ZF 24

Consiliul Concurentei: nu poate fi vorba de pozitie dominanta a hipermarketurilor

06.03.2008, 17:11 42

Interventia Consiliul Concurentei pe piata de retail din Romania poate avea loc atunci cand unul sau mai multi agenti economici incearca sa exploateze intr-o maniera abuziva pozitia dominanta pe care o detin pe o anumita piata, practica interzisa si de legislatia romanesca, informeaza Consiliul Concurentei intr-un comunicat remis redactiei. Ca atare, abuzul de putere de cumparare a unui agent economic dominant este interzis de legislatia in domeniul concurentei.

Totusi Consiliul Concurentei mentioneaza ca, pentru a putea constata savarsirea unui abuz de pozitie dominanta de catre un agent economic, este necesar ca agentul economic sa detina o pozitie dominanta pe piata si sa foloseasca in mod abuziv pozitia dominanta detinuta, recurgand la fapte anticoncurentiale care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activitatii economice ori prejudicierea consumatorilor.

In analiza existentei unei pozitii dominante, trebuie luati in calcul mai multi indicatori, printre care: cota de piata a firmei presupuse dominante, gradul de concentrare ridicat a pietei si existenta unor bariere la intrare.

In Romania, agentii economici care desfasoara comert modern reprezinta aproximativ 35% din totalul comertului cu produse de larg consum, conform datelor aflate la dispozitia autoritatii de concurenta. Prin urmare, comertul cu produse preponderent alimentare din Romania se desfasoara inca prin comert traditional, prin magazine alimentare de mici dimensiuni.

Spre deosebire de Romania, in alte tari membre UE, ponderea comertului modern in total comert preponderent alimentar este mult mai mare, intre 60% si 96%.

Structura pietei de retail din Romania este caracterizata de un grad redus de concentrare. Acest fapt este demonstrat de cota valorica detinuta de primii 10 retaileri (aproximativ 20%), conform datelor aferente anului 2006, fata de minim 60% in alte state.

Intrarile de noi concurenti din ultimii ani, cat si deschiderile de noi magazine anuntate pentru urmatorii ani sustin faptul ca piata romaneasca a retailului este inca o piata dinamica si deschisa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO