Profesii

Business Magazin. Care sunt planurile pentru 2024, pentru 17 şefi de companii din România

25.02.2024, 21:30 125

Gilda Lazăr, director corporate affairs & communications JTI România, Moldova şi Bulgaria

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  2023 a fost pentru JTI un punct de referinţă, pentru că am aniversat 30 de ani în România. A fost un prilej de sărbătoare, dar şi de bilanţ. De la intrarea pe piaţa locală am investit 300 de milioane de euro, exportăm circa 75% din producţie în peste 60 de ţări din toată lumea şi avem în prezent peste 1.300 de angajaţi. Tot în 2023, am fost certificaţi pentru a zecea oară consecutiv Top Employer, pentru condiţiile excelente de muncă oferite angajaţilor.

•  Un alt element important în 2023 pentru JTI Romania a fost intrarea pe piaţa produselor cu tutun încălzit, prin lansarea Ploom X, un produs de ultimă generaţie, cel mai nou din portofoliul JT Group, care e  disponibil deocamdată într-o serie de magazine din Bucureşti şi pe
www.ploom.ro.

•  De asemenea, în acest an am reuşit să investim mai mult în comunitate, prin utilizarea posibilităţii de redirecţionare a 20% din impozitul pe profit. Astfel, am alocat suplimentar peste 1,5 milioane de euro pentru proiecte culturale şi sociale, care vor fi anunţate în 2024 pe parcurs ce se vor realiza.

În domeniu:

•  JTI este o companie care produce şi comercializează ţigarete. Iar pentru sectorul tutunului acest an a fost fără precedent, în sens negativ. Mai precis, ne-au dat peste cap: 1. lipsa de predictibilitate 2. lipsa de transparenţă 3. instabilitatea legislativă.

•  Primele două au aruncat în confuzie nu doar domeniul nostru, ci întreg mediul de afaceri. Începând din iulie 2023, s-a discutat luni întregi despre majorări de accize şi alte taxe în mod lipsit de transparenţă, fără un document scris la care să se facă referire. În cele din urmă, calendarul de majorare a accizelor pentru produsele din tutun, stabilit în 2022 pentru cinci ani, a fost modificat, urmând ca accizele să fie majorate mai mult decât era prevăzut şi mai repede. La final de an, în decembrie, am ajuns în acelaşi punct. Au apărut iar zvonuri pe surse despre posibile amendări la amendamente şi tot felul de controverse. Sperăm ca măcar acest calendar abia modificat să fie menţinut, fără alte intervenţii.

•  Pe lângă toate aceste improvizaţii fiscale, ne confruntăm cu instabilitatea legislativă. O duzină de iniţiative se află în momentul de faţă în diverse stadii de dezbatere în Parlament. Dintre cele 12, una transpune o directivă europeană, iar o alta conţine prevederi de bun-simţ, cum ar fi interzicerea comercializării ţigaretelor electronice către minori. Restul, reprezintă prilej de declaraţii populiste pentru că, să nu uităm, 2024 va fi an electoral. Ca urmare, îndeosebi opoziţia, dar nu numai, mimează îngrijorarea şi preocuparea pentru binele public. Această instabilitate se poate traduce însă în cifre îngrijorătoare, pentru că iniţiativele menţionate includ prevederi radicale, de tipul ascunderii pachetelor în dulapuri, interzicerea sponsorizărilor sau a oricărei comunicări cu consumatorii. Astfel, dacă în prezent contribuim cu circa 1,8% din PIB, conform unui studiu realizat de ASPES (Asociaţia pentru Studii şi Prognoze Economico-Sociale), într-un scenariu de instabilitate şi recesiune, contribuţia industriei s-ar diminua la 2,1 miliarde de euro, ceea ce ar însemna sub 1% din PIB. Un scenariu destul de sumbru. Suntem mari producători, avem fabrici, exportăm, ceea ce ne oferă greutate în economia românească. România este al doilea mare producător de ţigarete după Polonia, la egalitate cu Germania. Ca urmare, ceea ce ni se întâmplă, contează. Şi va continua să conteze şi în 2024.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Sperăm să putem raporta şi în 2024 rezultate bune, o cifră de afaceri şi profit în creştere, aşa cum a fost cazul în ultimii ani, JTI aflându-se printre cele mai profitabile companii din România. Ceea ce înseamnă că şi taxele virate la buget vor creşte, dat fiind că aproximativ 80% din cifra de afaceri reprezintă accize, TVA şi alte taxe şi contribuţii. În 2022, am virat circa 5,5 miliarde lei la stat.

•  Ne dorim, totodată, să creştem în categoria produselor din tutun încălzit, să continuăm să investim în capacităţile de producţie şi în mărcile pe care le comercializăm în România.

•  De asemenea, ne dorim să investim în continuare în afacerea din România şi în comunitatea în care muncim şi trăim. În 2024, Întâlnirile JTI, organizate anual din 2000 şi devenite un brand cultural naţional pentru iubitorii dansului contemporan, vor aniversa 25 de ani. De asemenea, Bursele JTI pentru Jurnalişti, program dedicat profesionalizării presei, pe care îl organizăm an de an tot din 2000, va aniversa un sfert de veac de existenţă.

În domeniu:

•  2024 va fi an electoral, deci pentru domeniul în care activăm va fi foarte dificil. Spun asta pentru că tutunul a devenit inamicul public numărul unu şi cine este anti câştigă capital politic şi e la modă. Aşadar, iniţiativele aflate în Parlament vor fi, aşa cum am menţionat mai sus, mană cerească pentru politicieni, mai ales pentru cei din opoziţie.

•  Pe scurt, anul 2024 pentru sectorul tutunului va fi caracterizat de incertitudine şi declaraţii belicoase la adresa unora dintre cei mai mari contribuabili la bugetul ţării. Anual, industria virează statului necondiţionat circa 4 miliarde de euro, însemnând 14% din totalul PNRR (care cuprinde şi împrumuturi, nu doar fonduri nerambursabile).

•  În cazul în care vor mai apărea surprize pe plan fiscal şi continuă instabilitatea legislativă, posibil să asistăm la o disturbare a pieţei legale şi, în consecinţă, la o creştere a comerţului ilegal cu ţigarete. În 2023, media anuală a contrabandei a crescut cu peste un punct procentual, până la 8,2%, comparativ cu 7,1% în 2022. Acest nivel anualizat înseamnă prejudicii aduse bugetului de peste 300 mil. euro. Aşadar, ar fi bine ca în anul care vine Parlamentul să trateze cu luciditate un sector strategic pentru economia ţării, iar decidenţii în materie de politici fiscale să înţeleagă că predictibilitatea nu e doar un principiu învechit, ci un element esenţial pe care ne bazăm planurile de afaceri şi investiţiile.

 

Michał Mrowiec, preşedinte, Ursus Breweries

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

•  2023 a fost un alt an plin de provocări pentru industria noastră - şi, aş putea adăuga, pentru întreaga economie locală. Inflaţia crescută, precum şi efectele creşterii costurilor pentru materiile prime, alături de creşterea accizei la bere şi a TVA-ului pentru berea fără alcool şi la draft au avut cu siguranţă un impact asupra afacerii, care a fost intensificat de atitudinea mai rezervată a consumatorilor în ceea ce priveşte achiziţiile. Cu toate acestea, în acest context dificil, Ursus Breweries şi-a menţinut poziţia de lider al pieţei berii, având în continuare produse în topul preferinţelor consumatorilor, şi a reuşit să depăşească provocările şi să livreze produse de înaltă cali­tate, extinzându-şi portofoliul prin lansarea cu succes a noului sortiment, Peroni Stile Capri, dar şi prin lansarea gamei Ursus Specialităţi.

•  În ciuda contextului uneori imprevizibil şi a puterii de cumpărare mai scăzute, am observat în continuare o tendinţă de creştere a segmentului premium, precum şi un interes crescut pentru produsele fără alcool, în special în categoriile de consumatori tineri.

•  Un alt element cheie al anului 2023, care merită menţionat, este lansarea Sistemului de Garanţie-Returnare, care reprezintă o etapă importantă nu doar pentru noi, ci pentru întreaga ţară. Suntem mândri că, pe parcursul ultimilor patru ani, am fost în centrul acestui efort. Sistemul poate genera beneficii semnificative pentru România, care se va îndrepta către un model de economie circulară mai sustenabil.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

•  Ceea ce ne-au învăţat ultimii ani este că devine din ce în ce mai dificil să faci predicţii, dar şi că predictibilitatea este elementul cheie de care cu toţii avem nevoie pentru a putea funcţiona eficient în mediul de afaceri. Credem că guvernul poate avea un rol esenţial în sprijinirea economiei, prin asigurarea unui climat fiscal şi macroeconomic stabil.

•  Previziunile pe care le analizăm arată că în prima parte a anului viitor vom continua să resimţim efectele inflaţiei şi ale creşterii suplimentare a accizei (a doua în doi ani), însă am speranţa că în a doua parte a anului vom începe să vedem un ritm mai accelerat de redresare.

•  Deşi Sistemul de Garanţie-Returnare a fost lansat anul trecut, 2024 va fi fundamental pentru implementarea lui. Este un pas important pentru România şi suntem nerăbdători să îl vedem ope­raţionalizat cu succes şi adoptat de populaţie.

•  Având în vedere că una din trei beri consumate în România face parte din portofoliul nostru, este necesar să ne concentrăm pe mărcile noastre locale, care se află în topul preferinţelor consumatorilor. În acelaşi timp, ne aşteptăm ca segmentele premium şi global premium să îşi continue creşterea. Prin urmare, ne vom concentra şi pe dezvoltarea mărcilor noastre globale, care sunt foarte bine primite pe piaţa din România. Segmentul berilor fără alcool creşte în relevanţă, iar propunerea noastră răspunde tendinţelor consumatorilor - avem deja un portofoliu solid de produse fără alcool, pe care ne dorim să îl dezvoltăm în continuare, ca parte a obiectivului nostru de sustenabilitate.

 

Horaţiu Didea, managing partner, Workspace Studio

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Extindere showroom, astfel încât să reflecte evoluţia birourilor moderne. În cadrul showroom-ului, clienţii pot explora branduri de design de mobilier precum Herman Miller, Knoll, Hay, Muuto, NaughtOne, GEIGER sau Maharan, soluţii acustice sustenabile, dar şi cele mai recente tendinţe în mobilier ergonomic şi soluţii de amenajare a spaţiilor de birouri, inspiraţie pentru zone de lucru moderne, personalizate şi inovatoare.

•  Investiţie în depozit propriu care să optimizeze operaţiunile.

•  Dezvoltarea capabilităţilor pe componenta de construcţii şi fitout, atât pe partea de resurse umane şi procese, cât şi pe distribuţia de partiţii şi pardoseli de înaltă calitate, sustenabilitate şi ergonomie.

În domeniu:

•  Presiune pe cost, dar exigenţă din perspectiva calităţii şi ergonomiei soluţiilor alese.

•  Reîntoarcerea la birou, cu reguli mai clare. Biroul este un punct central în strategia de aducere a echipelor la birou. Acesta devine un spaţiu în care se îmbină eficienţa operaţională cu creativitatea, un loc în care angajaţii se pot reuni şi pot colabora într-un mod productiv.

•  Focus pe „când” şi „unde” lucrăm. Studiul Future Forum 2023 indică faptul că flexibilitatea, definită în principal prin unde şi când lucrează, este nu doar dorită de angajaţi, ci un aspect cu impact imediat în retenţie. În timp ce 65% dintre angajaţi vor un model hibrid birou - alte spaţii, 20% preferă un program full time la birou, iar 15% un program full time remote. În acelaşi timp, 75% dintre respondenţii care îşi doresc mai multă flexibilitate în orar sunt înclinaţi să îşi caute un loc de muncă nou în următorul an. 

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Implementarea unor noi soluţii market leading de mobilier, partiţionare, cabine acustice, iluminat.

•  Creşterea ponderii lucrărilor de reamenajare şi a renovărilor „punctuale”.

•  Digitalizare, implementarea unor noi metode de măsurare a sustenabilităţii, atât interne, cât şi în relaţie cu clienţii.

În domeniu:

•  Interes în creştere pentru soluţiile de amenajări sustenabile.

•  Interes pentru redesign care să răspundă nevoilor actuale ale angajaţilor. Un studiu recent al Gensler (Gensler Global Workplace Survey Comparison 2023) arată că majoritatea angajaţilor care lucrează la birou mai puţin de 80% dintr-o săptămână tipică de lucru ar fi dispuşi să vină mai des la birou pentru a experimenta o combinaţie ideală de experienţe. Acestea au fost descrise ca o varietate de spaţii inspirate din designul restaurantelor, hotelurilor şi rezidenţial, zone de concentrare tip bibliotecă, zone de colaborare în echipă şi spaţii informale pentru socializare şi relaxare.

•  Birouri mai frumoase, care să atragă angajaţii şi să susţină activităţile, biroul ca destinaţie, ca facilitator pentru conexiuni şi oglindă a culturii organizaţiilor.

 

Bolt Romania

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

Activăm în mai multe domenii, iar anul 2023 a fost unul foarte plin, atât pentru serviciile de transport la cerere, cât şi pentru cele de închiriere a trotinetelor electrice sau livrare de mâncare. Cele trei elemente cheie de anul trecut sunt:

•  Ne-am consolidat poziţia de lider pe piaţa serviciilor de transport la cerere, fiind prezenţi în 29 de oraşe din România. De asemenea, am lansat abonamentul Bolt Plus, care oferă utilizatorilor beneficii exclusive.

•  Am lansat noi funcţionalităţi care cresc siguranţa utilizării trotinetelor electrice în mediul urban, alături de numeroase campanii de educaţie a utilizatorilor. Astfel, am reuşit să aducem în discuţie utilitatea trotinetelor ca mijloc de transport esenţial în fluidizarea traficului din oraşe.

•  Am premiat restaurantele de top din Bucureşti şi Cluj, în cadrul ediţiei Restaurant Awards, şi am lansat noi funcţii în cadrul aplicaţiei, precum cea de livrare programată pentru comenzile de la restaurante sau din magazinele Bolt Market.

În domeniu:

•  Siguranţa a reprezentat şi reprezintă un element-cheie al domeniului în care activăm. Fie că vorbim despre serviciile de transport la cerere, închirierea de trotinete electrice sau cele de livrare de mâncare, sigu­ranţa este esenţială în domeniul nostru.

•  Serviciile cu valoare adăugată, premium, care aduc beneficii palpabile pentru utilizatori au făcut diferenţa în 2023. De exemplu, Bolt Plus, abonamentul de care am amintit mai sus, îi ajută să economisească timp prin preluarea cu prioritate a comenzilor, precum şi bani, prin blocarea preţului, menţinând un nivel plafonat al tarifului pentru o cursă în timpul orelor de vârf, ceea ce face mai uşoară planificarea unui buget în limite previzibile pentru cei care călătoresc frecvent.

•  Opţiunile de customizare în funcţie de lifestyle ajută utilizatorii să interacţioneze cu aplicaţiile de transport la cerere într-un mod care se pliază nevoilor. Bolt Women for Women, lansarea categoriei Pet, precum şi posibilitatea de a programa curse în avans sunt exemple prin care Bolt aduce valoare domeniului în care activează.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  În 2024 vom continua să creştem şi deja avem în plan lansarea în noi oraşe, atât pentru serviciile de ride-hailing, cât şi pentru cele de închiriere a trotinetelor electrice.

•  Vom continua să angajăm, pentru a ne creşte echipa, atât la nivel de operaţiuni, cât şi în hubul regional de ingineri software. România este printre puţinele ţări în care Bolt a dezvoltat un hub dedicat inginerilor, iar aceştia dezvoltă sisteme care au rolul de a îmbunătăţi aplicaţiile Bolt şi Bolt Food.

•  Loializarea consumatorilor va avea un rol central, de aceea urmărim să oferim utilizatorilor o experienţă completă, prin lansarea de noi funcţionalităţi şi tehnologii în aplicaţie. 

În domeniu:

•  În 2024, piaţa va continua să crească. Activăm deja într-unul dintre cele mai competitive domenii şi facem parte din boomul tehnologic al ultimului deceniu. Serviciile de transport la cerere, precum şi cele de livrare de mâncare sau închiriere de trotinete electrice îşi vor continua ascensiunea.

•  Principalele provocări din ecosistem vor veni din perspectiva costurilor, de aceea jucătorii principali vor continua să se adapteze contextului.

•  Va fi un mediu şi mai competitiv. În această perioadă, businessu­rile care au reuşit să-şi spună povestea cel mai bine au obţinut nenumărate runde de finanţare la nivel global, în defavoarea companiilor care desfăşurau operaţiuni mai bune. Asta până recent, când pieţele financiare au scăzut semnificativ. Cu toate acestea, mediul în care activăm acum este unul mult mai sănătos pentru noi, deoarece eficientizarea costurilor a fost întotdeauna o prioritate pentru Bolt.

 

Felix Crişan, CEO, NETOPIA Payments

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Celebrarea a 20 de ani de inovaţie. NETOPIA a împlinit 20 de ani de existenţă. Vorbim despre două decade dedicate inovaţiei şi soluţiilor care au ca scop transformarea e-commerce-ului românesc. Cu ajutorul soluţiilor noastre, peste 25.000 de afaceri online pot oferi clienţilor lor multiple modalităţi de plată online sigure. Ceea ce ne motivează să construim, în continuare, soluţii care să deservească nevoile partenerilor şi industriei, în anii următori.

•  Am lansat cardul NETOPIA Business. Lansarea cardului a avut loc în luna mai, în cadrul evenimentului GPeC, deoarece ne-am dorit să oferim partenerilor noştri oportunitatea de a beneficia de unul dintre cele 2000 de carduri disponibile. Acest proiect a luat naştere în urma feedbackului primit de la partenerii noştri şi are scopul de a maximiza veniturile fiecărui partener. Astfel, am creat cardul NETOPIA Business cu beneficii centrate pe necesităţile identificate în urma feedbackului, cum ar fi: 0% comision pentru tranzacţiile online (partenerul nostru nu mai plăteşte comision către NETOPIA), cashback, decontare a doua zi şi decontare cu costuri 0.

•  Evoluţie în leadership. Echipa de management NETOPIA s-a schimbat, ca urmare a evoluţiei pe care am avut-o, în urma achiziţiei de către Innova Capital. Această schimbare este una naturală. Urmărim să creăm o nouă eră în comerţul digital, unde nevoile partenerilor noştri reprezintă punctul central de dezvoltare a oricărei soluţii

În domeniu:

•  BNPL (Buy Now Pay Later) este una dintre opţiunile preferate de români pentru achiziţia electrocasnicelor mari, dar şi a obiectelor de mobilier. Practic, pentru orice produs care depăşeşte o anumită sumă, românii preferă să plătească în mai multe rate, fără dobândă.

•  Este din ce în ce mai uşor să te diferenţiezi ca magazin online, dacă foloseşti toolurile existente pentru a-ţi actualiza textele de pe website, imaginile, aşezarea în pagină etc. De altfel, este şi necesar acest lucru deoarece website-ul vinde 24/7.

•  Optimizarea website-ului pentru cumpărăturile de pe smartphone este esenţială. Peste 70% dintre cumpărăturile finalizate cu succes au fost de pe smartphone. Cu cât experienţa de navigare şi plată online este mai facilă şi uşoară pentru clientul final, cu atât va creşte satisfacţia şi posibilitatea de a fi recomandat mai departe.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  În ceea ce ne priveşte, inovaţia va sta şi în 2024 în centrul soluţiilor şi produse­lor NETOPIA. Într-o piaţă în continuă evoluţie, vom dezvolta soluţii care să ajute afacerile să-şi extindă prezenţa online şi să obţină mai multe vânzări. Îmbunătăţirea serviciului de suport clienţi pentru a putea deservi un număr tot mai mare de parteneri care ni se alătură.

•  Nevoia de suport de calitate este în creştere odată cu numărul tot mai mare de parteneri care ni se alătură. Aşa că în 2024 ne vom concentra pe extinderea echipei noastre de asistenţă pentru clienţi. Fiecare partener contează, şi vrem ca toţi să beneficieze de asistenţă de cea mai înaltă calitate în dezvoltarea afacerilor lor online.

•  Extinderea serviciilor în domenii tot mai diverse. Nu în ultimul rând, vom avea curajul să ne aventurăm în domenii tot mai diverse. Într-o lume în continuă schimbare, suntem hotărâţi să oferim servicii şi soluţii care să răspundă cerinţelor tot mai mari ale pieţei. Vom explora noi domenii şi parteneriate pentru a ne ajuta partenerii să îşi diversifice afacerile şi să le oferim avantajul de care au nevoie pentru a se diferenţia mai uşor.

În domeniu:

•  Imaginile şi textele generate de AI vor fi din ce în ce mai uşor de integrat pe website. Magazinele care integrează AI-ul pentru analiza rapidă a comenzilor şi tipului de client vor câştiga mult mai mult în anul ce urmează. Deja există şi pe piaţa din România astfel de jucători, care îţi oferă posibilitatea de a integra AI-ul pentru a creşte numărul de comenzi.

•  Creşterea numărului de magazine care utilizează AI pentru analiza rapidă a comenzilor şi tipurilor de clienţi. Companiile care integrează AI pentru a înţelege mai bine nevoile clienţilor şi pentru a optimiza procesele de vânzare vor avea un avantaj competitiv semnificativ.

•  Microinfluencerii cu comunităţi deja formate vor deveni parteneri ideali pentru magazinele online mai mici sau de nişă. Aceştia pot promova produse la costuri mai reduse şi pot contribui rapid la loializarea clienţilor.

 

Constantin Tănase, director comercial, Meda Prod 98

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Cea mai importantă provocare a lui 2023 a fost ca în acest context geopolitic complicat să fim capabili să ne eficientizăm modelul de business. Am făcut asta, dar un context care necesită ajustare aproape continuă este unul complicat pentru afacere. Cel mai important element al afacerii Meda sunt oamenii.

•  Am remarcat schimbări în comportamentul consumatorilor noştri şi, deşi am fost supuşi la mari presiuni inflaţioniste, mai ales în prima jumătate a anului, am ajustat preţurile de vânzare, ţinând cont de puterea de cumpărare a consumatorilor.

•  Un alt element cheie al lui 2023 a fost legat de dificultatea recrutării de personal calificat, în special în sectorul de producţie. 

În domeniu:

•  În ceea ce priveşte domeniul de business, cred că lipsa de predictibilitate legislativă a fost cea mai importantă caracteristică a anului. Tendinţa de reducere a consumului pe fondul scăderii puterii de cumpărare este, din păcate, un alt element definitoriu.

•  Aş menţiona şi un aspect pozitiv, o evoluţie îmbucurătoare - la inflaţia din ultimele 4-5 luni ale anului a stagnat şi pare că va continua să rămână pe acest trend de stagnare mai mult timp. Aduce o gură de oxigen în mediul de afaceri, dar e o veste bună şi pentru consumatori.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  2024 va fi un an al consolidărilor. Mă refer, în primul rând, la brandul Meda. La nivelul portofoliului de produse intenţionăm să dezvoltăm noi linii de business.

•  Pentru a rezolva dificultăţile de recrutare a personalului calificat din zona de producţie vrem să recurgem la importul de forţă de muncă din afara ţării.

În domeniu:

•  Sunt optimist pentru noul an şi cred că inflaţia va rămâne la cote scăzute, cel puţin pentru prima jumătate a anului. Sper însă că se va menţine pe acest trend de temperare tot anul.

•  Îmi doresc şi sunt încrezător că nu vor mai fi modificări legislative mari, măcar în domeniul fiscal, având în vedere că este un an electoral.

•  Din păcate, chiar şi în aceste condiţii, estimez că trendul descrescător al consumului se va menţine, poate că nu într-o manieră abruptă, dar cu siguranţă va avea un impact negativ asupra economiei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO