Proprietăţi

Primele "mostre" de malluri din cadrul retelelor vor decide strategiile ulterioare ale dezvoltatorilor

Primele "mostre" de malluri din cadrul retelelor vor decide strategiile ulterioare ale dezvoltatorilor

Galleria Suceava este unul din cele trei malluri care vor fi inaugurate anul acesta in orasul din nordul Moldovei, alaturi de proiectele Iulius Mall si Suceava Shopping City

24.01.2008, 15:33 32

Dezvoltatorii trag cu ochiul la concurenta, dar si la propriile afaceri, astfel ca de succesul sau insuccesul primelor proiecte finalizate pe piata locala depind si strategiile viitoare ale companiilor care au anuntat planuri ample, desfasurate pe mai multi ani.
Doi dintre cei mai importanti dezvoltatori de centre comerciale de pe piata locala - nord-irlandezii de la Mivan si israelienii de la Globe Trade Center (GTC) - vor finaliza in acest an primele malluri de pe piata locala, Mivan la Oradea si GTC la Suceava, Buzau si Piatra-Neamt.
Printre orasele in care Mivan a anuntat proiecte similare se regasesc localitati precum Bacau, Brasov, Ploiesti, Sibiu sau Arad, in timp ce primele tinte anuntate de GTC includ si orase precum Piatra Neamt sau Trgu-Mures.
"In 2008 ne pregatim de deschideri in peste 10 orase diferite. In primavara, Galleria va avea prima deschidere la Buzau, iar Tiago Malls va deschide in toamna la Oradea. Anul acesta va confirma anunturile facute de dezvoltatori precum GTC sau Mivan si va reprezenta o garantie a proiectelor lor pe piata. Inca de anul trecut se lucreaza in paralel la urmatoarele lor proiecte", declara Monica Barbu, directorul departamentului de retail al Colliers International.
Experientele altor dezvoltatori, care dupa ce au inaugurat primele centre comerciale, au continuat investitiile si in alte proiecte de acest gen, ca urmare a profitabilitatii investitiilor, par a fi o garantie a continuitatii proiectelor. Insa, piata incepe sa se aglomereze, in special in unele orase, unde consultantii considera ca nu pot supravietui toate proiectele anuntate. Doua dintre cele mai aglomerate orase vor fi Arad si Ploiesti, unde au fost anuntate cte sase centre comerciale pentru urmatorii ani, desi au un numar mai mic de locuitori dect Timisoara sau Craiova, orase cu mai putine malluri anuntate pentru urmatorii ani.
La Arad, spre exemplu, unde au anuntat proiecte att Mivan, ct si GTC, pna la inaugurarea proiectelor anuntate de acesti dezvoltatori, ar putea fi livrate alte proiecte, tinnd cont ca mallul Armonia dezvoltat de RED are anuntata deschiderea in acest an, in timp ce Atrium Center va fi deschis in prima parte a anului viitor.
Totodata, in orasul din vestul tarii au mai anuntat investitii in centre comerciale si austriecii de la Meinl European Land sau israelienii de la Africa Israel. De altfel, compania Africa Israel va fi prezenta si la Ploiesti, unde a cumparat la sfrsitul anului trecut un teren pe care intentioneaza sa construiasca un mall.
"Exista o cerere mare pe piata din vest din partea locuitorilor care in prezent prefera sa-si faca cumparaturile in afara Romniei, care ar putea fi redirectionata spre interior prin proiectele noi anuntate, dar si printr-o oferta competitiva a brandurilor internationale", apreciaza reprezentantul Colliers.
La Ploiesti competitia se va da intre Mivan, W-Go, Westhill, Sonae Sierra, Africa Israel si dezvoltatorii centrelor comerciale Euromall, fiecare dintre aceste companii anuntnd proiecte de mall-uri pentru orasul prahovean.
Dezvoltatorii Euromall, in ciuda faptului ca primele doua centre din retea - la Pitesti si Galati - au fost deja vndute, sunt printre primii jucatori care au afirmat ca analizeaza atent pietele in care si-au mai securizat terenuri si iau in calcul si varianta de a realiza astfel de investitii in Ploiesti si Craiova, tinnd cont de aglomerarea numarului de centre comerciale. Pe de alta parte, reteaua Iulius Mall va ajunge anul acesta sa cuprinda patru centre comerciale operationale, toate pastrate in portofoliul omului de afaceri iesean Iulian Dascalu, care controleaza compania Iulius Group.
Iulius Mall Suceava are inaugurata deschiderea in toamna acestui an, primele centre comerciale sub acest brand fiind deschise in "capitalele" regionale, si anume la Iasi, Timisoara si Cluj-Napoca.
Centrele comerciale existente in Iasi si Cluj-Napoca au tinut in buna masura ceilalti investitori departe de aceste orase, la Iasi mai fiind anuntata o singura deschidere de centru comercial, Era Shopping Park, in timp ce la Cluj mai este anuntata livrarea proiectelor Atrium Center si Akademia Center. Faptul ca in aceste doua orase, intre primele cinci ca numar de locuitori dupa Bucuresti, dezvoltatorii au apreciat ca un numar de patru centre comerciale este suficient pentru a acoperi intreaga piata reprezinta un argument puternic ca probabil nu vor fi dezvoltate mai multe malluri in orase cu un numar similar sau chiar mai mic de locuitori.
"Inca de la finele anului 2007 am putut fi martorii primelor livrari masive de proiecte comerciale in cteva orase importante. Cel mai reprezentativ a fost orasul Cluj-Napoca, cu doua proiecte mari deschise la interval de o luna, doua proiecte moderne care propun concepte diferite prin branduri, partitionare, amenajare", spune Barbu.
Clujul, de altfel, unde a fost inaugurat anul trecut primul mall Polus Center din Romnia, precum si cel de-al treilea proiect Iulius Mall, are prin cele doua proiecte unul dintre cele mai mari stocuri de spatii comerciale moderne pe cap de locuitor, circa 330 de metri patrati/1.000 de locuitori.
Raportul este de circa 15 ori mai mare dect media nationala, care indica un stoc de circa 22 de metri patrati/1.000 de locuitori, una dintre cele mai scazute din Europa, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.
Media la nivel european este de circa 175 mp/1.000 de locuitori, in timp ce valorile din Ungaria sau Polonia se ridica la circa 125 mp/1.000 de locuitori, de circa sase ori mai mult dect pe piata locala. In aceste conditii, in urmatorii ani ar trebui deschise in Romnia 90 de centre comerciale medii, cu o suprafata inchiriabila de 25.000 de metri patrati fiecare, pentru a egala stocul per cap de locuitor din Ungaria si Polonia.
Cu toate acestea, trebuie luat in calcul si puterea de cumparare sub media tarilor mentionate mai sus, precum si faptul ca nici macar in aceste tari nu toate mallurile finalizate au avut succes, o serie fiind deja repozitionate pentru alt gen de activitati.
Pe de alta parte, dezvoltarea centrelor comerciale are efect si asupra fortei de munca, tinnd cont ca in anii urmatori un numar de circa 200.000 de oameni ar putea lucra in mallurile din Romnia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO