special pentru femei) si bio. Anul acesta portofoliul de produse se va intregi cu branza tartinabila si telemea de oi. In plus, vom introduce pe piata un produs nou care se va adresa tot femeilor: lapte cu capucinno si cu amaretto", spune Valvis.
Grupul a pus, deja, in functiune si este in teste finale cu doua noi facilitati de productie: LaDorna Agri si Lactate Dobrogene.
Investitiile totale ale grupului realizate pana la sfarsitul anului trecut depasesc 41 de milioane de euro.
Principalii competitori ai grupului LaDorna pe piata produselor lactate sunt Danone, Friesland, Campina, Hochland.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO