Proprietăţi

Paradoxul spatiilor comeciale: avem bani si proiecte, n-avem loc

20.11.2002, 00:00 18

Segmentul spatiilor comerciale al pietei imobiliare din Capitala inregistreaza o situatie paradoxala: exista capacitate de absorbtie din partea pietei, se gasesc suficiente surse de finantare pentru astfel de proiecte, marile lanturi comerciale au strategii clare de dezvoltare, insa nu exista locatii adecvate in care sa se dezvolte astfel de proiecte, se arata intr-un raport al companiei imobiliare Regatta.
"Explicatia este simpla: asa cum a fost gandita dezvoltarea urbanistica a marilor orase in perioada ultimilor 30 de ani, au fost create numeroase cartiere bine populate, care depindeau de marile complexe de magazine sau de magazinul de cartier (in cazul Bucurestiului) ori magazinele centrale din orasele mai mari", spune Alexandru Nitescu, directorul departamentului Proiecte si Investitii din cadrul Regatta.
"Interesul pentru dezvoltarea unor zone de consum a fost foarte redus in aceasta perioada, astfel incat ne-am trezit la inceputul mileniului III in situatia de a nu avea efectiv locatii libere de anvergura in zone bine populate", adauga Nitescu. O modificare semnificativa se va produce doar in cazul dezvoltarilor rezidentiale noi care vor ingloba si spatii de consum (ca solutie pe termen lung) sau prin schimbarea destinatiei unor locatii industriale, anacronic ramase in interiorul orasului, in locatii comerciale, se mai arata in raportul citat.
Viitoarea directie de dezvoltare a comertului in Romania o reprezinta aglomerarile comerciale, create in jurul unui hypermarket sau a unui magazin cash & carry, cum ar fi cazul Carrefour, respectiv Metro.
Pe de alta parte, piata are nevoie de mult mai multe centre comerciale de tip mall, afirma analistii. Chiar daca conceptul de mall reprezinta poate cea mai mare si mai complexa forma a comertului cu amanuntul, care atrage cel mai mare flux de vizitatori (si cumparatori), incluzand supermarketuri, cinematografe multiplex, zone de distractii si de servire a mesei, pana anul trecut nu existau decat doua mall-uri in Romania, la Iasi si in Bucuresti, se arata intr-un studiu al companiei imobiliare Eurisko Consulting.
In acest an insa, noi dezvoltari au fost anuntate in acest segment. Lotus Market la Oradea, schimbarea la fata a fostului magazin Unirea din centrul Capitalei in Unirea Shopping Center, lantul de foste magazine universale detinut de Winmarkt sunt doar cateva exemple.
Nitescu crede ca exista o piata care poate absorbi un numar de 10/20 de asemenea complexuri in intreaga tara. Mall-ul este o alternativa moderna la vechile magazine universale de stat care au fost modernizate in urma privatizarii, incercand sa atinga standardul Bucuresti Mall. "Marile orase raman in continuare de interes pentru dezvoltatorii pietei de retail, iar accentul cade pe construirea de centre tip mall sau modernizarea magazinelor universale aflate in centrele acestor orase", conchide reprezentantul Regatta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO