Profesii

Adrian Stanciu se retrage din Ascendis cu 2 - 2,5 mil. euro

Adrian Stanciu se retrage din Ascendis cu 2 - 2,5 mil. euro

Stanciu spune ca se va concentra pe proiectele de cultura organizationala dezvoltate de Human Synergistics Romania.

25.02.2008, 20:19 1517

Stanciu a anuntat in urma cu o saptamana ca se retrage dintr-un business in care a impartit pachetul de actiuni cu Costea Dumitrescu, celalalt fondator al Ascendis. Fiecare avea o participatie de 50% dintr-o companie pe care Dumitrescu a evaluat-o la 4-5 milioane de euro.
"Nu am semnat inca separea de Ascendis, dar acest lucru se va intampla in curand. Exitul meu va fi unul total", a declarat intr-un interviu pentru ZF Adrian Stanciu. Jumatate din participatia detinuta de Stanciu la Ascendis va trece in posesia lui Dumitrescu, iar restul actiunilor va ajunge, in mod egal la Ruxandra Milca, Florin Radulescu si Andrei Gosu, noii parteneri ai firmei incepand cu acest an.
Anul trecut, Stanciu si-a vandut si participatia pe care o detinea in cadrul celui mai mare broker de credite de pe piata, Gemini Capital Consult, care si-a schimbat recent denumirea in Kiwi Finance.
Dupa o cariera de doi ani in cadrul Xerox, companie in cadrul careia a ocupat functia de country manager si pe cea de general manager indirect partners pe Europa Centrala, coordonand reteaua de distributie din 16 tari, Stanciu a participat alaturi de Dumitrescu la fondarea Ascendis in 2000, reusind sa duca firma la afaceri de 3 milioane de euro in 2007.
"Am decis sa ma retrag acum si nu mai tarziu pentru ca am considerat ca e mai bine pentru mine. Oricum, eu nu pot sa lucrez intr-un loc pentru foarte mult timp, si aici am petrecut cel mai mult timp, pentru ca ajung sa ma plictisesc. Pe langa asta, unul dintre scopurile pe care mi le-am fixat in trecut a fost de a ma retrage inainte de a implini 50 de ani", spune Stanciu.
El spune ca retragerea din firma de consultanta si training ii va permite sa se axeze pe proiecte legate de cultura organizationala. "Hobby-ul meu, pentru ca nu stiu daca pot sa-l numesc profesie, este si a fost managementul culturii organizatiei. Observ ca una dintre problemele fundamentale ale acestei tari este ca avem o cultura defecta a muncii si cred ca foarte multe organizatii au nevoie de o interventie coerenta, concertata si coordonata de management. Din acest aspect, piata de consultanta din Romania este foarte interesata, avand in vedere ca este destul de redusa in momentul de fata", afirma Stanciu.
Fostul director general al Xerox Romania va dezvolta consultanta la nivel de management al culturii organizatiei pentru firma Human Synergistics Romania, creata in 2004 alaturi de Costea Dumitrescu, ca filiala a Human Synergistics International, o companie de consultanta din Statele Unite, care se ocupa cu diagnosticarea culturii organizationale.
"Noi (Human Synergistics Romania - n.r.) nu facem cercetare propriu-zisa, dar am localizat metodologia necesara acestui lucru si acreditam consultanti in Romania. In momentul de fata, avem acreditati 180 de consultanti in diagnosticarea culturii organizationale. In continuare, imi doresc sa raspandesc acest tip de metodologie prin intermediul unor terti, mai degraba decat prin intermediul propriei mele firme, pentru ca pot obtine efecte in societate fara prea multe complicatii. E adevarat ca sunt mai putini bani decat la Ascendis, dar in prezent nu prea ma intereseaza banii", apreciaza Stanciu.
Human Synergistics International a fost formata in 1970 si este prezenta in tari ca SUA, Belgia, Finlanda, Canada, Bulgaria, Germania sau Australia. In Romania, filiala companiei americane numara patru angajati si a avut o cifra de afaceri de 350.000 de euro in 2007.
"Daca facem o comparatie intre cifra de afaceri realizata de Human Synergistics Romania in 2007 si aspiratiile mele, putem spune ca este o valoare prea mica. Este putin si daca incercam sa vedem ceea ce se intampla si in alte parti vizavi de cultura organizationala", spune Stanciu.
Chiar daca Romania se afla in Europa Centrala si de Est, consultanta in materie de cultura organizationala difera foarte mult de la tara la tara.
La nivelul acestei regiuni a Europei, Human Synergistics International are trei birouri, in Serbia, Ungaria si Bulgaria. In vreme ce piata de consultanta din Bulgaria este foarte ciudata si nu s-a reusit o descifrare a sa, Ungaria si Serbia au inceput sa evolueze.
"Ungaria este o piata in care in consultanta in zona de dezvoltare de organizatie in special, si in resurse umane in general, a inceput foarte devreme. Acolo, prima organizatie in dezvoltarea resurselor umane s-a construit in 1988 si ulterior acest domeniu a devenit foarte puternic. Orice companie in consultanta care are un cuvant greu de spus in acest domeniu este deja prezenta acolo. Prin urmare, este foarte greu sa te impui, adica sa furi din cota de piata a jucatorilor deja existenti. Acolo, principala provocare a fost sa te pozitionezi ca un jucator serios, sa te perceapa piata ca atare", crede Stanciu. El subliniaza ca principala provocare pe care o ridica piata maghiara de profil este ca lumea sa considere ca merita sa stea de vorba cu tine.
Daca in Ungaria piata serviciilor de consultanta dedicate culturii organizationale este foarte evoluata, Serbia se aseamana cu Romania, avand insa anumite plusuri.
"Chiar daca Serbia este o tara mai saraca decat Romania, acolo oamenii au o gandire foarte pozitiva, orientata catre actiune si de aceea este o placere sa faci afaceri in aceasta tara. Acolo, provocarea nu este de a te impune in piata, ci de a convinge potentialii clienti sa cheltuiasca bani pe consultanta. Trebuie sa le explici de ce anume au nevoie de asa ceva", spune ex-partenerul Ascendis.
Cea de-a treia tara din aceeasi regiune geografica cu Romania, Bulgaria, are de suferit din cauza saraciei si a oamenilor care ofera servicii de consultanta. In Bulgaria, peste 50% din consultanti provin intr-un fel sau altul din mediul academic si chiar daca par sa fie credibili, nu sunt ancorati in realitate. De aceea, consultanta nu este privita cu incredere in Bulgaria.
La nivelul tarifelor care se percep pentru serviciile de consultanta, Romania sta destul de bine. "E greu de dat un raspuns unitar, pentru ca depinde foarte mult de amploarea interventiei. Ca idee, schimbarea sau imbunatatirea culturii organizationale la o companie mare, cu 3.000 - 5.000 de angajati, exercitiul dureaza aproximativ doi ani, iar costurile se indreapta spre 150.000-200.000 de euro", explica Stanciu. Comparativ, in Bulgaria tarifele sunt mult mai mici, iar proiectele de 10.000-20.000 de euro sunt considerate "super investment".
Adrian Stanciu este singurul actionar al Human Synergistics Romania si spune ca pe viitor este dispus sa creeze parteneriate.
"O sa ma gandesc, dar nu la parteneriate de equity, ci la parteneriate de sustinere reciproca, cu firme care lucreaza in managementul strategic, pentru ca eu cred ca subiectele sunt complementare. Adica cineva care face management strategic, trebuie sa aiba si o componenta de stategie a organizatie", spune Stanciu.
Ascendis va ramane si in continuare unul dintre cei mai importanti clienti ai Human Synergistics Romania - asta daca nu-si creeaza propia divize de consultanta."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO