ZF 24

Himalaya lucreaza cu stocurile de anul trecut. Singurul avantaj - preturi mai mici

27.12.2009, 13:02 216

Compania G.D. Escapade, care administreaza magazinele dearticole sportive Himalaya, este nevoita sa comercializezeechipamente de iarna din stocurile de anul trecut, deoarecemajoritatea importatorilor nu isi mai permit sa investeasca sumemari in marfa, nefiind siguri ca vor mai recupera banii. Iernileintarziate si concentrarea bugetului pentru cumparaturi au creatstocuri foarte mari in ultimii ani, pe care retailerii trebuie sale valorifice la sfarsitul lui 2009. "Este pentru prima data inultimii zece ani cand lucram doar cu stocuri. Avem un handicap dinstart, deoarece nu avem foarte multe produse de oferit. In prezent,in magazine avem aproape un sfert din marfa de anul trecut.Avantajul este ca articolele sportive au ramas la pret redus, fiindimportate la cursul 3,6 mei/euro, mult sub pretul colectieiactuale. Tot ce o sa vina noi va fi adus la un curs de 4,3lei/euro, ceea ce inseamna ca si preturile vor fi mai mari cu circa10%", a declarat Sorin Ungureanu, angajat al unuia din cele patrumagazine Himalaya. Magazinele primesc in fiecare an noua colectiede schiuri, placi de snowboard sau echipamente (imbracaminte,incaltamite) la inceputul lunii noiembrie, dar anul acestamajoritatea produselor au ajuns abia la jumatatea lui decembrie.Varful de vanzari in magazinele Himalaya este reprezentat deperioada dinainte de Craciun si cea din ianuarie-februarie, candcompania aplica reduceri. In 2009, prima perioada a fost foartescurta, de 7-10 zile, din cauza intarzierii iernii. "Procentualsuntem la mai putin de 50% fata de vanzarile de anul trecut.Clientul este mai sceptic, isi calculeaza banii de trei ori. Parteabuna este ca romanii se duc in continuare la ski", crede Ungureanu,care pentru a recupera decalajul creat lucreaza in aceasta perioadasi in timpul weekendului.

Compania, care a rulat afaceri de 3,4 mil. euro in 2008 si aobtinut un profit de 0,6 mil. euro, se adreseaza clientilor cuvenituri medii si peste medii, parte din acestia nefiind afectati,potrivit reprezentantilor Himalaya. "Oamenii care si-au schimbatschiurile in ultimii cinci ani, au venit si in acest an", spun el."Am fost la un pas sa dau aproape 350 de euro pe o geaca, dar vreausa mai consult oferta. Dau oricat pe echipamentele sportive, geacape care o am acum este mai veche, de aceea caut una pe care sa opot lua pe munte, cu un polar, sa nu fie nici foarte groasa, darnici prea subtire, sa aiba gluga si gulerul lat pentru a-mi acoperigura. Nu schiez atat de mult, dar urc pe munte, de aceea investescfoarte mult in echipamente in fiecare an", explica Catalin Bucura,unul dintre clientii magazinului de articole sportive in varsta de28 de ani, care probeaza mai multe articole de iarna.

Diferenta fata de anii trecuti este ca oamenii cumpara maiputin, iar daca vin totusi sa se echipeze pentru sporturile deiarna, prefera sa cheltuiasca mai putin.

"Au fost ani in care puteam sa vandorice schi fara nicioexplicatie, acum trebuie sa explic foarte mult, omul incepe sa seintereseze de ce cumpara. Este adevarat ca pierdem la nivel mediu,dar clasa de top nu va renunta niciodata sa intre intr-un astfel demagazin deoarece are produse profesioniste. Magazinele nou deschiseca Hervis sau Decathlon si care se adreseaza segmentului deincepatori, ne rapesc o parte din ce castigam anii trecuti, darincercam sa ne schimbam targetul. Nu mai putem avea toata piata,dar incercam sa ne pliem pe o alta nisa", spune SorinUngureanu.

Ungureanu recunoaste ca hainele se vand mai bine decatarticolele sportive pentru ca in Romania "conteaza foarte multimaginea". In magazinele Himalaya o pereche de schiuri costa intre950 de lei si 5.500 de lei (ski de colectie), iar claparii pot ficumparati cu sume incepand de la 500 de lei pana la 2.000 de lei. Oplaca de snowboard poate ajunge de asemenea la 2.000 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO