Prima pagina

Noua din primele zece flote de autocamioane apartin romanilor

Noua din primele zece flote de autocamioane apartin romanilor

Click pentru imaginea intreaga

21.08.2008, 19:01 479

Noua din primele zece companii de transport de marfa care detin cele mai mari flote pe piata locala sunt companii romanesti, infiintate de antreprenori locali. Primii zece transportatori detin o flota de circa 7.000 de camioane.
Integrarea in Uniunea Europeana si investitiile straine au provocat un boom al flotelor de transport, in care firmele cu capital autohton domina. Camioanele inscriptionate cu Edy Spedition, European Drinks, Arabesque sau Dumagas au impanzit drumurile din Romania, extinzandu-se acum si peste granite.
Astfel, transportatorii locali se bat acum cu giganti europeni avand ca atu salariile mai mici, flota mai noua si disponibilitatea mai mare de lucru, dar confruntandu-se in acelasi timp cu migrarea fortei de munca in strainatate. Acesta este unul din putinele sectoare ale economiei care mai sunt inca dominate de capitalul romanesc, in conditiile in care in energie, productie de ciment sau industrie primii jucatori sunt companii straine.
Potrivit lui Radu Dinescu, secretar general al UNTRR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri), in Marea Britanie exista perceptia unei concurente puternice din partea operatorilor din Europa de Est, in special a romanilor.
Transportatorii rutieri de marfa din Romania au inregistrat explozii ale afacerilor in ultimii ani, integrarea in Uniunea Europeana propulsandu-le extinderea si determinand cresterea flotei de camioane.
Traficul de camioane este practic cel mai bun barometru al cresterii economice.
Cele mai mari cresteri de flota le-au avut insa companiile care s-au axat pe servicii conexe, realizand venituri nu numai transport, dar si distributie si logistica pentru clienti.
Astfel, Edy Spedition a preluat in 2006 serviciul de distributie al Coca-Cola, iar de anul trecut a inceput sa investeasca in spatii logistice, aceeasi strategie fiind urmata si de Dumagas, Lazar International sau Dunca Expeditii.
"Pe piata locala au aparut specializarile pe distributie si logistica si in cativa ani vom ajunge ca in Vest, unde doar 20%-30% din cifra de afaceri va veni din transport, restul fiind distributia", a spus Ion LIxandru, vicepresedinte UNTRR.
Astfel, investitiile mari in flota ale marilor companii au fost corelate cu investitii in centre logistice si in servicii conexe.
Odata cu liberalizarea pietei de transport, in 2007, companiile pot opera intre diferite destinatii din Uniunea Europeana si pot migra, odata cu clientii, catre tari din regiune.
Pana acum doar Edy Spedition a spus ca se va extinde in regiune, ceilalti jucatori concentrandu-se, cel putin in perioada imediat urmatoare, pe piata locala.
"Flota a crescut pe de o parte in perioada 2004-2006 cand licentele de transport care reglementau intrarea in Uniunea Europeana au determinat mai multe companii sa-si achizitioneze camioane mai performante, euro 3. Totodata, cresterea economiei, iar mai apoi intrarea in Uniunea Europeana au adus cresterea volumului de transport si implicit noi investitii in flota. Pe de alta parte, incepand cu anul trecut companiile acceseaza mai usor piete aditionale, fiind liber sa transporte intre doua tari membre UE", a spus Bogdan Manaila, consultant in transport.
Astfel, flota Edy a ajuns acum de patru ori mai mare fata de 2004, cresteri considerabile ale numarului de camioane operationale inregistrand si companii precum Dunca Expeditii, Dumagas sau Lazar International. Potrivit lui Lixandru, companiile mari de pe piata isi vor continua cresterea pentru ca volumele mari le vor permite sa realizeze economii la achizitii, iar serviciile adiacente vor continua sa le aduca clienti, in timp ce firmele mici vor incepe sa se asocieze.
Astfel, presiunea scumpirii combustibilului si intrarea in competitie cu transportatorii ar putea sa cearna o parte dintre jucatorii de pe aceasta piata. "Presiunea asupra tarifelor percepute la transport odata cu aderarea Romaniei la UE si concurenta puternica mai ales din partea transportatorilor din Ungaria, Cehia, Polonia, Slovacia este insotita acum de presiunea venita pe costuri din cresterea pretului barilului de petrol. In acelasi timp, operatori logistici de calibru, fie din Olanda sau Germania si intr-o oarecare masura operatori romani, evadeaza din cercul vicios al luptei pe pret si evolueaza calitativ, ca prestatori de servicii aditionale sau superioare", a spus Manaila.
Potrivit reprezentantului UNATRR, achizitiile pe aceasta piata si intrarea unor jucatori de calibru mare vor incepe atunci cand flotele de transport vor fi dublate de un suport logistic. Pe piata locala au operatiuni companii straine precum Waberers, jucator ungar cu o prezenta importanta in Europa Centrala si de Est, si Schenker, furnizor de servicii logistice integrate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO