ZF 24

Ce se întâmplă cu piaţa imobiliară: 7 din 10 proprietari au în vedere o scădere de preţ

Ce se întâmplă cu piaţa imobiliară: 7 din 10 proprietari au în vedere o scădere de preţ

Autor: Dorin Oancea

23.05.2020, 00:00 18883

70% dintre proprietari au în vedere o scădere de preţ pentru imobilele scoase la vânzare, iar 98% sunt deschişi să facă vizionări în urma relaxării restricţiilor de circulaţie, folosirea echipamentelor de protecţie fiind o condiţie esenţială, relevă un studiu imobiliare.ro.

Pe primul loc în rândul motivelor care împiedică, în momentul de faţă, încheierea unor tranzacţii se situează starea de urgenţă şi restrângerea liberei circulaţii impuse pe fondul pandemiei de COVID-19; în strânsă corelaţie se află, desigur, atmosfera de nesiguranţă creată de situaţia din domeniul sanitar, care a afectat disponibilitatea clienţilor de a face vizionări. Dintre cei care au răspuns chestionarului, 75% au o proprietate de vânzare, iar 25% de închiriat.

În cadrul studiului, 75,5% dintre vânzători au declarat că vor primi clienţi în vizită după încheierea situaţiei de urgenţă, 23% au precizat că vor face asta doar dacă se vor folosi materiale de protecţie şi doar 1,5% au spus că nu sunt dispuşi să primească potenţiali cumpărători. În rândul celor care au imobile de închiriat, 98% au declarat că vor primi clienţi la vizionare după relaxarea condiţiilor de deplasare, în vreme ce doar 2% au spus că nu; dintre proprietarii deschişi la vizionări, 88% au precizat că vor face acest lucru doar dacă se va folosi echipament de protecţie.

Dintre potenţialii vânzători, 14% se aşteaptă să vândă în maximum o lună, 36% în una până la trei luni, 27% în trei până la şase luni, iar 23% în peste şase luni. Totodată, 30% au declarat că nu au scăzut preţul pentru a putea vinde, în vreme ce 31% au aplicat o scădere de până la 5%, 26% şi-au redus pretenţiile cu 5%-10%, iar 13% cu un procent cuprins între 10%-20%.

Dintre cei care vor să închirieze, 21% se aşteaptă să încheie o tranzacţie într-o săptămână, 41% într-o lună, 25% în una până la trei luni, iar 13% în trei luni. Dintre proprietarii din această categorie, 30% au declarat că nu au scăzut preţul pentru a putea vinde, în vreme ce 19% şi-au redus aşteptările cu până la 5%, 30% cu 5%-10%, 16% cu 10%-20%, iar 7% cu peste 20%.

Cât despre aşteptările privind evoluţia preţurilor, 52% dintre proprietarii-vânzători sunt de părere că preţurile vor rămâne la fel în perioada următoare, în vreme ce 22% se aşteaptă la scăderi de până la 5%, 18% la un minus de 5%-10%, 3% la un declin de 10%-20%, iar restul estimează că vor avea loc scăderi de peste 20%. Dintre cei care vor să închirieze, 39% cred că preţurile vor rămâne la fel în perioada următoare, 17% cred că acestea vor scădea cu până la 5%, în vreme ce 23% se aşteaptă la un recul de 5%-10%, 11% la un minus de 10%-20%, iar aproximativ 10% estimează că vor avea loc scăderi de peste 20%.

Dintre cei care au o proprietate disponibilă spre vânzare, 70% ar fi deschişi la o colaborare cu o agenţie în schimbul unui comision, în vreme ce 30% au declarat că nu. Totodată, 46% dintre respondenţi consideră că vor avea nevoie de promovare plătită pentru a putea vinde mai repede, iar 54% consideră că nu.

Ca modalităţi de promovare, 32% dintre vânzători ar fi interesaţi de realizarea unor materiale video, 32% de tururi virtuale, 15% de vizionări video live, iar 21% de încheierea unui contract online. 21% au declarat că ar fi dispuşi să plătească pentru realizarea unui material video, 29% pentru un tur virtual, 11% pentru realizarea unei vizionări video live, 23% pentru antecontractul online, 5% pentru echipamentul de protecţie (restul nefiind dispuşi să plătească pentru niciuna dintre aceste facilităţi).

Dintre proprietarii dornici să închirieze, 66% ar fi deschişi la o colaborare cu o agenţie în schimbul unui comision, în vreme ce 34% au declarat că nu. Pe de altă parte, 48% dintre respondenţii din această categorie sunt de părere că vor avea nevoie de promovare plătită pentru a putea vinde mai repede, iar 52% cred că nu.

În ceea ce priveşte modalităţile de promovare, 42% dintre respondenţii din această categorie s-au arătat interesaţi de realizarea unor materiale video, 30% de realizarea unor tururi virtuale, 11% de vizionările video live, iar 17% de încheierea unui contract online. Pe de altă parte, 12% au declarat că ar fi dispuşi să plătească pentru video, 10% pentru turul virtual, 2% pentru vizionarea video live, 4% pentru antecontractul online, 6% pentru echipamentele de protecţie – în vreme ce restul nu ar fi dispuşi să plătească pentru aceste facilităţi.

 
AFACERI DE LA ZERO