Ritmul de extindere al retailerilor internaţionali pe piaţalocală ar putea încetini anul viitor, în condiţiile în careprincipalul "canal de expansiune" folosit în ultimii cinci-şaseani, respectiv mallurile şi parcurile comerciale, va genera tot maipuţine proiecte în următorii ani.
În stadii premergătoare construcţiei mai sunt câteva zeci demalluri şi parcuri comerciale în România, dar doar o mică partedintre acestea au şanse să fie deschise pe parcursul anuluiviitor. Printre acestea se numără mallul Adora din Craiova, la careportughezii de la Sonae Sierra au anunţat recent că vor începelucrările, în timp ce sud-africanii de la NEPI au anunţat deasemenea că vor începe anul acesta lucrările la un centru comercialîn Ploieşti, care ar putea fi deschis până la sfârşitul anuluiviitor.
O condiţie "eliminatorie" pentru deschiderea unui centrucomercial de mari dimensiuni în ultimii ani a fost găsirea unei"ancore de food", respectiv un supermarket sau hipermarket. Dintreproiectele anunţate pentru anul viitor doar cel din Botoşani nu aanunţat semnarea unui parteneriat cu un astfel de chiriaş; la PrimaShopping va fi Kaufland şi Lidl, Corall Constanţa este un proiectdezvoltat de Cora, companie care va opera şi un hipermarket înmall, dar şi în Adora Craiova, în timp ce proiectul NEPI dinPloieşti va fi realizat în imediata vecinătate a hipermarketuluiCarrefour.
Unul dintre motivele pentru care dezvoltatorii proiectului dinBotoşani nu au anunţat până în prezent semnarea unui contract cuoperatorii de hiper/supermarketuri ar putea fi legat de faptul căfrancezii de la Carrefour vor deschide în toamna acestui an unhipermarket în oraşul din nordul Moldovei.
"Construcţiava fi finalizată în luna octombrie 2011, iar deschiderea oficialăeste programată pentru trimestrul doi 2012. În prezent suntem înetapa de precontracte (promisiuni de închiriere) cu firme dindomenii diferite, precum supermarket sau retailer deelectrocasnice", spune Petronela Avram, responsabil de închiriereacentrului comercial Uvertura.
Proiectul este realizat de firma Moldova Universal, controlatăde omul de afaceri Dănuţ Prisecariu, investiţia totală în acestmall fiind estimată la 23 de milioane de euro. Proiectul a fostînceput de mai mulţi ani, dar pe fondul crizei lucrările deconstruire au fost sistate.
"Construcţia a fost întârziată deoarece la nivelul anului 2008apetitul marilor retaileri pentru judeţul Botoşani era scăzut,marea majoritate a retailerilor având blocate proiectele noi.Anul acesta am constatat o revigorare a interesului retailerilorpentru extindere", mai spune reprezentantul mallului Uvertura, acărui construcţie este finalizată în proporţie de 75%.
Pe măsură ce puterea de cumpărare a românilor va creşte, într-oserie de oraşe ar mai putea fi realizate malluri în următorii ani.O serie de dezvoltatori cu experienţă pe acest segment au încontinuare planuri pentru această piaţă, întârziate din diversemotive.
Spre exemplu, israelienii de la Plaza Centers, care au unportofoliu de zece centre comerciale doar în Polonia, nu au înconstrucţie niciun mall din România, deşi deţin terenuri importanteîn oraşe precum Timişoara, Iaşi, Constanţa, Hunedoara sau Slatina.Potrivit celor mai recente informaţii furnizate, marea majoritate aacestor proiecte ar trebui începute anul viitor. Pe de altă parte,şi proprietarii AFI Palace Cotroceni din Bucureşti au alte terenuripentru realizarea de malluri în Bucureşti, Ploieşti şi Arad, dar înmomentul de faţă compania se concentrează pe administrarea malluluidin vestul oraşului şi pe construirea unei clădiri de birouri.
O serie de companii, printre care hipermarketurile Auchan şiCora sau retailerii de îmbrăcăminte New Yorker, Takko, H&M,C&A sau Inditex, sunt încă în plină perioadă de expansiune şinu ratează niciun proiect care poate întruni obiectivele devânzări.
De anul viitor însă aceste companii ar putea fi nevoite săadopte modelul probat deja de Cora sau Auchan, şi anume derealizare a unor spaţii proprii, sau chiar să se orienteze sprespaţii stradale, o componentă a retailului ignorată aproape totalîn ultimii ani.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels