Profesii

Business Magazin. Care sunt planurile pentru 2024, pentru 17 şefi de companii din România

25.02.2024, 21:30 125

Laurenţiu Lazăr, managing director, Colliers România  

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  În urmă cu doi ani, mai bine de jumătate din echipă a fost implicată în descoperirea valorilor locale ale Colliers, iar la finalul călătoriei, care a durat 6 luni, am stabilit #Impreuna că mixul dintre Grijă şi Onestitate este ceea ce ne caracterizează cel mai bine pe noi, Collierşii. Anul acesta, de ziua noastră, pe 26 octombrie, când am sărbătorit 27 de ani de prezenţă în România, ne-am strâns din nou cu toţii şi am început o nouă călătorie, care s-a finalizat în luna decembrie, când am stabilit #Impreuna scopul nostru, şi anume: „Care for Real Assets. Build Real Partnerships”.

•  Un alt element cheie pentru companie este stabilitatea echipei noastre, mai ales a celei de seniori, care s-a sudat mai mult ca oricând în perioada pandemiei şi odată cu începerea războiului din Ucraina.

•  Am câştigat premiul de „Cea mai bună agenţie internaţională”, la o gală dedicată sectorului imobiliar.

În domeniu:

•  Creşterea anuală de aproximativ 10% a chiriilor solicitate, atât pentru birourile de clasa A, cât şi pentru spaţiile industriale şi logistice, a atins anul acesta cel mai înalt nivel înregistrat de la criza financiară din 2008 încoace. Această evoluţie ar putea fi un semn prevestitor al direcţiei în care se îndreaptă piaţa. Dezvoltatorii nu se arată dispuşi să accelereze planurile de construcţie, în afara proiectelor build to suit, motiv pentru care în 2024-2025 vom asista la un calendar de livrare foarte lejer.

•  Aşa cum am anticipat, sectorul investiţiilor imobiliare a avut un an dificil, în condiţiile în care costul finanţării s-a dublat în 2023 comparativ cu anii precedenţi. România a cunoscut o dinamică similară cu cea a altor pieţe, atât din regiune, cât şi din restul Europei.

•  De asemenea, e evidentă atenţia din ce în ce mai crescută acordată clădirilor verzi/eficiente, care vor continua probabil să beneficieze de o diferenţă de chirie din ce în ce mai mai importantă, în comparaţie cu proiectele imobiliare mai vechi.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  În 2024 va fi necesar să consolidăm anumite divizii, precum Evaluările, ESG Advisory, Property Management, Project Management, Building Monitoring şi Design & Build, având în vedere accentul pus pe generarea unor venituri recurente stabile. Raportat la cifra noastră de afaceri, aceste departamente generează între 45% şi 55% din veniturile companiei.

•  Ne propunem să replicăm, în sectorul de design & build, impactul pe care Colliers l-a avut pe piaţa de property management, unde am reuşit să transparentizăm mai mult piaţa, să aducem mai mult profesionalism, să facem din etica în business o realitate, să avem grijă de proprietăţile clienţilor noştri ca şi cum ar fi ale noastre.

•  Vom propune clienţilor noştri abordări complexe şi complete. De exemplu, când vorbim despre piaţa de birouri, nu mai este numai despre locaţie, chirie, durata contractului şi service charge, ci şi despre experienţa de a ajunge la serviciu, despre cum te simiţi în birou, despre sustenabilitatea clădirii în care lucrezi, despre ceea ce ne dorim să exprime locul în care lucrăm. Cu alte cuvinte, vom mixa competenţele Colliers din zona de Leasing, Workplace Advisory, Design & Build, Property Management, Change Management, Sustenabilitate/ESG şi Certificări.

În domeniu:

•  Piaţa spaţiilor industriale va continua să crească foarte puternic, susţinută de mai multe elemente favorabile. Unul din aspectele pozitive este că România are o piaţă a muncii şi mai puţin tensionată, şi mai avantajoasă prin prisma costurilor decât alte ţări europene, ceea ce poate fi un beneficiu important în perspectiva relocării de activitate din Asia în Europa. Apoi, este evidentă şi îmbunătăţirea semnificativă a infrastructurii în România, dacă ne uităm la cum evoluează investiţiile în domeniu şi la ce fonduri sunt alocate. De asemenea, chiar şi fără locurile de care aminteam, România are un stoc de spaţii industriale relativ redus raportat la mărimea populaţiei. În timp ce România are un nivel de consum similar (indici de volum) cu cel al Poloniei sau al Cehiei, stocul de depozite pe cap de locuitor este de 2-3 ori mai mic decât în aceste ţări.

•  Chiar dacă exista perspectiva scăderii dobânzilor începând cu 2024, atât în România, cât şi în ţările dezvoltate (pentru euro şi dolari), nivelul lor tot va rămâne mult mai ridicat decât era înainte de pandemie. Altfel spus, 2024 va fi încă un an dificil pentru piaţa investiţională şi nu este exclus să vedem şi proprietari care încep să aibă probleme dacă trebuie să facă apel la refinanţare. Totuşi, este încă prea devreme să vedem active efectiv distressed, dar posibil să înceapă să apară nişte semne mai clare în direcţia aceasta.

•  Conform rezultatelor unui sondaj pe care l-am realizat în 2023, majoritatea chiriaşilor din România consideră că spaţiul de birouri are o importanţă deosebită pentru organizaţia lor şi pentru cultura corporativă. În cursul lui 2024, anticipăm o creştere a întoarcerii la birou pentru mulţi angajaţi (sau cel puţin o revenire comparativ cu perioada 2021-2023) şi o definire clară a conceptului de muncă la birou. Totuşi, reconfigurarea spaţiului de birouri va implica o abordare diferită de la o companie la alta.hora

 

Silvia Sticlea, country manager, Nestlé România

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Consecvenţă în îndeplinirea obiectivelor de business, mulţumită tuturor colegilor din Nestlé România.

•  Consecvenţă în derularea proiectelor de responsabilitate socială (cum este Pădurea de Miere, unde am plantat 7 hectare de salcâmi în 2022 şi 2023), a proiectelor de nutriţie echilibrată şi a celor legate de oportunităţi de carieră pentru studenţi şi absolvenţi.

•  Consecvenţă în a fi mereu aproape de partenerii şi consumatorilor noştri, prin introducerea continuă de produse noi şi menţinându-ne în preferinţele consumatorilor. 

În industrie:

•  Schimbările climatice care aduc secetă, inundaţii, temperaturi şi fenomene meteo extreme, ceea ce afectează foarte mult materia primă din industria alimentară.

•  Creşterea economică a ţării, ceea ce produce efecte la scară largă inclusiv în piaţa de bunuri de larg consum.

•  Tendinţe noi ale pieţei, în comportamentul consumatorilor atât în obiceiuri de cumpărare, cât şi în consum.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Ne vom concentra pe promovarea principiilor Nestlé în privinţa utilizării de ingrediente din surse trasabile şi produse în mod sustenabil, prietenos cu mediul înconjurător.

•  Vom continua implicarea în comunitate, atât prin proiecte de regenerare ecologică, dar şi prin iniţiative de susţinere a tinerilor aflaţi la început de carieră.

•  Vom lansa noi produse şi vom extinde liniile actuale.

În industrie:

•  Măsurile, acţiunile şi angajamentele luate de companii şi guverne pot atenua efectele schimbărilor climatice.

•  Creşterea economică va genera o evoluţie corespunzătoare în ceea ce priveşte consumatorii, consumul şi dinamica pieţelor. 

•  Predictibilitate şi stabilitate.

 

Alexandru Stoinea, general manager, ASBIS România

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Echipa stabilă, cu experienţă, care construieşte pe proiectele ASBIS de câţiva ani. Chiar dacă au existat câteva schimbări la nivel de management, core-ul echipei este acelaşi.

•  Consolidarea businessului în zonele în care ASBIS este recunoscut drept lider de piaţă. Branduri ca Dell, Logitech, Intel, AMD, Seagate au performat în acest an peste aşteptări.

•  Introducerea în piaţă a diviziei de robotică (AROS) şi construirea reţelei de integratori care ne va ajuta dezvoltarea în anii următori.         

În domeniu:

•  Amânarea proiectelor importante pentru anul 2024. Cele care ar fi trebuit să fie implentate din bugetele PNRR, PNRAS.

•  AI este cuvântul anului 2023. Multe procese au fost deja automatizate sau accelerate cu ajutorul toolurilor disponibile online.

•  Utilizatorii finali au fost mult mai sceptici în privinţa achiziţiilor pe parcursul anului, în special când vorbim despre consumer electronics. Foarte mulţi au aşteptat perioada de reduceri care începe odată cu Black Friday şi se termină prin campaniile de reduceri din perioada Crăciunului.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Implementarea proiectelor pe care le-am început în 2023 cu AROS. Estimăm că POC-urile (Proof Of Concept) pe care colegii mei le-au făcut în 2023 vor intra în planul de bugetare pentru 2024.

•  Dezvoltarea brandurilor proprii (Canyon, Lorgar, AENO) prin adăugarea de categorii noi şi prin lărgirea gamei disponibile în lanţurile de retail şi magazine online.

•  Extindere portofoliu de produse şi clienţi. Inovăm în continuare, aducem produse şi branduri noi care ne vor lărgi orizontul de clienţi.

În domeniu:

•  Incertitudine. Este un an electoral în care sunt comasate toate alegerile din România. Istoric vorbind, anii electorali au fost foarte buni din perspectivă de business, dar uitându-ne la modificările legislative aplicate de curând, nu putem avea certitudinea că 2024 va fi similar cu ceilalţi.

•  Retailul va fi în continuare un pion important în piaţa de consumer electronics. Iar principalii câştigători vor fi cei care vor reuşi să ofere o experienţă unitară în magazinele fizice, în magazinele lor online şi aplicaţiile mobile. Pe scurt, dezvoltarea omnichannelului.

•  Continuă investiţiile în infrastructura IT care vor accelera digitalizarea companiilor private, cât şi zona guvernamentală.

 

Radu Dumitrescu, CEO, Stadio Hospitality Concepts

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Revenirea la normalitate după perioada dificilă a pandemiei şi nevoia de reaşezare a businessului pe drumul firesc, atât operaţional, cât şi strategic.

•  Preluarea Steakhouse-ului Vacamuuu, un brand românesc de renume, cu mare potenţial de dezvoltare.

•  Creşterea organică şi sănătoasă a businessului cu 70%.

În industrie:

•  Reglementarea bacşişului, un element extrem de important pentru HoReCa, care a adus foarte multe beneficii.

•  Creşterea majorităţii costurilor, ceea ce a generat o creştere a preţurilor şi o scădere a traficului.

•  Instabilitatea fiscală generală şi creşterea taxelor dau o notă de impredictiblitate mediului de afaceri.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Strategia noastră este să continuăm dezvoltarea şi să creştem numărul de locaţii prin achiziţii sau noi deschideri.

•  Reamenajarea unora dintre restaurantele noastre.

În industrie:

•  Sperăm la un an bun, în care stabilitatea fiscală şi creşterea să fie elemente de bază ale economiei.

•  În contextul alegerilor din România, va fi un an de consum, ceea ce avantajează domeniul nostru.

 

Vanya Panayotova, general manager, L'Oréal România

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Oamenii. Elementul secret al reţetei noast­re de succes îl reprezintă oamenii, atât echipele noastre, cât şi partenerii noştri externi. Pasiunea, determinarea şi viziunea echipelor cu care lucrăm fac posibilă evoluţia noastră constantă, împreună transformând industria de beauty şi vieţile a milioane de consumatori.

•  Inovaţia. La L’Oréal, nu există inovaţie fără ştiinţă şi asta ne-a făcut diferiţi încă din 1909. În fiecare zi, peste 4.000 de oameni lucrează în centrele noastre de cercetare şi inovare din întreaga lume. Ei descoperă, inventează şi dezvoltă produse care răspund la nevoile şi aspiraţiile de frumuseţe în continuă schimbare ale consumatorilor, în timp ce se asigură că produsele pe care le creează sunt din ce în ce mai eficiente şi oferă cele mai înalte standarde de calitate şi siguranţă. În plus, de 25 de ani, Fundaţia L’Oréal şi UNESCO încurajează participarea femeilor la ştiinţă.

•  Sustenabilitate. Pentru noi sustenabiliatatea nu este un pilon strategic apărut o dată cu normele legislative, este un mod de a gândi şi de a acţiona, care ne-a fost transmis de către fondatorul nostru, Eugène Schueller, care şi-a dorit să dezvolte prima vopsea de păr care să nu deterioreze firul de păr. În 1979, pentru prima dată în lume, biologii de la  L’Oréal au reuşit să reconstruiască o epidermă vie în laborator, pentru a opri testarea pe animale. Suntem astfel într-un proces continuu de dezvoltare, pentru a ne asigura că acţionăm în mod responsabil faţă de planetă. Ne bucurăm să vedem rezultatele concrete ale eforturilor noastre, precum lansarea în 2020 a primului tub cosmetic pe bază de carbon şi transformarea fabricilor noastre, 65% dintre ele fiind deja neutre din punct de vedere emisii de carbon.

În industrie:

•  Permacrysis. Trăim într-o realitate presărată cu incertitudini şi asta are un impact asupra modelului de business, dar şi a mentalităţii colective.

•  Grija de sine. Presiunile inflaţioniste i-au determinat pe consumatori să îşi reeva­lueze criteriile când vine vorba de cheltuieli. În timp ce în unele categorii s-a simţit o reducere a bugetelor, cererea pentru produse cosmetice, cu precădere pentru produsele de îngrijire a tenului, a crescut, consumatorii căutând să îşi ofere momente de relaxare şi răsfăţ, situaţie în care aleg mărci sigure, cu rezultate dovedite. 

•  Sustenabilitate. Ne bucurăm să vedem o întreagă industrie, şi nu numai, atentă la impactul pe care îl avem la nivel colectiv asupra planetei şi societăţii. 

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Transformare. Suntem într-o permanentă transformare menită să ne îmbunătăţească eficienţa şi productivitatea, iar această transformare implică schimări la nivel de cultură, procese şi sisteme pentru a fi pregătiţi să stimulăm creşterea pe termen lung.

•  Sănătate. Un fenomen amplificat de efectele postpandemiei este definiţia pe care din ce în ce mai mulţi consumatori o dau frumuseţii, şi anume cea de a arăta sănătos. Atenţia sporită acordată sănătăţii preventive va avea un impact major asupra produselor cosmetice şi în 2024.

•  Beauty-tech. Când vine vorba despre îngrijirea tenului, consumatorii au standarde din ce în ce mai ridicate. Cum rezultatele bazate pe ştiinţă sunt în ADN-ul nostru, vrem să prioneriem amplificarea rezultatelor produselor de beauty cu ajutorul tehnologiei. 

În industrie:

•  Noua eră a personalizării catalizată de AI şi AR. Nevoia de personalizare în industria cosmetică nu este nouă, însă tehnologiile de ultimă oră joacă un rol esenţial în propulsarea personalizării într-o nouă eră.

Aceste tehnologii, cum este AI împreună cu know-how-ul acumulat în decenii despre nevoile consumatorilor, ajută mărcile să ofere recomandări şi soluţii personalizate care răspund cerinţelor unice ale fiecărui client. Realitatea augmentată (AR) şi experienţele virtuale de încercare a produselor au devenit parte integrantă a eforturilor de personalizare. Tehnologia AR le permite consumatorilor să aplice virtual produse de machiaj înainte de a cumpăra, îmbunătăţind experienţa de cumpărare şi permiţând clienţilor să vizualizeze rezultatul final.

•  Formule revoluţionare. Suntem în zorii unei noi ere cosmetice care va folosi microbiomul pielii pentru a oferi produse cu performanţe noi. Toată lumea astăzi este familiarizată cu flora intestinală şi rolul miliardelor sale de microorganisme în digestie şi imunitate. Ceea ce puţini oameni ştiu, însă, este că şi sănătatea pielii noastre depinde de un ecosistem viu: microbiomul pielii.

•  Sustenabilitatea drept criteriu de cumpărare. Vedem consumatori din ce în ce mai informaţi, mai conştienţi de probleme sociale şi de mediu, dornici să îşi alinieze deciziile de cumpărare cu valorile lor. Acestă conştientizare va duce în timp la o cerere tot mai mare de produse peformante dezvoltate după principii sustenabile, de la ingrediente provenite din agricultură sustenabilă, formulate după principiile chimiei verzi, până la ambalaje eco-friendly, toate produse în fabrici neutre din punct de vedere emisii de carbon.

 

Mircea Turdean, director general, Farmec

EVENIMENTE CHEIE DIN 2023

Pentru companie:

•  Relansarea gamei Gerovital H3 Antiperspirante, cu un nou concept grafic, cu ambalaje noi şi ingrediente ce oferă eficienţă sporită împotrivă mirosurilor neplăcute şi a petelor albe inestetice.

•  Lansarea game de produse dermato-cosmetice Gerovital H3 DermaĂ. Gama este structurată pe opt scheme de tratament.

•  Lansarea primei game de produse dedicate exclusiv copiilor, Gerovital Kids.

În domeniu:

•  Revenirea treptată la obiceiurile de dinainte de pandemie, prin reluarea obiceiurilor clasice şi a stilului de viaţă obişnuit – mai multe ieşiri în natură, mai multe vacanţe etc. – aspecte ce au condus la creşterea consumului pe anumite categorii de produse. Odată cu pandemia, numeroase obiceiuri de consum s-au schimbat – oamenii caută produse cu beneficii suplimentare, cu acţiune rapidă şi eficienţă sporită şi care sunt uşor de utilizat.

•  Creşterile pe care online-ul le-a înregistrat în perioada pandemică s-au nivelat post-pandemie, iar magazinele fizice au început să recupereze terenul pierdut în perioada restricţiilor şi să înregistreze creşteri susţinute, pe fondul reluării obiceiurilor şi a stilului de viaţă prepandemie.

•  Ingredientele actuale, cu proprietăţi dovedite (cum sunt Niacinamida, Vitamina C, peptidele, Zincul gluconat etc.) au fost la mare căutare pe piaţa cosmeticelor.

 

PREVIZIUNI PENTRU 2024

Pentru companie:

•  Continuarea extinderii portofoliului de produse, prin integrarea celor mai noi descoperiri din industrie. Dezvoltarea portofoliului actual de produse este un obiectiv constant pe care îl urmărim.

•  Integrarea de soluţii inteligente în businessul nostru. Suntem receptivi la noile tehnologii şi soft-uri, iar inteligenţa artificială reprezintă este unul dintre aspectele care ne preocupă. Pe termen lung, credem că AI-ul ar putea fi de folos în luarea sau ghidarea unor decizii, întrucât poate integra informaţii importante, culese din mai multe surse.

•  Continuarea creşterii capacităţii de producţie, prin integrarea, pe liniile de producţie, a unor maşini şi utilaje noi, complet automatizate, cu capacităţi de lucru crescute.

Pentru industrie:

•  Va continua trendul început în ultimii ani, când consumatorii au început să pună tot mai puternic accentul pe produse de calitate, care respectă raportul calitate-preţ.

•  Produsele care integrează ingrediente curate, cunoscute pentru proprietăţile lor şi pentru beneficiile reale aduse pielii vor fi cele căutate şi alese la raft de consumatori.

•  Produsele cu efecte imediate şi beneficii multiple vor fi din ce în ce mai căutate de consumatori. Credem că produsele de îngrijire personală şi de curăţenie vor continua să fie căutate de consumatori, iar la aceste categorii de produse estimăm o creştere susţinută în 2024.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO