• Leu / EUR4.9430
  • Leu / GBP5.7237
  • Leu / USD4.7005
Suplimente

Nicolae Kovacs, Romcargo: Oamenii sunt cel mai important activ atât în viaţă, cât şi în business. Trebuie să te înconjori constant de oameni mai buni decât tine, altfel nu ai cum să evoluezi

Supliment Roca Investments

Nicolae Kovacs, Romcargo: Oamenii sunt cel mai important activ atât în viaţă, cât şi în business. Trebuie să te înconjori constant de oameni mai buni decât tine, altfel nu ai cum să evoluezi

Nicolae Kovacs şi-a început cariera în domeniul bancar, în care a lucrat pentru o perioadă relativ scurtă, dar intensă. A fost etapa în care a înţeles cum funcţionează diverse sectoare de business din ţară.

Autor: Alina-Elena Vasiliu

14.12.2020, 00:05 265

Nicolae Kovacs a ajuns în Romcargo în 2019, la un an după ce se alăturase echipei ROCA în calitate de reprezentant permanent al unuia dintre acţionari şi ca membru în investment board.

Criza financiară din 2008, luată la pachet cu evenimentele care s-au succedat după aceea. Momentul-cheie din cariera celui care are astăzi în mâini un business de peste 13 mil. lei şi o echipă de 90 de oameni.

Pentru Nicolae Kovacs, CEO al Romcargo Maritim, cel mai mare operator portuar din România, acei ani au fost cea mai bună şi cea mai grea şcoală de antreprenoriat, una care însă l-a ajutat mult să crească.

Aproximativ un deceniu mai târziu, o altă „şcoală“ predă lecţia supravieţuirii şi a dezvoltării. Ea poartă numele pandemiei de Covid-19 şi continuă să-şi cizeleze „elevii“.

„Din perspectiva Romcargo, pandemia a afectat livrările de maşini şi, automat, şi pe noi, volumele operate de Romcargo scăzând semnificativ, în condiţiile în care costurile fixe continuau să se acumuleze. Am înţeles că trebuie să restructurăm contractele noastre, astfel încât să avem o structură mai flexibilă şi mai bine adaptată la impredictibil“, spune Nicolae Kovacs, aceasta fiind, din punctul lui de vedere, lecţia de business pe care a adus-o anul 2020.

Cât despre 2021, tinde să fie rezervat şi cu unele emoţii referitoare la zona macro, din punctul de vedere al legislaţiei şi al fiscalităţii, deoarece se aşteaptă la un an cu schimbări de fiscalitate care vor afecta negativ economia.

Romcargo Maritim este principalul operator portuar dedicat Ro-Ro (Roll on - Roll off) din portul Constanţa şi gestionează circa 70% din fluxul maritim al Dacia, deservind o industrie care produce 7% din PIB-ul ţării. În toamna anului 2019, când a fost preluată de ROCA, Romcargo se afla în insolvenţă, contractul de închiriere semnat cu Portul Constanţa urma să expire în mai puţin de doi ani, iar compania se confrunta cu mari dificultăţi de respectare a obligaţiilor curente.

„Am reuşit împreună să facem Romcargo să redevină o companie stabilă, reintegrată în circuitul economic cu doi ani mai repede decât termenul stabilit prin planul de reorganizare, fără nicio datorie restantă, cu menţinerea tuturor locurilor de muncă şi cu o perspectivă de operare în port de cel puţin 33 de ani, iar portofoliul de clienţi a fost extins“, sintetizează Nicolae Kovacs.

Mai mult, s-a demarat procesul de adâncire a apei în dana operată de Romcargo de la 7 la 9 metri, iar cheiul este în proces de a fi consolidat. Odată finalizate, aceste demersuri vor permite Romcargo Maritim să acosteze nave mai mari în terminalul propriu, eliminând costuri inutile cu închirierea altor dane cu adâncimi mari pentru operarea curentă.

În Romcargo, Nicolae Kovacs a ajuns în 2019, la un an după ce se alăturase echipei ROCA în calitate de reprezentant permanent al unuia dintre acţionari şi ca membru în comitetul acţionarilor. Anterior, vreme de trei ani, activase în consultanţă, în zona de real-estate.

„În 2019, am identificat Romcargo ca o oportunitate, având în vedere tipul de companie care deserveşte o industrie strategică. Negocierea şi semnarea tranzacţiei au reprezentat o provocare ce a durat mai multe luni, având în vedere că Romcargo era în insolvenţă la momentul respectiv şi principalele contracte comerciale erau aproape de final.“

Urmând misiunea ROCA, „Skin în the game“, în 2020 a preluat poziţia de CEO la Romcargo, cu obiectivul clar de a restructura compania. A fost omul potrivit la momentul potrivit, adică întruchiparea unuia dintre principiile care îl ghidează în business, acela că oamenii corespunzători trebuie să ajungă în poziţiile relevante, din care să elaboreze strategii şi să le implementeze eficient şi cinstit.

„Merg mereu pe clasicul principiu „People, Strategy, Execution, Cash“ (the Rockefeller Habits), peste care se adaugă un strat de „fairness“ (onestitate - trad.). Oamenii sunt cel mai important asset (activ - trad.) atât în viaţă, cât şi în business, iar eu consider că trebuie să te înconjori constant de oameni mai buni decât tine, altfel nu ai cum să evoluezi.“

De altfel, el însuşi a procedat aşa. Şi-a început cariera în domeniul bancar, în care a lucrat pentru o perioadă relativ scurtă, dar intensă. A fost etapa în care a înţeles cum funcţionează diverse sectoare de business din ţară.

În 2007, a luat calea antreprenoriatului cu un business de consultanţă, care era axat în special pe asistarea clientului în accesarea de finanţări de tip debt şi equity pentru proiecte de real-estate. Criza financiară din 2008 i-a afectat profund activitatea, băncile fiind reticente şi extrem de selective în a mai finanţa real-estate în momentul respectiv, când bilanţurile lor erau deja încărcate de credite neperformante.

„În 2008, am început să colaborez cu un jucător major de pe pieţele de real-estate, financiară, media, FMCG, unde am ocupat diverse poziţii de conducere, în special în zona financiară.“

Şi aşa a continuat dezvoltarea profesională, care s-a adăugat celei personale, un traseu care i-a adus doi copii, o pasiune pentru golf şi o poftă nestăvilită pentru călătorii.

Criza din 2008 şi cea din 2020 au contribuit deci la formarea omului de business Nicolae Kovacs de astăzi. Care va fi următoarea?

„Cred cu tărie că următoarea criză majoră din deceniile viitoare va fi cea climatică. Vreau totuşi să cred că pandemia a ajutat cumva la «însănătoşirea» parţială a planetei, prin reducerea temporară a nivelului poluării“, spune Nicolae Kovacs.

Iar aceasta nu este singura „oportunitate“ adusă de pandemie. Deşi toată lumea ştia că digitalizarea este viitorul în majoritatea afacerilor, pandemia a forţat accelerarea procesului de implementare, inclusiv la nivelul Romcargo. Pentru că orice rău are şi o particulă de bine.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9430
Diferență: -0,0546
Ieri: 4.9457
Azi: 4.7005
Diferență: 0,6208
Ieri: 4.6715
Azi: 5.7237
Diferență: -0,0367
Ieri: 5.7258
Azi: 4.9319
Diferență: 0,793
Ieri: 4.8931