Precizările ministrului vin după ce în mai multe companii de stat managementul privat a fost schimbat brusc şi cu puţine explicaţii, iar specialiştii au calificat proiectul „manager privat la stat“ - impus de FMI - drept un eşec din cauza implicării factorului politic. Schimbările de management s-au întâmplat în mai toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor codus de Dan Şova.
„Am arătat Fondului Monetar Internaţional, în întâlnirea pe care am avut-o, că au fost foarte multe situaţii în care managementul privat al companiilor nu a respectat hotărârile adunării generale a acţionarilor, luate în conformitate cu înţelegerile şi cu angajamentele asumate de Guvernul României faţă de Fondul Monetar Internaţional prin intermediul scrisorilor de intenţie. Am spus că este foarte dificil să-mi ceri să respect anumite lucruri atât timp cât managementul privat asupra căruia eu, ca ministru, nu am nicio putere, refuză să facă anumite lucruri, şi da, am spus că din punctul meu de vedere, personal, deci nu este un punct de vedere oficial al Guvernului, există cel puţin câteva entităţi din domeniul transporturilor care ar trebui scoase de sub managementul privat“, a declarat Şova la o întâlnire cu presa, răspunzând unei întrebări.
Răspunsul FMI nu a fost pozitiv, a completat ministrul. „Ca atare, nici nu cred că voi face ceva în perioada următoare, pentru că nu am nicio posibilitate“, a concluzionat Şova.
Transporturile au schimbat în ultima perioadă, în AGA, conducerea mai multor companii din subordine, precum CFR Marfă, Aeroporturi Bucureşti sau Tarom. Ministerul comunica la începutul lunii mai că pe perioada mandatului lui Şova la conducerea instituţiei, început în martie, au fost schimbări de management la AACR, CFR SA, ISCTR, ARR, CFR Marfă şi ROMATSA. Managementul privat la companiile de stat a fost introdus la solicitarea FMI, principiile guvernanţei corporative fiind stabilite prin OUG 109/2011.
Tot în aceeaşi întâlnire cu presa, Şova a mai spus că discuţia despre taxarea autostrăzilor este deocamdată una teoretică: „Este foarte greu de zis. Discuţia despre taxarea autostrăzilor deocamdată este o discuţie teoretică. Momentan nu vom avea. Cu siguranţă nu vom avea nici anul acesta, nici anul viitor, mi-e greu să evaluez pentru 2016. Ca să ai o autostradă taxată trebuie să ai în primul rând un coridor continuu, însă noi nu avem deocamdată coridor continuu nici de la Nădlac până la Sibiu. De asemenea, autostrada de la Nădlac la Sibiu este construită cu fonduri europene, deci va trebui să vedem exact în ce condiţii se pot pune taxe“.
Referitor la infrastructura feroviară, Şova a afirmat că „spargerea“ SNCFR în trei companii - Infrastructură, Marfă şi Călători - , decisă în 1998, în perioada mandatului lui Traian Băsescu la conducerea instituţiei, a fost greşită şi în contradicţie cu trendul din UE, iar „rezultatele nu au fost bune“.
„Decizia din 1998 - normal, o să spună toată lumea, dom’le, în ‘98 era Băsescu ministru al Transporturilor şi este o chestiune politică; nu, nu este o chestiune politică (...) - de spargere a căii ferate în trei companii a fost o decizie greşită, din punct de vedere administrativ. A fost o decizie greşită ca ministru. Fac această afirmaţie nu pentru că am ceva cu domnul Băsescu - este evident că am ceva cu dânsul, ştie toată lumea -, dar spun acest lucru după ce am participat deja la trei Consilii Europene, în martie, la Bruxelles, în mai la Atena şi săptămâna trecută la Luxemburg. De fiecare dată, la toată cele consililii s-a aflat pe masa discuţiilor al patrulea pachet feroviar în Uniunea Europeană, care discută tocmai despre despărţirea acestor companii“, a declarat Şova.