Prima pagina

Stella Artois ar putea sa puna gheara pe Ursus

29.11.2001, 00:00 22



Producatorul de bere belgian Interbrew, detinator al marcii Stella Artois, se afla in negocieri pentru a prelua alt mare grup international de profil - South African Breweries (SAB), anunta Financial Times.

Fuziunea, din care va rezulta al doilea producator mondial de bere, va avea un efect puternic si asupra activitatii celor doua companii in Romania.

Intebrew detine in Romania trei fabrici de bere si are o cota de piata de 13 -14%, iar South African Breweries este al doilea jucator ca importanta dupa grupul austriac Brau Union Romania, care are o cota de piata de 35%. SAB detine 14,5% din piata si una dintre cele mai cunoscute marci din Romania - Ursus.

Fuziunea celor doua companii la nivel international ar crea si in Romania un jucator extrem de puternic, cu o cota de piata de peste 28%, si cu o forta financiara care i-ar permite atacarea primului loc.

De asemenea, portofoliul noii companii ar ajunge sa fie format din marci ca Stella Artois, Ursus, Bergenbier, Efes sau Caraiman.

Oficialii de la varf ai celor doua companii nu au dorit sa comenteze pe marginea afacerii, dar surse citate de Financial Times spun ca Interbrew va finaliza oferta pana pe 3 decembrie, iar tranzactia s-ar putea finaliza pe 7 ianuarie.

Totul s-a desfasurat in secret: in documentele care atesta existenta negocierilor SAB apare cu numele de cod "Zulu"(numele unui trib african), iar Interbrew cu "Ice" (gheata).

SAB este listata la Bursa din Londra si are o capitalizare bursiera de 4,9 miliarde dolari, iar analistii se asteapta ca pretul oferit de Interbrew pentru producatorul sud-african sa depaseasca 5,6 miliarde dolari.

Conform documentelor citate de Financial Times, care sunt de fapt rapoarte intocmite pentru Consiliului de Administratie al Interbrew, achizitia SAB de catre Intebrew va avea un efect sinergic (reducere a cheltuielilor asociata cu cresterea veniturilor peste suma celor doua cifre de afaceri) de 1,3 miliarde dolari.

In Romania, Interbrew estimeaza pentru anul acesta vanzari de 100 de milioane de euro, aproximativ egale cu cele de anul trecut.

SAB, ale carei vanzari au fost facute publice, a fost anul acesta autorul celei mai spectaculoase miscari de pe piata romaneasca a berii, achizitionand cu 10-15 milioane de dolari cea mai mare fabrica de bere regionala, Bere Timisoreana.



Romania: teatru de preluari si fuziuni pentru berarii lumii

Piata romaneasca a berii, estimata la 500-600 milioane de dolari, a avut in 2000 anul cu cea spectaculoasa crestere - 10%. Anul acesta, datorita verii ploioase, producatorii spun ca piata va ramane la aceiasi dimensiune ca anul trecut.

O achizitie a SAB de catre Interbrew va insemna crearea unei companii deosebit de puternice pe segmentele medii ale pietei, dominate in prezent de Brau Union Romania.

Brau Union a dat lovitura decisiva pe piata romaneasca anul trecut, cand a achizitionat de la Brewery Holdings (un holding infiintat de trei fonduri de investiti) trei fabrici de bere - Grivita Bucuresti, Ciuc Miercurea Ciuc si Haber Hateg, pe langa cele pe care le detinea deja.

Valoarea tranzactiei, prin care grupul austriac a achizitionat, pe langa capacitatile de productie, si o cota de piata de 18%, a fost de 164,6 milioane de euro.

In plus, in portofoliul companiei au intrat marci precum Ciuc sau Gambrinus, bine promovate si pozitionate de fostii proprietari.

Cea mai importanta marca a Brau Union Romania, prin care austriecii domina cantitativ piata, este Golden Brau, care a ajuns dupa cativa ani de la lansare cea mai bauta bere din Romania.

Golden Brau, alaturi de Silva si Ciuc, ofera in prezent o pozitie confortabila de lider al segmentelor medii de piata pentru Brau Union.

Aceasta pozitie ar putea fi, insa, amenintata de strangerea intr-o singura mana a Ursus si Bergenbier (cea mai bauta si cunoscuta bere a Interbrew in Romania).

De cealalta parte, SAB jucat pe piata in primii ani de la venirea in Romania cu doar doua marci: Ursus Pils si Ursus Premium Pils.

Odata cu intrarea puternica pe piata a principalilor concurenti in Romania - Brau Union si Interbrew, cele doua marci au avut de infruntat o concurenta acerba din partea Bergenbier, Golden Brau, Ciuc si Silva. Golden Brau, Bergenbier si Ciuc au "erodat" treptat pozitia de lider a Ursus Premium Pils in ultimii ani.

Ca raspuns, SAB a incercat anul acesta sa schimbe imaginea principalei sale marci, lansand o noua sticla pentru Ursus Premium.

Pe segmentul de piata "premium sub licenta internationala", Interbrew este prezenta cu Stella Artois si are ca principal concurent pe Tuborg Romania, compania cu cea mai mare ascensiune pe piata berii in ultimii doi ani.

La patru ani de la venirea in Romania, Tuborg domina segmentele de piata superioare, prin Tuborg si Carlsberg.



South African Breweries a intrat pe piata berii din Romania in 1996, prin achizitia, de la Brau und Brunnen AG, a fabricilor de la Cluj (Ursus) si Pitesti. A urmat achizitia fabricii Vulturul din Buzau si atingerea unei capacitati de productie de 1,8 milioane de hectolitri.

Dupa ce a pierdut din piata in ultimii ani datorita ascesiunii Interbrew si a grupului austriac BBAG (prin filiala sa de bere Brau Union), SAB s-a hotarat anul acesta sa cumpere Bere Timisoreana si sa revina in postura de al doilea jucator al pietei.

Investitiile SAB in Romania, fara achizitia Timisoreana, au totalizat pana in prezent aproximativ 77 milioane de dolari. Primele trei achizitii in Romania au costat SAB 20 de milioane de dolari. Analistii au estimat valoarea tranzactiei de cumparare a Bere Timisoreana la 12-15 milioane de dolari.



Grupul Interbrew, unul din liderii mondiali in industria berii, a venit in Romania in 1994, formand doua companii mixte cu partenerii romani, la Blaj - Bianca Interbrew Bergenbier - si la Baia Mare - Proberco.

Grupul mai detine o fabrica in Ploiesti, infiintata in 1998, in colaborare cu Romanian Efes Brewery. Intre timp, Interbrew a preluat intreaga capacitate de productie a fabricii de la Ploiesti prin achizitia drepturilor de promovare si vanzare in Romania a marcilor Efes si Caraiman.

Pe piata romaneasca, producatorul belgian este prezent prin intermediul marcilor Leffe, Hoegaarden, Hopfen Konig, Bergenbier, Stella Artois, Noroc, precum si Caraiman si Efes (Dark, Extra, Pils).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO