ZF 24

Deficitul bugetar ajunge la 3,7 miliarde lei la nouă luni, respectiv 0,4% din PIB

Deficitul bugetar ajunge la 3,7 miliarde lei la nouă...

Autor: Roxana Rosu

26.10.2016, 09:24 569

Execuţia bugetului general consolidat pe primele nouă luni ale anului s-a încheiat cu un deficit de 3,7 miliarde de lei, respectiv 0,49% din PIB, în condiţiile în care veniturile au fost cu 2% mai mici decât cele din perioada similară a anului trecut, iar cheltuielile au crescut cu 4%.

In primele opt luni, deficitul se cifra la 3,1 miliarde de lei, representant tot 0,4% din PIB.

Potrivit Ministerului Finantelor, in perioada ianuarie-septembrie, veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 165,8 miliarde de lei, au reprezentat 21,9% din PIB.

Veniturile colectate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în primele nouă luni au ajuns la aproximativ 150 miliarde de lei, cu 0,3% mai mare faţă de programul de încasări stabilit prin legile bugetare şi cu 1,8%, respectiv cu 2, 61 miliarde de lei, mai mult faţă de perioada similară a anului 2015.

În acelaşi timp, s-au înregistrat creşteri la încasările din impozitul pe profit (Ă12,3%), contribuţii de asigurări sociale (Ă6,9%), accize (Ă6,4%), impozitul pe salarii şi venit (Ă3,8%).

În ceea ce priveşte încasările din TVA, acestea au înregistrat o scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2015, de 8,6%, în condiţiile în care au fost afectate atât de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat în încasările din februarie, cât şi de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicată de la 1 iunie 2015.

Încasările din contribuţii de asigurări sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care sunt influenţate negativ de creşterea volumului vărsămintelor la Pilonul II de pensii, precum şi de aplicarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care nu se mai plătesc la bugetul asigurărilor sociale de stat contribuţiile de asigurări sociale aferente angajatorului din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi securităţii naţionale.

La nivelul administraţiilor locale s-au înregistrat, de asemenea, creşteri faţă de anul precedent la veniturile nefiscale cu 16,1%, la impozite şi taxe pe proprietate cu 7,3%, iar la taxa pe utilizarea bunurilor cu 4,7%.

În ceea ce priveşte cheltuielile bugetului general consolidat, acestea au crescut în termeni nominali cu 4%, la 169,5 miliarde de lei, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, dar s-au redus cu 0,6 puncte procentuale ca pondere în PIB.

Cheltuielile de personal au crescut cu 9,6%, fiind determinate în principal de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 şi de majorarea salariului minim brut pe ţară. Astfel, majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din instituţiile publice locale, de 25% pentru personalul din sistemul public sanitar şi a personalului din sistemul public de asistenţă socială, de 5% din luna septembrie şi de 15% din luna decembrie pentru personalul din învăţământ, de 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sănătate, învăţământ şi asistenţă socială. Majorarea salariului minim brut pe ţară a fost de 75 de lei începând cu 1 iulie 2015, de la 975 de lei la 1.050 de lei şi de 200 de lei începând cu 1 mai 2016, de la 1.050 de lei la 1.250 de lei. ”Menţionăm că în analiza cheltuielilor de personal trebuie ţinut cont de faptul că în trimestrul I 2015 s-a plătit prima tranşă aferentă drepturilor stabilite prin hotărâri judecătoreşti în sumă de aproximativ 1,5 miliarde de lei. De asemenea, începând cu luna august 2016, se aplică noi creşteri salariale decise prin OUG nr. 20/2016, prin prorogarea unor termene, precum şi prin unele măsuri fiscal-bugetare”, a anunţat Ministerul Finanţelor.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au scăzut cu 1,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent şi cu 17% faţă de programul stabilit pentru primele nouă luni ale anului.

Totodată, au scăzut simţitor şi cheltuielile cu dobânzile, cu 15% mai mici faţă de program. 

Cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent cu 7,7%, influenţate în special de majorarea cu 5% a punctului de pensie începând cu 1 ianuarie 2016, de dublarea alocaţiei de stat pentru copii începând cu 1 iunie 2015, precum şi de alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016, care au condus la  suplimentări ale cheltuielilor cu asistenţa socială la prima rectificare bugetară, generate de creşterea numărului de beneficiari de ajutor social; majorarea indemnizaţiei acordate adultului cu handicap vizual grav şi creşterea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea şi modificarea modalităţii de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi a stimulentului de inserţie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcţionari publici, parlamentari, auditori ai Curţii de Conturi.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 17,3 miliarde de lei, respectiv 2,3% din PIB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO