Special

ZF Mobilio 2023: Ce face România pe mobil? Tendinţe şi oportunităţi. Provocările 5G. Aplicaţii - de la IoT la consumer. Mobilul „este totul“ şi devine din ce în ce mai important în viaţa de zi cu zi a utilizatorilor. Aproximativ 3% din cartele SIM şi traficul

ZF Mobilio 2023: Ce face România pe mobil? Tendinţe şi...

„În urmă cu 10 ani dacă uitai telefonul mobil acasă nu era o problemă, nu te întorceai după el, dar în prezent dacă pleci fără el te întorci să îl iei. Pentru că azi ai pe telefonul mobil cheia de la maşină, poţi plăti cu el, poţi comanda un mijloc de transport“ ♦ „Aproximativ 3% dintre cartele SIM şi traficul de internet mobil utilizează 5G în prezent, ceea ce înseamnă că de pe 723.000 de cartele SIM s-a utilizat 5G, de trei ori mai mult comparativ cu finalul anului 2021“.

Dispozitivul mobil a devenit un echipament din ce în ce mai important şi mai folosit de oameni în viaţa de zi cu zi - având diverse funcţionalităţi şi permiţând utilizatorilor să aibă acces la diverse servicii, din arii diferite, precum bancare, de transport sau chiar să poată folosi electronicele de acasă când sunt plecaţi -, au spus speakeri prezenţi în cadrul conferinţei ZF Mobilio 2023: Ce face România pe mobil? Tendinţe şi oportunităţi. Provocările 5G. Aplicaţii - de la IoT la consumer., organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Vodafone România, ING Bank România şi Vantage Towers.

„Mobilul este totul în prezent. În urmă cu 10 ani dacă uitai telefonul mobil acasă nu era o problemă, nu te întorceai după el, dar în prezent dacă pleci fără el te întorci să îl iei. Pentru că azi ai pe telefonul mobil cheia de la maşină, poţi plăti cu el, poţi comanda un mijloc de transport, faci cumpărături. Asistăm, în ultimii ani, la o creştere a importanţei mobilului în viaţa de zi cu zi. Spre exemplu, în ceea ce priveşte segmentul de voce, asistăm la o schimbare de obiceiuri. Dacă până acum comunicarea era bazată pe voce, în prezent ne bazăm pe mesajul scris, iar asta face ca segmentul de voce să nu crească precum cel de date, ci să rămână aproape la acelaşi nivel“, a explicat Nicolae Vîlceanu, network director, Vodafone România, prezent în cadrul evenimentului.

În prezent, în România sunt active în total un număr de 23,22 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă, iar peste 85% dintre aceste cartele SIM utilizează şi internetul mobil pe telefon, arată un studiu la care lucrează în prezent ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii), folosind date de la operatorii de telecomunicaţii de pe piaţa naţională, care va fi lansat în aproximativ o lună de instituţie.

„Avem un total de 23,22 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă; 21,37 mil. de cartele SIM active pe internet mobil; 19,85 mil. de cartele SIM de telefonie mobilă cu internet mobil prin telefon şi 3,37 mil de cartele de telefonie mobilă fără internet mobil. Sunt date bune, vedem o evoluţie crescătoare spectaculoasă, dar este firesc să fie aşa“, a spus Vlad Stoica, preşedintele ANCOM, adăugând că şi numărul de cartele SIM care utilizează internet 5G a crescut substanţial din 2021 până în prezent, de la 239.000 de cartele la 723.000.

„Aproximativ 3% din cartele SIM şi traficul de internet mobil utilizează 5G în prezent, ceea ce înseamnă că de pe 723.000 de cartele SIM s-a utilizat 5G, de trei ori mai mult decât la finalul anului 2021. Ştim că operatorii de profil au început să pună echipamente compatibile 5G pe piaţă încă de acum câţiva ani şi sunt dornici să dezvolte reţeaua şi să investească“, a mai spus Vlad Stoica.

Creşterea traficului pe mobil se vede şi în utilizarea mai „agresivă“ a aplicaţiilor de banking. Astfel, accesul la diferite servicii şi produse bancare prin aplicaţii de mobile reprezintă unul dintre elementele care stau la baza deciziei de colaborare a unui client cu o anumită bancă, a spus Silvia Dumitraşcu, Director Digital Marketing.

„Unul din cele mai populare din HomeBank este ING Bazar. Observăm creşteri an de an în ceea ce priveşte vânzările din aplicaţie. Un studiu făcut de Google pe zona de retail spunea că în România există un apetit către omnichannel reality – ceea ce înseamnă că un client poate să facă comparaţii în online dar poate să cumpere din magazinul fizic – deci trebuie să ţinem cont de asta şi să oferim pârghiile şi instrumentele care să îi ajute pe utilizatori şi să îi ţină în online“ a explicat Silvia Dumitraşcu.

Şi Sorin Sfetcu, industry manager în cadrul Google România, a punctat că tranziţia consumatorilor spre mobile are loc de multă vreme, ceea ce se vedem în faptul că peste 50% din tranzacţiile de e-commerce sunt realizate pe telefonul mobil.

„Noi la început de an vedem deja creşteri pe volumele de căutări pe majoritatea categoriilor, iar această creştere este dată de mobile în mare parte. În România deja avem 10% din consumatori care folosesc voice search şi mai interesant este că 25% din ei folosesc image search, fac poze cu telefonul pentru a căuta produsele respective. Aici Google are integrat o soluţie direct în motorul de căutare“, a spus Sorin Sfetcu.

De asemenea, Bogdan Belciu, co-founder & partner, Valorem Business Advisory, este de părere că în România calitatea reţelelor este foarte bună comparativ cu vestul Europei şi America din multe puncte de vedere, acoperirea acesteia depăşind 98% din populaţia ţării, însă, pentru a păstra nivelul calităţii din prezent este nevoie ca jucătorii din domeniu să continue investiţiile în dezvoltare.

„Cred că este nevoie de puţin suport dacă vrem să păstrăm calitatea serviciilor de telecomunicaţii în România şi să avem o acoperire foarte mare la viteze foarte mari. Cred că este nevoie de modalităţi de sprijin. De altfel, cred că industria are mult potenţial“, a spus Bogdan Belciu.

 

Nicolae Vîlceanu, network director, Vodafone România

O să facem paşi importanţi pe zona de 5G stand alone – în prezent reţelele 5G funcţionează având semnalizarea prin reţele de 4G şi traficul de date care circulă prin reţeaua 5G, dar când vom face migrarea la 5G stand alone ambele vor merge exclusiv prin reţeaua 5G ceea ce ne va permite să oferim o latenţă mai scăzută, să deschidem orizonturi pentru noi aplicaţii – maşini autonome, drone care zboară singure şi coordonează singure comunicaţiile cu reţeaua.

► 3G-ul este pe cale de dispariţie, device-urile care merg doar pe tehnologia 3G sunt din ce în ce mai puţine şi creşte adopţia celor care funcţionează cu 4G şi 5G. Adopţia terminalelor de 5G se dublează de la an la an ca şi pondere în numărul total de device-uri, iar asta ne ajută să tratăm traficul mai bine. 5G-ul este ceva necesar în acest context, nu ceva „nice to have“.

 

Tiberiu Dobre, head of mobile division Romania & Bulgaria, Samsung Electronics România

► Românii au un apetit deosebit când vine vorba despre tehnologie nouă. Când am lansat noua serie S am avut ocazia să vedem din nou acest fenomen. Rezultatele în primele săptămâni de la lansare au fost fantastice. De la lansarea seriei precedente, România a fost pe locul 1 în Europa - apropo de evoluţia de la an la an în diverse ţări. Românii se uită atent şi sunt dornici să aibă ultima tehnologie.

► Cred că 2023 în privinţa telefoniei mobile nu va fi fundamental diferit de 2022, care a fost un an bun. vedem o tendinţă de scădere când vorbim de telefonia mobilă, când ne uităm spre vestul Europei, dar valul nu pare să vină spre noi. Estimările pentru 2023 sunt bune, în materie de valoare de piaţă lucrurile sunt pe un trend ascendent, în ceea ce priveşte volumul vedem o stangare.

 

Liviu Huluţă, CEO & co-founder, INKI.TECH

► Pe zona Apple vedem o creştere a cotei lor de piaţă cel puţin în portofoliul nostru, atât la telefoane, cât şi foarte mult în zona de laptopuri. Noua lor generaţie de cipuri performează destul de bine, iar satisfacţia este destul de mare. Avem multă conversie de la Microsoft Windows la Apple, mai mult decât ne-am aşteptat, practic dublu faţă de cât am estimat noi. Bateria contează pentru clienţii noştri, poate mai mult decât camera.

► Îmi place să compar România cu Ungaria de foarte multe ori. Mi se pare că piaţa maghiară este mai conservatoare faţă de cea din România. Nu fac upgrade tot timpul, nu iau cel mai nou device tot timpul. În România vedem o efervescenţă în zona de tehnologie pe care nu o vedem în Ungaria.

 

Răzvan Sturza, country lead, Motorola Mobility România

► Clienţii vor produse mai scumpe, iar acest aspect e reflectat într-o scădere a telefoanelor sub 300 euro şi o creştere a celor de peste 300 euro. Este un climat stabil, cu o creştere a ponderii telefoanelor mai scumpe. Slotul pricipal e cel al telefoanelor de 800 – 900 euro. Dacă ne uităm inclusiv la Motorola, care e într-o zonă de entry, dar are şi telefoane acum mai scumpe, în zona de 1.000 euro (5.000 lei) - pe care de fiecare dată când le-am lansat am fost surprinşi să avem o cerere peste aşteptările noastre din partea clienţilor.

► Noi avem ca obiectiv să obţinem o cotă de piaţă mai mare, ceea ce e complicat, şi nu din perspectiva inflaţiei, ci din perspectiva unei competiţii încă foarte mari pe o piaţă care, şi dacă creşte în valoare, reprezintă un număr de achiziţii care e apropiat de cel înregistrat în anul precedent.

 

Bogdan Belciu, co-founder & partner, Valorem Business Advisory

► Anul trecut s-au adjudecat licenţele 5G şi vorbim de costuri de peste 420 mil. euro care vor trebui achitate. O parte din această sumă a fost achitată anul trecut, dar sumele vor fi datorate până în 2028 în tranşe. Vorbim în medie de 60 - 70 mil. euro pe an într-o industrie care agregat făcea profituri de 100 de milioane de euro pe an. Această tehnologie 5G vine cu o nevoie foarte mare de investiţii.

► La început putem vorbi de o intensificare a reţelei prin reconvertirea echipamentelor existente şi vom vorbi destul de repede de o densificare a reţelei atât din punct de vedere antene şi turnuri de telecomunicaţii, cât şi din punct de vedere al fibrei optice. Investiţiile vor fi semnificative. Cred că numărul de staţii de bază ar trebui să crească cu 50% până în 2030, poate chiar mai mult.

 

Ionel Crăciun, business development manager CEE, Vantage Towers

► Fiecare dezvoltator vrea acoperire pentru că aduce valoare locaţiei şi poate ajuta să creeze fluxuri noi de venituri, să schimbi modele noi de business şi să fii atractivi pentru vizitatori, clienţi. Partea interesantă este că nu este de ajuns să te duci către un singur operator. Este ideal să ai măcar unul, dar când piaţa este împărţită, iar clienţii sunt din mai multe zone atunci este bine să îi ai pe toţi.

► Alegerea unei infrastructuri neutre în piaţă care îşi deschide porţile către toţi operatorii este o alegere bună, inteligentă şi în acelaşi timp sustenabilă de a te asigura că locaţia ta, ca de exemplu un hotel, un centru spa sau un stadion, toţi cei care vin acolo îşi pot folosi telefonul aşa cum sunt învăţaţi să îl folosească în mod normal.

 

Silvia Dumitraşcu, director digital marketing, ING Bank Romania

► Partea de aplicaţie mobilă este o convenienţă. Acesta este unul din principalele motive pentru care ne aleg clienţii, pe lângă metodele remote de gestionare a banilor. Unul din cele mai populare din HomeBank este ING Bazar. Observăm creşteri an de an în ceea ce priveşte vânzările din aplicaţie. Strategia noastră e legată de percepţia clienţilor despre noi. Ei trebuie să se simtă confortabil, liniştiti şi în siguranţă, să simtă că pot rezolva ce au nevoie folosind dispozivitul mobil.

► Un studiu făcut de Google pe zona de retail arată că în România există un apetit către omnichannel reality – ceea ce înseamnă că un client poate să facă research în online dar să cumpere din magazinul fizic – deci trebuie să ţinem cont de asta şi să oferim pârghiile şi instrumentele care să-i ajute pe utilizatori în online.

 

Robert Berza, Fashion Days

► În 2019 am început să vorbim despre faptul că vrem să aducem clienţii în aplicaţie. În prezent, 80% din venituri sunt generate prin aplicaţie, în România, deci acolo avem clienţii loiali. Am lansat în octombrie o funcţionlitate prin care clienţii sunt precreditaţi şi au la îndemână metoda de plată în rate. În aceste şase luni am ajuns la 14% din plăţi realizate - probabil ajungem la 15% şi la 20% în toamnă – iarnă - prin această metodă de prefinanţare. De asemenea, ajungem spre 50% din venituri generate de clienţii care au abonament Genius.

► Vrem să creştem catalogul de produse în a doua jumătate a acestui an. Anul viitor pe vremea asta vom avea o gamă dublă de produse. Estimăm creşteri de două cifre în 2023, dar nu ne uităm doar la creşterea veniturilor ci şi la creşterea profitabilităţii.

 

Sorin Sfetcu, industry manager, Google România

► Tranziţia spre mobile are loc de multă vreme şi vedem deja că peste 50% din tranzacţiile de e-commerce sunt realizate pe telefonul mobil. Pe Youtube, creşterea vine de la polii de conţinut. Vedem o creştere foarte mare pe conţinutul short unde la nivel global am atins 1,5 mld. utilizatori din 2,5 mld. cât are YouTube, iar la polul opus zona de podcasts, care creşte foarte mult. 

► Noi la început de an vedem deja creşteri pe volumele de căutări pe majoritatea categoriilor, iar această creştere este dată de mobile în mare parte. În România deja avem 10% din consumatori care folosesc voice search şi 25% care folosesc image search - fac poze cu telefonul pentru a căuta anumite produse. Aici Google are integrat o soluţie direct în motorul de căutare.

 

Cristian Sălceanu, Bolt România

► Noi suntem unii dintre beneficiarii cei mai evidenţi ai acestei infrastructuri mobile. În acest moment folosim această infrastructură în două feluri principale, cea din perspectiva clientului care poate să folosească timpul la maxim, nu mai trebuie să pierzi timpul cu maşina personală pentru a căuta loc de parcare, pe partea cealaltă este oportunitatea de a munci. De fiecare dacă când se întâmplă să pice reţeau observăm imediat impactul. Este oportunitatea de a munci pentru zeci de mii de oameni, de a o face atunci când vor, când pot.

► În urmă cu câţiva ani, când am început activitatea mea la Bolt, nu m-aş fi gândit că putem creşte atât. În acelaşi timp cred că peste 10 ani voi avea aceeaşi senzaţie. Atâta vreme cât există 20 mil. clienţi în România există loc de creştere pentru toate platformele.

 

Vlad Stoica, preşedinte, ANCOM

► Facem un studiu, care va fi gata în 30-40 de zile, cu date de la operatorii de telefonie. Pot oferi câteva date din studiu, spre exemplu, avem un total de 23,22 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă; 21,37 mil. de cartele SIM active pe internet mobil; 19,85 mil. de cartele SIM de telefonie mobilă cu internet mobil prin telefon şi 3,37 mil de cartele de telefonie mobilă fără internet mobil. Deci, de pe 85% dintre cartelele SIM de telefonie mobilă se utilizează şi internetul mobil pe telefon.

► Aproximativ 3% din cartele SIM şi traficul de internet mobil sunt pe 5G. De pe 723.000 de cartele SIM s-a utilizat 5G, de trei ori mai mult decât la finalul anului 2021. Ştim că operatorii au început să pună echipamente compatibile 5G pe piaţă cu câţiva ani în urmă şi sunt dornici să investească în continuare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO