Prima pagina

Romania este inca insuficient pregatita pentru comertul electronic

15.06.2000, 00:00 11



Romania ocupa locul 43 din 60 de tari intr-un clasament al gradului de pregatire pentru comertul electronic si al potentialului de integrare in noua economie digitala, realizat de Economist Intelligence Unit (EIU), divizie a The Economist Group.

Pentru evaluarea gradului de pregatire pentru economia digitala, EIU a luat in considerare doi factori: mediul general de afaceri, respectiv atractivitatea estimata a acestuia pentru urmatorii cinci ani (in functie de forta economiei, perspectiva de stabilitate politica, legislatia, politica fiscala, deschiderea pentru comert si investitii) si "conectivitatea" (gradul de pregatire a infrastructurii de comunicatii pentru accesul la Internet, respectiv situatia retelei de telefonie, costurile de acces si "alfabetizarea" in materie de tehnologie a informatiei).

Pentru Romania, punctajul pentru mediul general de afaceri este 5,45, iar pentru conectivitate 5, conducand la un punctaj de ansamblu de 5,2, ceea ce o plaseaza dupa Polonia (punctaj 6,1, locul 29 in clasament), Ungaria si Republica Ceha (punctaj 6, locurile 30 si 31), Slovacia (punctaj 5,6, locul 37), Bulgaria (punctaj 5,3, locul 41), dar inaintea Rusiei (punctaj 5,1, locul 44). De remarcat ca pentru aceste tari, diferenta este data de punctajul pentru mediul general de afaceri, conectivitatea fiind evaluata in toate cazurile cu 5 puncte.

?arile cel mai pregatite pentru economia digitala sunt cele care combina un mediu de afaceri favorabil cu o conectivitate buna; aceste tari, din prima treime a clasamentului, reprezinta in majoritate America de Nord si Europa Occidentala. Zona de mijloc a topului apartine tarilor care au potentialul de a se adapta noii economii - in special statele avansate in tranzitie din Europa de Est si cele din America Latina. In ultima treime a clasamentului se situeaza tari din Africa, Orientul Mijlociu si Asia, care intampina mari dificultati in dezvoltarea comertului electronic.

Daca era previzibil ca Statele Unite se situeaza pe primul loc in clasament, surprinzatoare este clasarea altor tari: Japonia abia pe locul 21, India pe locul 50, China pe locul 51; in schimb, Suedia, Finlanda, Norvegia si Olanda urmeaza SUA in fruntea topului. Marea Britanie ocupa locul 6, in timp ce puteri economice ale Uniunii Europene sunt mult in urma - Germania pe locul 13, Franta pe locul 14 si Italia pe locul 19.

Clasamentul EIU lasa loc pentru o serie de concluzii. Mai intai, Internetul este global si patrunde oriunde, dar conditiile pe plan local conteaza mai mult, iar aceste conditii nu se refera numai la infrastructura, ci si la cultura; tarile anglofone tind sa aiba avans in domeniul afacerilor electronice si al comertului electronic, datorita preeminentei limbii engleze in Internet. Australia si Noua Zeelanda, de pilda, sunt mai bine plasate in acest domeniu, desi retelele lor de telefonie sunt mult mai putin sofisticate decat in Hong Kong sau Singapore. (Mediafax)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO