ZF 24

Branduri româneşti. Când „Made in Romania“ are valenţe pozitive

Branduri româneşti. Când „Made in Romania“ are...

Autor: Cristina Roşca

28.02.2019, 00:03 335

Când eram mică, bunica îmi dădea Faringosept dacă mă durea în gât. Când mi-era poftă de ceva dulce, găseam mereu în bucătărie o Eugenia. Iar pe masă erau sticle de apă minerală Borsec. Sticle de sticlă. Ah, şi bunica avea încălţări Guban din piele perforată şi cu toc pătrăţos, iar bunicul avea o adevărată colecţie de cămăşi Braiconf.

Anii au trecut, iar Faringosept a fost înlocuit cu Strepsils, Eugenia a „devenit“ ciocolată Mars, iar brandurile străine precum Zara sau H&M şi-au făcut tot mai des loc în şifonier. Era perioada 2005-2008, anii de boom ai economiei, când mărcile străine îşi trăiau anii de glorie în România. A venit apoi criza şi odată cu ea com­portamentul de consum s-a schimbat şi, nu doar pentru că românii au devenit mai atenţi la modul în care îşi cheltuie banii, ci şi pentru că a renăscut treptat un soi de patriotism care până atunci fusese adormit. În primii ani ai capitalismului, brandurile locale au intrat într-un con de umbră, iar tot ce purta pecetea străinătăţii era pus în coşul de consum.

Ultimul deceniu a adus însă o schimbare: „made in România“ a căpătat valenţe pozitive într-o perioadă în care s-a trezit nostalgia după gustul de altădată. Astfel, mărci locale cu istorie precum Faringosept, Borsec, Rom, Pegas sau Braiconf sunt cele care creează o punte cu trecutul, fără a ignora prezentul şi preferinţele consumatorului de astăzi. Iar alături de ele, economiei „made in Romania“ i se alătură alte zeci, chiar sute de mărci create în ultimii 30 de ani, care vin să ducă mai departe tradiţia brandingului românesc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO