Prima pagina

Un gol de 10 milioane de dolari

16.11.2001, 00:00 23



Caderea fotbalistului Contra pe gazon, de la finalul meciului, va fi urmata, intr-un efect de domino, de alte caderi. De data asta ale veniturilor din mai multe sectoare ale economiei romanesti, care au disparut odata cu calificarea.

Pe langa industria fotbalului, care va avea si cele mai mari pierderi ca urmare a ratarii mondialelor, exista si alte sectoare vor fi afectate.

Mass-media, turismul, producatorii de bauturi alcoolice si racoritoare, proprietarii de baruri si restaurante au regretat mai mult seara de miercuri decat oricare alt suporter al nationalei. Toti acestia ar fi putut sa castige mai mult, la anul, daca Romania ar fi jucat la campionatul mondial.

Pierderile conexe inregistrate - sau mai degraba veniturile nerealizate de catre toate aceste sectoare economice au fost estimate de Ziarul Financiar la peste 10 milioane $. Pierderile directe inregistrate de fotbalul romanesc sunt de asemenea peste acest nivel.

Simpla prezenta a Romaniei la campionat ar fi adus Federatiei Romane de Fotabl aproape 4,5 milioane de dolari. Fotbalistii romani ar fi fost mai bine cotati, deci s-ar fi putut incasa bani mai multi.

Punctual, la pierderi conexe, Televiziunea Romana ar parea ca este cea mai afectata. Daca Romania ar fi jucat in Japonia la cele trei meciuri minim incasarile din publicitate s-ar fi ridicat la aproape 800.000 dolari.

Cel mai mare ziar de sport de pe piata romaneasca, ProSport, pierde aproape 500.000 dolari.

"Este greu de evaluat cat vom pierde. Pot sa spun ca am fi incasat in plus daca Romania era in Japonia peste 200.000 dolari. De asemenea, am fi avut un plus de tiraj in mod constant chiar din ziua imediat calificarii. Din tiraj estimez ca am pierdut cam 200.000 de dolari", a declarat pentru Ziarul Financiar, Catalin Tolontan, redactorul-sef al ProSport.

Nu numai ProSport va pierde, ci toata presa romaneasca, la fel ca si celelalte posturi de televiziune. Programele de sport ar fi inregistrat o audienta mai mare, deci ar fi putut avea incasari mai mari din publicitate.

"Cu siguranta prezenta echipei Romaniei la Campionatul Mondial ar fi adus o crestere a tirajului principalelor ziare, nu numai de sport. Tiraj mai mare inseamna, audienta mai mare si, deci, posibilitatea ca spatiul publicitar sa fie mai scump. Acum, asta e!", a spus Arina Minculescu, director de proiect in cadrul Biroului Roman de Audit al Tirajelor.

Producatorii de bauturi alcoolice si nealcoolice inregistreaza de obicei cresteri ale vanzarilor in momentul in care sunt astfel de evenimente. De asemenea, proprietarii de baruri si terase.

"In timpul meciurilor Romaniei vindeam dublu" a declarat Cristi Hurduc, proprietarul barurilor Mash Pub & Grill din Bucuresti si Vama Veche.



Cele mai concrete pierderi le are TVR-764.190 $

Incasarile din publicitate pierdute de TVR sunt de minim 764.190 $ - aceasta este suma pe care ARBOmedia, compania de publicitate care se ocupa de TVR, o estimase ca o va incasa din vanzarea spatiilor de publicitate la cele trei meciuri pe care urma sa le joace nationala, in mod sigur, la Mondiale.

"Nu stiu cat de mari vor fi pierderile, dar sunt convins ca vom pierde", a spus Gabriel Stanescu, directorul departamentului sport din cadrul TVR.

"Audienta a fost absolut senzationala la meciul de miercuri seara- a batut toate cifrele de pana acum. Meciul cu Slovenia a fost cel mai mare varf de audienta din istoria televiziunii romane- audienta de 40% (adica din 10 televizoare din tara, deschise sau inchise, patru erau pe meci-n.red.), si un share-cota de piata- de 70% (sapte din zece televizoare deschise erau pe meci-n.red.). Dealtfel, s-au si vandut circa 50 de minute de publicitate la acest meci. Mondialele ar fi fost evenimentul major al anului 2000", a mai spus Stanescu.

La ultimele doua meciuri (tur-retur) cu Slovenia, vanzarile de publicitate au fost, in tur, de 226.000 $, iar in retur de 254.730 $, afirma ARBOmedia.

Chiar daca Romania nu s-a calificat, ARBOmedia afirma ca atractivitatea ramane la aceleasi cote, pentru ca "asocierea cu un asemenea eveniment este benefica pentru imaginea brandului. Prin absenta echipei Romaniei nu se vor mai inregistra audiente record pentru o televiziune din Romania, dar atractivitatea asocierii ramane".

In aceste conditii, oferta de publicitate a TVR se va redistribui spre Formula 1, Festivalul International Cerbul de Aur, Festivalul Mamaia 2002 si meciurile de calificare la EURO 2004



Interbrew sufera, dar merge mai departe

Interbrew Romania, proprietara marcii Berbengier, asociata cu echipa nationala, ar trebuie sa fie, teoretic, cea mai atinsa de aceasta ratare a calificarii-atat ca imagine cat si din punct de vedere al consumului.

"Strategia noastra de publicitate pentru anul viitor a luat in calcul si eventualitatea necalificarii echipei nationale la Campionatul Mondial. Totusi, noi am fost optimisti si incepusem deja pregatirile pentru varianta calificarii: dovada este faptul ca maine (astazi - n.r.) programasem filmari pentru un clip publicitar cu sase fotbalisti ai echipei nationale. Evident, aceste filmari nu vor mai avea loc", a declarat pentru Ziarul Financiar Mihai Ghyka, director de marketing al Interbrew Romania.

"Contractul nostru de sponsorizare expira in 2004. Oricum, noi vom continua sa fim alaturi de nationala. Acum, suferim alaturi de ea", a mai spus Ghyca. Efectele nu sunt insa foarte simplu de estimat.

"Este greu de facut o estimare privitoare la efectele negative asupra vanzarilor de Bergenbier sau pe ansamblul pietei, pentru ca oamenii vor fi, oricum, alaturi de fotbal. Probabil ca in iunie va interveni o scadere de 5-7% fata de ceea ce s-ar fi intamplat in cazul calificarii, dar lucrurile se vor redresa. Efecte negative va genera, mai degraba, faptul ca meciurile se disputa, de exemplu, la 10 dimineata - ora Romaniei, cand nimeni nu sta la terasa sa bea bere".

Piata berii din Romania a atins cel mai ridicat nivel al sau de dupa anii '90 - 12 milioane hectolitri in 2000, inregistrand o crestere de 10% fata de anul anterior. Explozia vanzarilor a fost pusa la momentul respectiv atat pe seama secetei, cat si a campionatului european de fotbal.

In iunie 2000 s-au baut 1,6 milioane hectolitri de bere, iar 5-7% din acest consum inseamna 80-100.000 hl, adica, la 10.000 lei litrul, aproape un miliard lei.

ai proprietarii de restaurante sunt afectati: "In timpul meciurilor Romaniei vindeam dublu. Daca media pe seara era de 500 de dolari, cand juca Romania se bea bere si se manca de 1.000 de dolari. La Vama Veche nu mai erau locuri la meciurile Romaniei si lumea statea pe unde putea, inclusiv pe mese", a declarat Cristi Hurduc, proprietarul barurilor Mash Pub & Grill din Bucuresti si Vama Veche.



Turism - "o ratare ca atacul de la 11 septembrie"

Ratarea calificarii afecteaza si activitatea turistica, agentiile remarcand faptul ca o asemenea situatie nu va mai motiva pe nimeni sa calatoreasca.

Gheorghe Fodoreanu, presedintele companiei Visit Romania, spune ca impactul necalificarii Romaniei este comparabil cu cel generat de atacul terorist din SUA de la 11 septembrie. Visit Romania ar fi putut castiga mai mult cu 5.000 - 6.000 de dolari, estimand ca a pierdut circa 200 de clienti.

Agentia a vandut foarte bine anteriorul Campionat Modial de Fotbal, din Franta, mult mai aproape fata de Romania, unde au mers in jur de 5.000 de persoane.

Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), managerul agentiei Simpa Turism estimeaza tot la circa 200 - 250 de persoane clientii pierduti, dar in conditiile in care sejurul ar fi costat in jur de 2.000 dolari/persoana, ar fi fost vorba de un rulaj de minim 400.000 de dolari.

"In aceste conditii, solicitarile vor fi reduse, de ordinul zecilor, si nu vor mai pleca decat cateva persoane, care isi permit acest lucru, mai ales ca este o destinatie indepartata", a mai adaugat Gaina.

Dupa aprecierile presedintelui ANAT, numarul turistilor care au participat la Campionatele Mondiale anterioare a fost in descrestere, in SUA participand circa 2.500 de persoane, in Anglia in jur de 800 de persoane, in Belgia - 1.200.

Reprezentantii agentiei Paralela 45 apreciaza ca ar fi putut vinde maxim 200 de bilete pentru Campionatul Mondial, la un pret de 2.000 de dolari/persoana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO