• Leu / EUR4.8026
  • Leu / GBP5.7406
  • Leu / USD4.4462
ZF 24

Cazul Mareea Comtur 2 arată incapacitatea statului de a legifera şi a ANAT de a se autoreglementa în interesul clienţilor agenţiilor de turism

Cazul Mareea Comtur 2 arată incapacitatea statului de a legifera şi a ANAT de a se autoreglementa în interesul clienţilor agenţiilor de turism

Acum trei ani, Mareea Comtur a fost implicată într-un grav accident de autocar cu turiştii săi în Muntenegru. Bilanţul: 18 morţi şi 29 de răniţi

Autor: Mirabela Tiron

05.09.2016, 00:07 1941
Sâmbătă, agenţia de turism a anunţat că va deschide procedură de insolvenţă şi că nu mai onorează vacanţele turiştilor, la scurt timp după ce o altă agenţie de turism, Genius Travel, a lăsat mai mulţi turişti fără sejururi din acelaşi motiv. Nici după accidentul din Muntenegru şi nici după cazul Genius legislaţia din turism sau auto-legiferarea de către Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism nu au schimbat nimic în domeniu.

Aceste două cazuri generează un prejudiciu de imagine pentru toţi jucătorii din breaslă, având în vedere că vine la pachet cu scăderea încrederii turiştilor în serviciile agenţiilor de turism şi implicit poate duce la o scădere a numărului de rezervări prin agenţii şi la o reorientare către rezervările directe pe site-urile hotelierilor sau pe cele de specialitate, precum booking.com.

„Este un prejudiciu de imagine pentru tot sectorul, vor creşte costurile pentru agenţiile de turism. Am decis să facem un fond de garantare, toate agenţiile de turism cu licenţă să fie obligate să plătească o sumă între 2.000 şi 15.000 de euro pe an pentru asigurarea sumelor plătite de turişti. Asigurătorii nu doresc să mărească valoarea poliţelor, de aceea vom face acest fond de garantare. Supărarea mea foarte mare este că pe demnitarii din ultimii şapte ani nu i-a interesat problema asigurărilor, a fost o lipsă de preocupare a miniştrilor şi secretarilor de stat, de aceea am ajuns unde am ajuns“, a spus pentru ZF Alin Burcea, preşedintele ANAT.  

În prezent, agenţiile angrosiste au poliţe de asigurare cu sume 50.000 de dolari (45.000 de euro) şi plătesc prime până la 1.500 de dolari (1.300 euro) pe an, în timp ce agenţiile revânzătoare plătesc pentru poliţe de 10.000 de dolari.

Mareea Comtur a păgubit 1.100 de turişti, suma tuturor contractelor ridicându-se la valoarea de 460.000 euro, din care sumele restante către furnizori se ridică la 285.000 euro, potrivit Direcţiei Generale de Control şi Autorizare Turism din cadrul Autorităţii Naţionale de Turism. Cum suma asigurată este de 45.000 euro, 90% dintre turişti vor pierde banii. O majorare a sumei asigurate la 500.000 de euro va însemna costuri supli­mentare de zeci de mii de euro pentru agenţii.

În mod inexplicabil, Mareea Comtur, deţinută de Marius Usturoiu, a continuat să vândă vacanţe şi să îşi desfăşoare activitatea în mod normal deşi a fost implicată în 2013 în tragicul accident din Muntenegru, unde 18 români au murit, iar alţi 29 au fost răniţi.

Toţi turiştii aflaţi în autocarul ce s-a răsturnat în Muntenegru cumpăraseră va­canţa de la Mareea Comtur. Atunci au fost găsite mai multe nereguli: autocarul din Muntenegru mai fusese implicat într-un accident, actele şoferului nu erau de găsit, un punct de lucru al unei agenţii Mareea avea licenţa expirată, însă cele două companii şi-au continuat activitatea. Şoferul nu era angajatul agenţiei care deţinea autocarul, ci un poliţist de la Poliţia Capitalei. Mareea a continuat să vândă pachete turistice cu transport cu autocarul inclus.

Justiţia l-a găsit vinovat doar pe şoferul care conducea autocarul şi care a murit în acel accident. Activitatea Mareea Comtur a continuat în mod nestingherit.

În iunie 2013, într-un comunicat al Ministerului Public, se arăta că procurorii  secţiei de urmărire penală şi criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au finalizat cercetările în cauza privind accidentul rutier produs în Muntenegru, stabilind că şoferul este de vină, întrucât a condus cu 80 km/h, o viteză mult mai mare decât cea permisă pe acel sector de drum.

Omniasig, asigurătorul autocarului implicat în accident, a plătit 4,1 milioane de euro despăgubiri acordate pentru riscurile de deces şi de vătămare corporală în cele 42 de cazuri soluţionate pe cale amiabilă, ceea ce înseamnă circa 100.000 de euro de persoană.

Nu este clar dacă rudele victimele de atunci nu au solicitat despăgubiri mai mari de la Mareea.

Cum se explică solicitarea insolvenţei chiar la final de sezon estival? Finalul de august şi începutul lunii septembrie repre­zintă perioada scadenţelor pentru multe agenţii de turism din piaţă dar şi perioada în care încasările scad simţitor având în vedere finalul sezonului de vară. 

„Această perioadă este final de sezon şi momentul când vin scadenţele (agenţiile trebuie să plătească locurile contractate la hoteluri) dar şi perioada când scad mult încasările", a declarat Mircea Vladu, specialist în turism, care conduce agenţia Holiday Office.

În România, businessul total al agenţiilor de turism se ridică la aproape 4 miliarde de lei, potrivit ultimelor date disponibile. Pe piaţa locală sunt active peste 3.500 de agenţii de turism, însă sectorul este dominat de primii 20 de jucători, care controlează peste 90% din piaţă, potrivit datelor ZF.

 
 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8026
Diferență: 0,4014
Ieri: 4.7834
Azi: 4.4462
Diferență: 0,3498
Ieri: 4.4307
Azi: 5.7406
Diferență: 0,5817
Ieri: 5.7074
Azi: 4.5258
Diferență: 0,3993
Ieri: 4.5078