Suplimente

Supliment ZF Benzinărie & Restaurant - un nou concept. Interviu. Cum arată benzinăria viitorului? Rompetrol mizează pe staţii de carburanţi care coagulează în jurul lor o serie de servicii complementare

Zhanibek Nugertayev, director general, Rompetrol Downstream: Atenţia consumatorilor s-a îndreptat (în ultimii ani – n. red.) către cumpărături rapide, din locuri în care nu este nevoie să petreacă mult timp şi unde ar putea, de preferinţă, să rezolve mai multe nevoi zilnice. Astfel, am venit în întâmpinarea nevoilor lor şi am integrat cât mai multe servicii în aceste spaţii.

Autor: Cristina Roşca

25.04.2023, 00:06 323

Într-o perioadă în care timpul înseamnă bani, oamenii îşi doresc să maximizeze timpul petrecut la cumpărăturile de orice fel. Astfel, ei vor ca doar cu o singură oprire să rezolve mai multe nevoi, de la alimentarea cu carburant a maşinii la shoppingul de zi cu zi pentru bunuri de larg consum. Nu în ultimul rând, dacă în acelaşi loc consumatorii găsesc şi un restaurant sau un loc unde pot bea o cafea, atunci e cu atât mai bine.

Rompetrol Downstream, compania care operează reţeaua de staţii de carburant Rompetrol, a lansat un nou concept de benzinărie, precum şi o serie de parteneriate strategice pentru a transforma spaţiile de alimentare cu benzină ori motorină în centre de servicii.

Mai mult, grupul mizează în continuare pe extinderea reţelei care numără astăzi peste 460 de unităţi. Doar în ultimii trei ani au fost inaugurate peste 70 de benzinării Rompetrol – proprii şi partenere – în România.

„În prezent, strategia Rompetrol Downstream se bazează pe trei piloni. Primul este reprezentat de expansiunea reţelei de benzinării, atât prin construcţia de staţii noi, cât şi prin deschiderea de noi francize“, spune Zhanibek Nugertayev, directorul general al Rompetrol Downstream.

Spre exemplu, compania a lansat un nou concept de benzinărie pentru autostradă şi a inaugurat recent primele unităţi pe autostrada 1, pe tronsonul Sibiu – Nădlac, în apropierea localităţilor Pecica şi Orăştie. Aceste benzinării sunt operate pe conceptul ce vede spaţiul ca un centru integrat de servicii.

„În acest pilon unu se înscrie şi deschiderea staţiilor de pe autostrada 1 sub acest concept nou pentru piaţa din România, care reuneşte restaurantul, cafeneaua şi magazinul într-un spaţiu generos.“

În vederea conturării acestui tip de centru de servicii, Rompetrol Downstream a semnat şi o serie de parteneriate strategice. Unul dintre ele este cu lanţul de restaurante KFC, care deja a inaugurat trei localuri în proximitatea benzină­riilor Rompetrol de la Pecica, Orăştie şi Giarmata.

Mai mult, în urmă cu circa un an ZF a anunţat că şi grupul Carrefour, activ în retailul cu dominantă alimentară, a semnat un parteneriat cu Rompetrol Downstream, astfel că francezii au deschis o serie de magazine „test“ în cadrul benzină­riilor. Dacă acestea vor avea rezultate, parteneriatul va fi extins. Este vorba de un număr mic de magazine deschise iniţial în staţiile Rompetrol, rezultatele acestor spaţii de retail urmând a fi analizate pe parcursul mai multor luni înainte de a se lua o decizie privind dezvol­tarea. Aceste magazine nu sunt pozi­ţionate în staţiile de pe autostrada A1, ci în alte unităţi ale reţelei Rompetrol.

Acest tip de parteneriate e tot mai popular atât local, cât şi internaţional, dat fiind că, unindu-şi forţele, companiile ajung la mai mulţi clienţi, iar în final acest lucru se poate traduce în vânzări crescute.

Pe lângă parteneriate, Rompetrol îşi dezvoltă şi propriul concept de retail şi HoReCa sub brandul hei.

„Prin al doilea pilon ne propunem să consolidăm poziţia Rompetrol în piaţa de retail prin dezvoltarea ofertei actuale din magazinele şi restaurantele noastre, în acelaşi timp cu consolidarea brandului hei şi a celor trei extensii de marcă nou lansate: hei&go, hei&coffee şi hei coffee&gourmet. Am demarat, de asemenea, extinderea francizei de magazin hei pentru reţeaua de staţii care sunt operate în franciză“, adaugă Zhanibek Nugertayev.

Al treilea pilon al strategiei Rompetrol este reprezentat de digitalizarea activităţilor, inclusiv a celor care presupun interacţiunea cu clienţii. „Gradul mare de adopţie a programului nostru de loialitate «rompetrolgo», susţinut de aplicaţia mobilă, demonstrează cu succes acest lucru“, completează executivul Rompetrol Downstream.

Rompetrol Downstream este divizia de retail a Grupului KMG International în România, compania raportând în 2021 (ultimul an pentru care există date publice) o cifră de afaceri de 12,2 miliarde de lei. Businessul a fost cu 32% mai mare decât în anul anterior. Rompetrol opera pe plan local, la finalul anului trecut, un total de 1.257 de puncte de distribuţie a carburanţilor, respectiv benzinării, baze interne şi cuve (rezervoare de 9 şi 20 de metri cubi amplasate în incinta companiilor din diverse domenii de activitate – transporturi, construcţii, agricultură etc.). Dintre acestea, peste 460 sunt benzinării proprii şi partenere.

Compania continuă expansiunea reţelei de retail de carburant, astfel că, la mijlocul lunii martie asocierea Rompetrol Downstream - KMG Rompetrol Development (parte a Fondului de Investiţii în Energie Kazah-Român) şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au semnat contractele pentru construirea a şase benzinării pe autostrada 3 la Sanpaul (judeţul Mureş) şi pe variantele de ocolire a municipiilor Suceava şi Braşov.

Tot din strategia din 2023 a companiei face parte şi deschiderea primelor staţii pe autostrada 1 sub un concept nou pentru piaţa din România.

Acest concept este gândit pentru a reuni într-un spaţiu generos ca suprafaţă: un restaurant, un magazin şi o cafenea, toate gândite pentru a face cât mai confortabilă pauza celor care călătoresc.

„Când se pregătesc să plece din ţară sau au reuşit să ajungă acasă, românii au o alternativă viabilă pentru alimentare, odihnă şi chiar pentru servirea unei mese calde. Dezvoltarea spaţiilor de relaxare în jurul unor staţii de carburanţi a devenit o certitudine, iar amplasarea acestora în zone de tranzit nu face altceva decât să faciliteze o gamă mai largă de servicii.“

Rompetrol a deschis deja primele patru spaţii de servicii integrate pe autostrada 1, pe tronsonul Sibiu – Nădlac, în apro­pierea localităţilor Pecica şi Orăştie, şi urmează alte opt în acest an lângă Şagu, Giarmata, Recaş şi Cristian.

În total, în aceste spaţii, toate operate sub conceptul nou hei&gourmet, grupul şi Fondul de Investiţii în Energie Kazah-Român vor investi peste 40 de milioane de dolari. Această sumă nu ia în calcul investiţiile partenerilor, cum ar fi KFC, ci doar banii care merg către proiectul Rompetrol ce cuprinde pompe de alimentare carburanţi, staţii de încărcare a maşinilor electrice, magazin, restaurant, cafenea, terasă, spaţiu verde, loc de joacă şi parcări.

„Acestea (cele de pe autostrada 1 – n. red.) sunt primele benzinării din România unde se poate savura o masă caldă, cu un meniu variat ca la restaurant, cu mâncare proaspătă, preparată din ingrediente naturale achiziţionate de la producători locali. Meniul este pentru toate gusturile şi cuprinde atât feluri de mâncare tradiţională, cât şi pre­parate din bucătăria internaţională“, a declarat Zhanibek Nugertayev, directorul general al Rompetrol Downstream.

Executivul adaugă că aceste noi proiecte au ţinut cont de comportamentul de consum al românilor, care şi-au schimbat obiceiurile în ultimii ani. La început, benzinăria era gândită strict ca un loc de alimentare cu carburant. Apoi, lângă pompe a fost integrat şi un spaţiu de retail alimentat cu o serie de produse de impuls - în special alimente şi băuturi, cumpărate de români pentru drum. Treptat, paleta de bunuri a fost extinsă, iar ulterior a venit rândul serviciilor, care au fost adăugate treptat mai recent.

„Ultimii ani au avut o dinamică specială pentru Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului, principala cauză fiind pandemia. Atenţia consumatorilor s-a îndreptat către cumpărături rapide, din locuri în care nu este nevoie să petreacă mult timp şi unde ar putea, de preferinţă, să rezolve mai multe nevoi zilnice. Astfel că am venit în întâmpinarea nevoilor lor şi am integrat cât mai multe servicii în aceste spaţii“, conchide Nugertayev.

 

Despre Rompetrol Downstream:

► Este divizia de retail a Grupului KMG International în România.

► Rompetrol opera în România, la finalul anului trecut, 1.257 de puncte de distribuţie a carburanţilor, respectiv benzinării, baze interne şi cuve (rezervoare de 9 şi 20 de metri cubi amplasate în incinta companiilor din diverse domenii de activitate – transporturi, construcţii, agricultură etc.).

► În plus, compania operează la nivel naţional şase depozite de carburanţi, circa 280 de staţii de încărcare auto cu gaz petrolier lichefiat – GPL şi peste 7.000 de puncte de distribuţie butelii GPL/Rompetrol casnic.

► Prin extinderea şi diversificarea gamei de servicii şi produse oferite, în unele dintre benzinăriile reţelei clienţii au posibilitatea încărcării maşinilor electrice. Divizia de retail a Grupului KMG International a lansat în 2017 prima benzinărie dotată cu staţii de încărcare a maşinilor electrice, iar acum sunt 23 de staţii de încărcare.

► Staţiile Rompetrol au evoluat în ultimii 15 ani, din simple benzinării ele devenind centre de servicii şi furnizori de energie pentru clienţi.

 

Alimentate doar cu ţiţei din Kazahstan

Benzinăriile Rompetrol sunt alimentate cu carburanţi produşi în rafinăria Petromidia din Năvodari, deţinută de acelaşi grup.

Rafinăria, cea mai mare din România, şi-a planificat să prelucreze 5,31 milioane de tone de ţiţei pe parcursul anului 2023, ţiţei provenit în exclusivitate din Kazahstan.

Anul acesta, rafinăria Petromidia va produce o cantitate totală de carburanţi de 3,78 milioane de tone, din care 1,3 milioane de tone de benzină şi 2,48 milioane de tone de motorină.

Astfel, compania şi-a planificat o creştere a vânzărilor de carburanţi cu 11% în România şi cu 5% pe piaţa externă comparativ cu anul trecut.

Rafinăria livrează carburanţi către reţeaua de staţii Rompetrol din România, Republica Moldova, Georgia şi Bulgaria, dar şi către alţi parteneri din sud-estul Europei.

 

Cine deţine reţeaua de benzinării Rompetrol

► KazMunayGas (KMG), compania naţională de petrol şi gaze a Kazahstanului, este unicul acţionar al KMGI (fostul Rompetrol Group).

► Compania kazahă a preluat în 2007 grupul Rompetrol în ceea ce a fost şi rămâne una dintre cele mai importante tranzacţii din economia românească de după 1989. Anunţată la finele lunii august 2007, tranzacţia prin care KazMunayGas a preluat 75% din grupul Rompetrol a primit pe 19 noiembrie 2007 aviz favorabil din partea Comisiei Europene. În iunie 2009, grupul preia şi diferenţa de 25%, devenind astfel unicul acţionar al grupului Rompetrol (în prezent, KMG International).

►Grupul KMGI poate acoperi 70% din cererea internă actuală pentru motorină şi benzină prin aprovizionarea cu ţiţei din Kazahstan şi prelucrarea acestuia la rafinăria Petromidia.

► Importurile de ţiţei ale companiei din Kazahstan acoperă peste 40% din necesarul de ţiţei al României. Statul din Asia Centrală este una dintre cele mai bogate naţiuni din lume în ceea ce priveşte resursele naturale, având vaste resurse de petrol şi gaze.

► Pe lângă activităţile de rafinare, grupul KMGI deţine local şi o reţea de peste 460 de benzinării Rompetrol (statii proprii şi partnere). Acestora li se adaugă bazele interne şi cuvele (rezervoare de 9 şi 20 de metri cubi amplasate în incinta companiilor din diverse domenii de activitate – transporturi, construcţii, agricultură etc.). În total sunt 1.257 de puncte de distribuţie a carburanţilor.

 

450 de angajaţi are Rompetrol Downstream în România.

3.000 de oameni lucrează în total în benzinăriile Rompetrol din România, aici fiind incluşi şi angajaţii dealerilor care operează benzinăriile.

12,2 miliarde de lei reprezintă cifra de afaceri a Rompetrol Downstream în 2021, ea fiind cu 32% mai mare decât în anul anterior.

92,6 milioane de lei a fost profitul net al Rompetrol Downstream în 2021, faţă de 99,1 milioane de lei în primul an de pandemie.

Noile benzinării Rompetrol de pe Autostrada A1 sunt toate operate sub conceptul nou hei&gourmet, iar acesta cuprinde pompe de alimentare carburanţi, staţii de încărcare a maşinilor electrice, magazin, restaurant, cafenea, terasă, spaţiu verde, loc de joacă şi parcări. Pentru viitor, compania analizează posibilitatea ca acest concept să cuprindă şi spaţii de comercializare pentru producătorii locali, cu ajutorul unor parteneriate cu autorităţile locale. De asemenea, este analizată posibilitatea de a monta panouri fotovoltaice cu randament ridicat, pentru a reduce consumul de energie al staţiei.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO