Suplimente

Pariul de 2 mld. euro. Cine sunt jucătorii care-şi împart piaţa de transport persoane şi ce afaceri fac

Concurenţă puternică este şi în transportul aerian de persoane, unde îşi împart piaţa compania aeriană de stat Tarom, grupul Lufthansa, Air France-KLM, British Airways şi operatorii low-cost Wizz Air, Blue Air şi nou-intraţii easyJet şi Ryanair. Singura companie care şi-a făcut public bilanţul la semestru este Tarom.

Autor: Mirabela Tiron

04.10.2014, 13:00 985

Prima jumătate a anului a adus afaceri în creştere cu o cifră şi chiar două celor mai mari jucători de pe piaţa de transport persoane, esti­mată la 2 miliarde de euro. Mai mulţi români au călătorit în străinătate cu autocarele, după cum arată datele transportatorului Atlassib, dar şi cu avioanele pe curse externe, potrivit Tarom, şi chiar cererea pentru deplasările cu trenul a fost în creştere, conform CFR Călători.
 

Mai mulţi pasageri au ales autocarul pentru deplasările în străinătate

Compania Atlassib din Sibiu, liderul pieţei de transport rutier inter­naţional de persoane, a transportat în primul semestru peste 300.000 de pasageri, în creştere cu 7-8% faţă de perioada similară a anului trecut. Transportatorul şi-a crescut şi veniturile cu aceleaşi procente pe fondul cererii mai mari pentru bilete de autocar venită din partea românilor care muncesc în străinătate,

Anul trecut, Atlassib a transportat 600.000 de persoane pe curse spre destinaţii externe. Compania a avut o cifră de afaceri de 253 de milioane de lei (57,5 milioane de euro) faţă de 260 de milioane de lei (59 de milioane de euro) în 2012, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Cel mai mare transportator rutier internaţional de persoane şi-a crescut anul trecut profitul de şapte ori, până la 14,8 milioane de lei (3,4 mi­lioane de euro).

Daniel Micu, directorul general al Atlassib, spunea că anul acesta a crescut preţul biletelor de autocar din cauza concurenţei făcute de companiile aeriene low-cost, deşi au crescut costurile din cauza accizei pe carburant de 7 eurocenţi pe litrul de benzină şi motorină introdusă de Guvern de la 1 aprilie.

Spania, Italia şi Germania rămân ţările spre care se deplasează cei mai mulţi români cu autocarul în străinătate. Circa 2,2 milioane de români muncesc în străinătate, cei mai mulţi în Italia şi Spania, potrivit recensământului realizat în 2011.

Atât ca flotă, cât şi ca cifră de afaceri, Atlassib este cel mai mare jucător. Compania din Sibiu are în flotă 170 de autocare ce operează pe 37 de linii externe.

Pe piaţa de transport internaţional rutier de persoane mai operează Eurolines (Touring Europabus care deţine şi agenţiile de turism Eurolines şi TUI Travel Center), dar şi firmele Tabia Tour şi Saiz Tour România, înfiinţată în 2003, care face curse spre Spania şi este deţinută de Autotrans­portes Saiz Tour, cu sediul în Bar­celona.

În România funcţionează circa 3.900 de transportatori rutieri de persoane, care au 23.000 de auto­vehicule în flotă, potrivit datelor UNTRR. Transportul rutier re­prezintă 60% din traficul total de pasageri.

În ultimul an, competiţia pe segmentul de transport persoane în străinătate s-a accentuat odată cu intrarea pe piaţă a unor  operatori low-cost precum Ryanair, cu zboruri spre Dublin sau Bruxelles, easyJet, dar şi prezenţei Wizz Air şi Blue Air.

 

Luptă dură în transportul aerian

Concurenţă puternică este şi în transportul aerian de persoane, unde îşi împart piaţa compania aeriană de stat Tarom, grupul Lufthansa, Air France-KLM, British Airways şi operatorii low-cost Wizz Air, Blue Air şi nou-intraţii easyJet şi Ryanair. Singura companie care şi-a făcut public bilanţul la semestru este Tarom.

Compania aeriană de stat a transportat în primul semestru din acest an un milion de pasageri pe rutele interne şi externe, în creştere cu 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit oficialilor companiei.

Gradul de încărcare al aeronavelor se menţine la acelaşi nivel cu cel înregistrat în perioada similară a anului anterior, în condiţiile în care capacitatea pusă în vânzare s-a majorat cu 10%.

Capacitatea de zbor a crescut în condiţiile în care transportatorul a introdus destinaţii noi cu plecare de pe aeroportul Henri Coandă (Otopeni), precum Praga, Geneva, Moscova.

În 2013, transportatorul aerian de stat a avut venituri totale de 1,2 miliarde de lei (272 milioane de euro), nivel relativ similar cu cel din anul anterior.

Compania şi-a redus pierderile cu 44%, până la 130 de milioane de lei (30 de milioane de euro). Rezultatele financiare pe primul semestru din acest an nu au fost făcute publice până acum.

 

Uşoară creştere a traficului de pasageri pe calea ferată

Pe calea fe­rată, cel mai mare trans­por­tator de persoane este CFR Călători, care a finalizat primul semestru din acest an cu o cifră de afaceri de 970 de mi­lioane de lei (220 de milioane de euro), în creştere cu 24,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit oficialilor companiei.

În primul semestru din acest an CFR Că­lători a transportat 27,9 milioane de pa­sageri, faţă de 24,8 milioane în aceeaşi pe­rioadă a anului trecut. Transpor­ta­torul are în circulaţie 1.100 de trenuri zilnic.

Transportatorul de stat pri­meş­te în acest an subvenţii de 1,3 miliarde de lei (295 mil. euro) pentru trans­por­tul de persoane. Compania a trecut pe profit de 56 milioane de lei (12,7 mi­l. euro) faţă de pierderi de 31,5 milioane de euro în perioada similară a anului trecut.

Traficul de pasageri s-a ridicat anul trecut la 48,5 milioane de persoane, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, iar tarifele au crescut în medie cu 10%. În ultimii 15 ani cererea pentru călătoriile cu trenul s-a prăbuşit în condiţiile în care viteza medie cu care circulă trenurile de pasageri pe calea ferată este de doar 45 de kilometri la oră.

CFR Călători concurează pe calea ferată cu companiile private Regio­trans, Transferoviar Călători, Regional şi alţi jucători mici cu afaceri de sub jumătate de milion de euro, care primesc de asemenea subvenţii de la stat pentru pasagerii transportaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO