Suplimente

ANALIZĂ. Tendinţe pe piaţa cărnii: românii aleg tot mai des produse premium, vor carne românească şi gramaje mai mici

Carnea românească. Drumul de la fermă la raft. Supliment realizat cu sprijinul CARREFOUR

ANALIZĂ. Tendinţe pe piaţa cărnii: românii aleg tot...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

19.12.2022, 00:06 1134

Carnea de pasăre rămâne preferata consumatorilor români, datele de la INS arătând un consum lunar de peste 1,7 kg per capita Carnea de porc este a doua cea mai cumpărată categorie, dar datele companiei de cercetare Market Vector arată că, prima jumătate a anului consumul a fost pe pantă descendentă, deşi valoarea pieţei a crescut.

 

Consumul de carne din România a fost în ultimii ani pe creştere, susţinut şi de majorarea veniturilor populaţiei, şi deşi anul acesta piaţa de carne de porc, cel puţin, dă semne că se clatină conform datelor statistice, se conturează o serie de obiceiuri care ridică miza retailerilor şi producătorilor pe produse premium, gramaje mai mici, dar şi produse româneşti.

„Tendinţa de premiumizare a existat de câţiva ani şi va creşte în continuare, în condiţiile în care i se pune consumatorului la dispoziţie o carne de calitate superioară. Din ce în ce mai mulţi români aleg să îşi gătească acasă, nu doar părţile premium, ci şi alte piese din carcasă. Legat de consum, se observă o creştere, dar acesta poate fluctua în anumite perioade ale anului”, a spus Laurenţiu Şerban, director de vânzări în cadrul Karpaten Meat, una dintre cele mai mari ferme de creştere a bovinelor de carne.  Managerul adaugă că valul ascendent remarcat în ultima perioadă în ceea ce priveşte consumul cărnii de vită Angus aduce o notă optimistă pentru viitoarele vânzări, dovedind interesul tot mai mare al consumatorilor de a achiziţiona produse de calitate, indiferent de platforma preferată (online shop, restaurant, retail etc.) sau de tipul de ingredient (carne sau produs procesat).

„Pentru perioada următoare se estimează că va continua tendinţa de orientare către produsele premium, deoarece consumatorii sunt mai atenţi la ceea ce cumpără”. Iar tendinţa pe piaţa cărnii de vită a fost observată şi de Radu Gherman, buying director ultra-fresh în cadrul Carrefour România, spune că cererea de carne de vită premium a evoluat pozitiv de la an la an. „Deschiderea pentru carnea provenită de la fermele din mediul rural este confirmată de parteneriatul, care a trecut deja proba timpului, dintre Carrefour şi furnizorul de carne de vită premium Karpaten Meat. Carnea Black Angus, comercializată în cadrul Carrefour sub umbrela Filiera Calităţii, provine de la ferma furnizorului din judeţul Sibiu, unde sunt crescute taurine rasa Aberdeen Angus”.

Karpaten Meat Group deţine un efectiv de 7.000 de bovine din rasa Aberdeen Angus, repartizate în 5 ferme pe Valea Hârtibaciului, judeţul Sibiu, precum şi centre de carantină şi ferme de îngrăşare situate în partea de sud a ţării.

Laurenţiu Şerban mai spune şi că românii se axează tot mai mult pe consumul local al cărnii, pe faptul că îşi pot procura carnea dintr-o sursă sigură şi accesibilă. Ideea este susţinută şi de Florin Raba, director comercial în cadrul Smithfield România, cel mai mare producător local de carne de porc.

„Cererea este în continuă creştere comparativ cu anii precedenţi. Observăm cum oamenii petrec mai mult timp la raft, analizând originea produsului, dar şi dorinţa acestora de a consuma carne de porc românească. De asemenea, s-a mai observat şi o tendinţă în nevoia consumatorilor pentru produse în gramaje mici”, a spus Florin Raba, care adaugă că există o creştere a interesului consumatorilor pentru originea cărnii, pentru sursa din care provine aceasta. Iar acest lucru reprezintă un factor principal în procesul de achiziţie şi subliniază faptul că carnea sub brandul Comtim este obţinută într-un sistem integrat de operatiuni, „din fermă în furculiţă”, dezvoltat în zona de vest a ţării.

 Carnea de porc este a doua cea mai cumpărată carne,  după cea de pasăre, iar compania de cercetare Market Vector arată că vânzările de carne de porc în primele şase luni ale anului au fost de 2,4 mld. lei, plus 27,3%. Pe de altă parte, vânzările în volum au fost pe o pantă descendentă în primul semestru, minus 18%, până la 100 de milioane de kilograme. Datele nu includ vânzările măcelăriilor şi magazinelor de producător. Astfel, în 2021 s-au vândut 283 de milioane de kilograme de carne de porc, cu o valare de 4,8 mld. lei, conform Market Vector. Însă, cu toate acestea, carnea rămâne unuldintre alimentele preferate ale românilor.

„Spre exemplu, coşul Bringo, aplicaţia de cumpărături online, este format în proporţie de peste 50% din produse proaspete precum măcelărie, peşte, fructe şi legume, brutărie, lapte şi ouă provenite de la Carrefour, fiind un motiv de bucurie pentru noi să fim alegerea clienţilor când vine vorba de produsele fresh”, a spus Radu Gherman, buying director ultra-fresh în cadrul Carrefour România.  Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetări de piaţă Nielsen, citat de Carrefour România, peste 90% dintre români consumă carne cel puţin o dată pe săptămână, iar peste 45% includ carnea în meniul zilnic.

„Ne poziţionăm astăzi ca fiind unul dintre puţinii retaileri care oferă o selecţie variată de carne 100% românească, de toate tipurile: porc, vită, oaie, pasăre. Din dorinţa de a le oferi românilor alimente proaspete, colaborăm în prezent cu aproximativ 100 de furnizori români, dintre care peste 40 livrează carne românească de porc, vită, oaie, pasăre şi iepure, alţi 25 livrează peşte de origine România, iar restul livrează carne din afara României”.

Laurenţiu Şerban, director de vânzări, Karpaten Meat: Pentru perioada următoare, se estimează că va continua tendinţa de orientare către produsele premium.

Radu Gherman, buying director ultra-fresh, Carrefour România: Ne poziţionăm astăzi ca fiind unul dintre puţinii retaileri care oferă o selecţie variată de carne 100% românească.

Florin Raba, director comercial, Smithfield România: S-a mai observat şi o tendinţă în nevoia consumatorilor pentru produse în gramaje mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO