Suplimente

Vlad Boeriu, Deloitte România: Digitalizarea companiilor, accelerată de noile cerinţe de raportare fiscală

Anuar ZF/Deloitte Top 1.000 Cele mai mari companii din România 2024

Vlad Boeriu, Deloitte România: Digitalizarea...

Autor: Vlad Boeriu, Deloitte Romånia

25.03.2024, 00:06 128

Avansul tehnologic din ultimii ani a produs schimbări fundamentale în toate structurile societăţii şi, având în vedere procesul continuu de inovare în domeniu, are în continuare potenţialul să contribuie la îmbunătăţirea activităţii profesionale în toate domeniile, dar şi la optimizarea resurselor necesare în acest scop. Din acest considerent, inclusiv autorităţile fiscale din întreaga lume apelează la tehnologie pentru a dezvolta cele mai eficiente soluţii de colectare a veniturilor şi pentru a asigura un tratament echitabil tuturor contribuabililor prin combaterea evaziunii fiscale. Dar aceste transformări implică un efort considerabil şi din partea companiilor, pentru a răspunde provocărilor legate de digitalizarea administraţiei fiscale, dar şi pentru a-şi eficientiza activitatea într-un mediu tot mai concurenţial.

Legislaţia fiscală este actualizată permanent, în întreaga lume, pentru a crea cadrul necesar guvernelor să combată practicile fiscale de eludare a plăţii taxelor şi să implementeze mecanisme performante, capabile să preia de la contribuabili volume tot mai mari de date şi să le analizeze cu acurateţe, pentru a verifica rapid gradul de conformare şi a depista în timp util indiciile de evaziune fiscală. Printre cele mai ample iniţiative de acest gen se numără reforma fiscală internaţională coordonată de OCDE (pe doi piloni - impozitul minim pe profit la nivel global, aplicabil de la 1 ianuarie 2024 şi în România, şi reguli de taxare pentru giganţii din tehnologie în statele piaţă, în curs de elaborare), dar şi „TVA în era digitală”, proiectul european care vizează scăderea deficitului de încasare la TVA (cauzat de frauda intracomunitară) şi care are ca prim obiectiv dezvoltarea unui sistem digital de raportare valabil la nivel comunitar, care să pună bazele utilizării facturării electronice pentru toate tranzacţiile derulate pe teritoriul UE. La acestea se adaugă multiplele reglementări naţionale, elaborate cu scopul de a permite implementarea unor sisteme informatice performante de raportare, cum ar fi e-Factura, SAF-T sau e-Transport.

 

Conformarea la reglementările fiscale, o prioritate pentru contribuabili

În acest context, preocuparea contribuabililor pentru conformare este tot mai mare peste tot în lume. Potrivit unui studiu derulat recent de Deloitte la nivel global, 43% dintre companii susţin că respectarea reglementărilor fiscale reprezintă principala provocare a departamentelor de taxe pe termen mediu, iar pe următoarele locuri se află integrarea datelor din întreaga companie în scopul raportărilor fiscale şi atragerea personalului calificat necesar.

Aşadar, companiile vizate de aceste reglementări trebuie să se asigure că sistemele lor interne sunt compatibile cu cele ale administraţiei fiscale, datele disponibile sunt exacte şi în conformitate cu cerinţele de raportare, iar echipa responsabilă dispune de expertiză în domeniu. În acest scop, liderii din departamentele fiscale utilizează o gamă tot mai largă de resurse din cadrul companiei pentru a-şi atinge obiectivele – achiziţionează tehnologia necesară raportărilor digitale, implică departamentul de IT şi pe cel financiar în integrarea declaraţiilor fiscale în sistemele ERP, apelează la expertiză externă pentru anumite operaţiuni.

În plus, pe măsură ce departamentele de taxe se reorganizează şi se adaptează la noile cerinţe de raportare, acestea trebuie să dezvolte echipe de profesionişti cu competenţe multiple, având în vedere nevoia de gestionare a datelor din întreaga companie, ideal o combinaţie între specialist în fiscalitate şi expert IT. Pentru că, dincolo de nevoia de conformare la noile reglementări fiscale, în cadrul marilor companii cel puţin, procesul decizional se bazează tot mai mult pe date şi pe rezultatele obţinute din analizarea acestora prin intermediul tehnologiilor inovatoare.

Acest trend se remarcă şi în România, pe fondul implementării noilor sisteme de raportare în ultimii ani, de la SAF-T (fişierul standard de audit pentru taxe), care presupune transferul electronic de date contabile şi fiscale de la companii către administraţia fiscală, la e-Factura pentru toate tranzacţiile realizate pe teritoriul României sau e-Transport, sistemul de monitorizare în timp real a transporturilor de bunuri. Dar este de aşteptat ca efortul depus de contribuabili pentru conformare să le aducă beneficii pe termen mediu şi lung, pe de o parte din îmbunătăţirea mediului de afaceri (ca urmare a reducerii evaziunii fiscale) şi, pe de altă parte, din modernizarea sistemelor interne şi creşterea capacităţii de analiză a datelor, esenţială în adoptarea unor decizii strategice de succes.

Vlad Boeriu este Partener Coordonator Servicii Fiscale şi Juridice, Deloitte România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO