Top MBA

Mai multe programe de master si MBA ca urmare a aplicarii Acordului de la Bologna

Mai multe programe de master si MBA ca urmare a aplicarii Acordului de la Bologna

Marcel Duhaneanu, rectorul Scolii Postuniversitare de Afaceri Romano-Americane Asebuss

19.03.2008, 20:50 70

"La modul general, exista parerea conform careia este 'bine' sa ai un MBA in CV si ca poti obtine titlul de la orice universitate, pe ideea ca nu sunt mari diferente intre aceste programe. Un program de MBA urmat fara a fi corelat cu propriile asteptari si obiective inseamna in final o cheltuiala, si nu o investitie", este de parere Marcel Duhaneanu, rectorul Scolii Postuniversitare de Afaceri Romano-Americane Asebuss.
Or, chiar daca oferta de programe de pe piata este din ce in ce mai bogata, fiecare candidat trebuie sa judece prin prisma obiectivelor de dezvoltare pe care si le propune. Preturile programelor de MBA sau Executive MBA de pe piata locala pornesc de la cateva mii de euro si ajung pana la peste 30.000 de euro, iar in strainatate chiar depasesc 100.000 de euro.
"Este foarte important, insa, ca printre criteriile de alegere a unui program, fiecare candidat sa stranga informatii despre cursuri, echipa de profesori, modalitatea de predare, istoricul scolii, absolventii si rezultatele lor in timp, recunoasterea internationala a diplomei sau rigurozitatea selectiei, iar criteriul financiar sa fie secundar", completeaza Bianca Ioana, director de marketing al Asebuss.
In urmatoarea perioada este posibil sa asistam la un fenomen de proliferare a programelor de master si MBA datorita aplicarii Acordului de la Bologna. "Se incheie perioada de trei ani de la aplicarea acordului, ceea ce inseamna ca majoritatea absolventilor a trei ani de facultate se vor inscrie in etapa a doua, de master, pentru finalizarea studiilor de licenta. Iar o mare parte a programelor de master oferite de universitatile particulare si de stat sunt in domeniul administrarii afacerilor", precizeaza Duhaneanu.
Mai mult decat atat, este de asteptat ca marea majoritate a universitatilor sa incheie parteneriate cu alte scoli din UE, in functie de programul de master sau MBA pe care il organizeaza. In aceste conditii, accentul se va pune nu atat pe numarul acestor programe, cat mai ales pe diferentierea acestora, pe identificarea segmentului de piata caruia se adreseaza. "Vor fi programe de master adresate studentilor pentru finalizarea studiilor de licenta, programe de MBA adresate celor aflati la inceput de cariera si programe Executive MBA adresate celor cu experienta in management si antreprenorilor", explica rectorul Asebuss.
In economiile mature, programele de MBA se adreseaza specialistilor si absolventilor cu minimum trei ani de experienta profesionala, pe cand programele Executive MBA atrag manageri cu experienta si antreprenori. "In Romania, din pacate, aceasta delimitare nu se pastreaza, motiv pentru care piata este distorsionata."
In cazul programelor de Executive MBA, principalul castig al absolventilor il reprezinta dobandirea unei viziuni integrate asupra functiilor de management si a afacerii in general, viziune necesara la nivelul de top management sau in conducerea propriei afaceri. "Un absolvent EMBA este capabil sa schimbe cu usurinta domeniul de activitate pentru a conduce un business la nivel de top management, dat fiind ca are deja setul de abilitati si instrumente necesare in a contura strategia respectivei companii", spune rectorul Asebuss.
Principalul atu al managerilor romani, comparativ cu cei straini, este acela ca s-au dezvoltat si au evoluat intr-o economie de tranzitie cu specificul ei. Avantajul romanilor consta tocmai in faptul ca ei pot imbina conceptele economiei de piata la specificul pietei locale, fata de managerii straini, care cunosc mai putin specificul mediului de afaceri in acest tip de economie.
"Totodata, managerii romani sunt flexibili, adaptabili si abili in identificarea oportunitatilor de afaceri intr-o economie foarte dinamica."
Managerii romani sunt mai tineri pentru ca au avut ambitia si puterea de munca pentru a parcurge mai repede treptele ierarhiilor organizationale si pentru ca mediul de afaceri la noi este mai tanar.
In acelasi timp, reprezentantii din top managementul companiilor care isi sponsorizeaza managerii pentru a urma programe de EMBA spun ca sunt si lucruri care pot fi imbunatatite la managerii romani, cum ar fi asumarea responsabilitatii pentru deciziile luate si scurtarea timpului necesar pentru a lua decizii, capacitatea de a delega si de a controla oamenii din echipa sau felul in care se comunica cu acestia.
Rectorul Asebuss spune ca, in cadrul proiectului international din anul al doilea de EMBA, in care cursantii romani si cei americani lucreaza in echipe mixte un proiect de afaceri, a remarcat ca managerii romani sunt orientati mai mult spre rezultate si mai putin spre procese, motiv pentru care uneori fluxul activitatilor in echipa este ingreunat.
Asebuss a colaborat de-a lungul celor 15 ani de activitate cu reprezentanti de la scoli de afaceri ca University of Washington - Seattle, Kennesaw State University - Atlanta, Georgia, IESE Barcelona, IMD Lausanne, Case Western Reserve.


Distributia pe domenii a absolventilor din 2007 ai Asebuss

Banking/servicii financiare???21%
Farma/sanatate???17%
Automotive???6%
Industria chimica???5%
Comunicatii???5%
Constructii???6%
FMCG???5%
Industrie grea???5%
IT/telecom???5%
Retail???5%

Nume program: Executive MBA Asebuss
Institutia: Scoala Postuniversitara de Afaceri Romano-Americana/Institutul de Administrare a Afacerilor din Bucuresti, in parteneriat cu Kennesaw State University - Atlanta
Data aparitiei: 1993
Specializare: general management
Cost: 18.000 de euro
Durata: 2 ani
Numar total absolventi: 870

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO