Special

Business sportiv. Cine sprijină sportul românesc? Cele mai importante federaţii sunt susţinute de câteva companii mari cu capital străin, însă adevăratul sprijin vine din partea businessurilor antreprenoriale

Business sportiv. Cine sprijină sportul românesc? Cele...

Autor: Miruna Diaconu

05.11.2023, 09:56 539

Cea mai susţinută instituţie reprezentativă a sportului este Federaţia Română de Fotbal, care adună atât mari companii cu capital privat străin, cât şi multe companii antreprenoriale Banca Transilvania, Regina Maria, Mobexpert, Orange, CEC Bank, Edenia, Kaufland sunt câteva dintre companiile care sprijină mai multe federaţii Federaţia Română de Karate şi Federaţia Română de Tenis nu au niciun partener, potrivit site-urilor proprii, însă multe dintre evenimentele, concursurile şi turneele organizate de federaţii sunt susţinute individual de diferite companii private.

Cele mai importante federaţii din România au ca sponsori doar câteva companii mari din economia locală, cele mai multe instituţii reprezentantive ale sporturilor sunt susţinute de businessurile antreprenoriale.

De departe cea mai susţinută instituţie reprezentativă a sportului este Federaţia Română de Fotbal, care adună atât mari companii cu capital privat străin, cât şi multe companii antreprenoriale. Sprijinul acordat FRF-ului se datorează faptului că reprezintă sportul rege, care are cea mai mare vizibilitate în piaţă, dar şi că adună cei mai mulţi sportivi legitimaţi, în număr de 158.600 de sportivi în 2022, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Federaţia Română de Gimnastică şi Federaţia Română de Canotaj adună şi ele un număr semnificativ de sponsori şi parteneri care le susţin, deşi numărul sportivilor legitimaţi este sub 1.000 în cazul fiecăreia. Cu toate acestea, este de menţionat faptul că sumele cu care companiile contribuie în susţinerea sportului sunt, de cele mai multe ori, confidenţiale, astfel contribuţia reală a mediului de afaceri în sportul românesc este aproape imposibil de estimat. Banca Transilvania, Regina Maria, Mobexpert, Orange, CEC Bank, Edenia, Kaufland sunt câteva dintre companiile care sprijină mai multe federaţii.

Din cele mai mari 20 de companii de pe plan local după cifra de afaceri, doar OMV Petrom, Kaufland, Profi şi MOL apar ca parteneri sau sponsori pe site-urile celor mai importante federaţii sportive.

Ziarul Financiar a ales 16 federaţii sportive luând în calcul numărul de sportivi, vizibilitatea sporturilor, cât şi rezultatele recente aduse de sportivii respectivelor discipline. Sponsorii şi partenerii au fost luaţi de pe site-urile celor 16 federaţii.

Federaţia Română de Karate şi Federaţia Română de Tenis nu au niciun partener, potrivit site-urilor proprii, însă multe dintre evenimentele, concursurile şi turneele organizate de federaţii sunt susţinute individual de diferite companii private.

Acest lucru se întâmplă şi în cazul altor federaţii care au un sprijin constant din partea anumitor companii, au însă şi parteneriate cu alte businessuri strict pe anumite evenimente.

Sportul românesc duce lipsă de finanţare şi deşi statul ar trebui să joace un rol important în susţinerea sportivilor, cluburilor şi federaţiilor, realitatea este că banii proveniţi de la bugetul de stat sunt insuficienţi pentru a menţine activitatea sportivă şi pentru a face şi performanţă. Colacul de salvare al sportului românesc este sprijinul pe care mediul de afaceri îl acordă, însă, şi la acest capitol, finanţarea nu este suficientă. În timp ce unele sporturi se bucură de vizibilitate şi de un număr mai mare de fani, alte sporturi nu reuşesc să atragă atenţia marilor companii.

Pe lângă federaţii, o altă instituţie reprezentativă pentru sportul românesc este Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, care la rândul său are parteneri în mediul privat precum Dedeman, Electrica Furnizare, Banca Transilvania, Allianz Tiriac, Romgaz, Peak, SCC Erbasu, Edenia şi Konica Minolia.

Pe lângă sponsorizarea federaţiilor, adică a instituţiilor reprezentative ale diferitelor discipline sportive, multe companii susţin şi sportivi, cluburi sau anumite evenimente din această sferă. Spre exemplu, OMV Petrom este partener al Academiei Hagi, un contract semnat în urmă cu trei ani pentru prima dată şi prelungit în acest an pentru încă trei ani. OMV Petrom susţine activitatea academiei cu 2,4 milioane euro. Pe lângă OMV Petrom, Academia Gheorghe Hagi este susţinută şi de Pepsi, MAN, Nike şi Banca Transilvania.

Exemplul Academiei Hagi arată cât de importantă este implicarea mediului de afaceri în sport. În ultimii trei ani, academia şi-a dublat numărul de copii înscrişi, ajungând la 300 de copii. De asemenea, academia a reuşit să înfiinţeze echipe de fotbal feminim, să achiziţioneze echipamente sportive şi medicale, cât şi să construiască un nou teren sintetic de antrenament. Cu banii primiţi în următorii trei ani de la OMV Petrom, academia are în plan să crească numărul de copii şi să dezvolte considerabil infrastructura.

Un alt exemplu este Engie care sprijină atât echipa de handbal de senioare a CSM Bucureşti, cât şi centrul de copii şi juniori din cadrul clubului. Engie sprijină activitatea CSM Bucureşti cu 1,4 milioane euro, potrivit site-ului companiei.

Astfel de exemple arată nevoia de care are sportul românesc de mediul privat. Pe lângă federaţii şi marile cluburi sportive, nevoia stringentă este în rândul copiilor şi juniorilor, care sunt spriniţi, de cele mai multe ori, de către părinţi. Presiunea pe bugetele alocate de părinţi pentru practicarea sportului de către copii este foarte mare, iar în multe cazuri copiii aleg să renunţe la sport pentru că situaţia financiară nu le mai permite să continue. Categoria de copii şi juniori este esenţială pentru continuarea performanţei viitoare în sportul românesc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO