ZF 24

Cum se comportă angajaţii din Generaţia Z pe piaţa muncii. Cei din generaţia nouă sunt flexibili, dar mai puţin organizaţi, fac repede schimbări şi vor feedback constant: companiile nu îi înţeleg

Cum se comportă angajaţii din Generaţia Z pe piaţa muncii. Cei din generaţia nouă sunt flexibili, dar mai puţin organizaţi, fac repede schimbări şi vor feedback constant: companiile nu îi înţeleg

Mihaela Feodorof. executive coach si business consultant, Performanceway: Cred că comportamentul angajaţilor din generaţia nouă a fost un şoc pentru industria de recrutare. Recrutorii nu au fost pregătiţi să primească o «palmă» din partea candidaţilor care nu se ţineau de programări, nu mai veneau la interviuri, semnau un contract şi a doua zi nu mai veneau la muncă, tot felul de situaţii pe care nu şi le puteau imagina. Generaţiile noi de angajaţi vin cu mai multă creativitate, cu mai multă dorinţă de a explora, cu curiozitate şi cu un alt mod de a comunica.

Autor: Ramona Cornea

17.02.2020, 15:00 4305

„Salariul este un factor motivant pentru angajaţii tineri pentru că în primii ani de activitate factorii care îi stimulează sunt de natură materială: maşină, casă, să pot să fac un credit, să îmi întemeiez o familie.“

Angajaţii tineri care fac parte din Generaţia Z, născuţi după anul 1996, îşi doresc relaţii de muncă caracterizate de flexibilitate. De asemenea, vor feedback constant din partea angajatorului şi sunt mai puţin organizaţi decât cei din generaţiile anterioare, după cum spune Mihaela Feodorof, executive coach si business consultant la compania de consultanţă Performanceway.

„Profesioniştii din generaţia nouă sunt flexibili şi mai puţin organizaţi, lucru care nu înseamnă că una dintre caracteristici este favorabilă şi cealaltă este nefavorabilă. Flexibilitatea spune că angajatorul trebuie să îi ofere diversitate an­gajatului, să-l provoace constant, să nu-l ducă în muncă de rutină sau în acelaşi tip de proiecte. Această trăsătură justifică şi tendinţa de a pleca din companie atunci când nu se mai întâmplă nimic «suculent» în companie, când nu mai este nimic care să îi atragă“, afirmă Mihaela Feodorof.

Pentru tinerii angajaţi din Generaţia Z salariul este un aspect important când iau decizia dacă vor să se alăture unei companii.

„Pentru angajaţii foarte tineri, salariul este un aspect foarte important pentru că în primii ani de activitate factorii care îi stimulează sunt de natură materială: maşină, casă, să pot să fac un credit, să îmi întemeiez o familie şi altele. Este foarte important ca angajatorul să explice foarte clar acestui tip de angajat la început de drum că costul lui pe oră trebuie să se întoarcă în veniturile organizaţiei, cu o marjă de profit. Este un lucru pe care tinerii la început de drum nu îl înţeleg foarte bine“.

Consultantul afirmă că cei care conduc businessurile se plâng de profilul noii generaţii de angajaţi pentru că nu îi înţeleg, iar uşurinţa tinerilor de a face schimbări, de a semna un contract şi de a îl închide a doua zi îi bulversează pe angajatori.

„Cred că comportamentul angajaţilor din generaţia nouă a fost un şoc pentru industria de recrutare. Recrutorii nu au fost pregătiţi să primească o «palmă» din partea candidaţilor care nu se ţineau de programări, nu mai veneau la interviuri, semnau un contract şi a doua zi nu mai veneau la muncă, tot felul de situaţii pe care nu şi le puteau imagina. Generaţiile noi de angajaţi vin cu mai multă creativitate, cu mai multă dorinţă de a explora, cu curiozitate şi cu un alt mod de a comunica“.

Conform unui studiu realizat de Yourway, direcţie de business axată pe oferirea de servicii de evaluare şi consiliere pentru studenţi, elevi şi copii, parte a grupului Yourway înfiinţat de Feodorof în urmă cu peste 10 ani, caracteristicile de temperament ale Generaţiei Z arată astfel: extrovertit (vs. introvertit) - emoţional (vs. raţional) - practic (vs. imaginativ) - flexibil (vs. organizat), cu ponderi cuprinse între 70 şi 80%. În cadrul studiului în care s-au analizat peste 700 de profiluri ale tinerilor cu vârsta între 8 şi 20 de ani.

„Generaţia nouă de profesionişti este emoţională, adică are tendinţa de a percepe şi a lua realitatea şi de a o filtra prin propriile trăiri versus raţională. În ceea ce îi priveşte este bine primită o relaţie omenoasă, în care să valorizezi, în care să comunici mai des. De asemenea, generaţia nouă este extravertită, adică este deschisă comunicării şi caută să trăiască din relaţia cu ceilalţi şi dacă aceste relaţii nu sunt pe măsura aşteptării, atunci salariul, clădirea în care lucrează şi proiectele nu mai contează“, concluzionează Mihaela Feodorof.

Numărul celor născuţi în România în perioada 1995- 2010 (reprezentaţi ai generaţiei Z, cu vârste actuale între 10 şi 25 de ani) a fost de peste 3,6 mi­lioane, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Potrivit unui studiu publicat de Naţiunile Unite, anul trecut ponderea celor din Generaţia Z a reprezentat 32% din populaţia de 7,7 miliarde a globului.

AFACERI DE LA ZERO