• Leu / EUR4.9472
  • Leu / GBP5.8347
  • Leu / USD4.7020
ZF 24

Va fi şi industria auto din România afectată? Marile companii auto avertizează că planul UE de a interzice maşinile non-electrice va duce la dispariţia a 500.000 de locuri de muncă. În cazul în care se va întâmpla, toţi furnizorii de componente vor fi afectaţi

Va fi şi industria auto din România afectată? Marile companii auto avertizează că planul UE de a interzice maşinile non-electrice va duce la dispariţia a 500.000 de locuri de muncă. În cazul în care se va întâmpla, toţi furnizorii de componente vor fi afectaţi

Autor: Andrei Şerbănescu

06.12.2021, 14:17 2055

O jumătate de milion de locuri de muncă vor fi puse în pericol în contextul planurilor UE de a interzice maşinile pe bază de combustibili fosili până în 2035, potrivit furnizorilor de automobile europeni, scrie Financial Times.

Mai mult de două treimi din aceste 501.000 de locuri de muncă ar putea dispărea între 2030 şi 2035, conform unui sondaj realizat de aproape 100 de companii pentru Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile, Clepa, ceea ce ar face dificilă atenuarea „impactului social şi economic” cauzat de şomajul în masă.

În urma sondajului s-a mai constatat că 226.000 de noi locuri de muncă vor fi create în producţia de piese electrice, reducând numărul net de locuri de muncă pierdute la aproximativ 275.000 în următoarele două decenii.

Comisia Europeană şi-a anunţat intenţia la începutul acestui an de a elimina 100% din emisiile de CO2 cauzate de autoturismele noi până în 2035. Politica interzice efectiv vânzarea vehiculelor alimentate cu combustibili fosili după acea dată.

Deşi comisia nu a ordonat ca acestea să fie înlocuite cu maşini alimentate cu baterii, producătorii de automobile au exclus alte tehnologii, cum ar fi hidrogenul.

Această nouă politică ar putea afecta şi cele două fabrici de autoturisme din România, Fabrica Dacia de la Mioveni şi Uzina Ford de la Craiova.

Clepa, care reprezintă peste 3.000 de furnizori de automobile, a susţinut de mult timp că utilizarea tehnologiilor provizorii ar amortiza lovitura tranziţiei către un transport mai curat.

„Nevoile societăţii sunt mult prea diverse pentru o abordare universală”, a declarat secretarul general al organizaţiei, Sigrid de Vries, conform sursei citate. „Utilizarea tehnologiilor hibride, a hidrogenului şi a combustibililor durabili din surse regenerabile va permite inovarea pe măsură ce vom redefini mobilitatea în următoarele decenii”.

Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, a declarat miercuri la o conferinţă de presă Reuters că viteza tranziţiei către maşinile electrice „pune industria la limită”. De asemenea, potrivit lui Tavares, costurile dezvoltării noii tehnologii ar putea duce la pierderi mari de locuri de muncă.

Anul trecut, un raport aprobat de guvern a avertizat că aproximativ 400.000 de locuri de muncă ar putea fi pierdute în Germania din cauza renunţării la motoarele cu ardere.

Dar directorul executiv al Volkswagen, Herbert Diess, a declarat că astfel de scenarii apocaliptice sunt „probabil puţin exagerat”.

„O mare parte din maşină rămâne aceeaşi”, a adăugat el. „Pentru 70 până la 80% din industria aprovizionării auto nu există nicio tranziţie”.

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9472
Diferență: -0,0101
Ieri: 4.9477
Azi: 4.7020
Diferență: -0,4805
Ieri: 4.7247
Azi: 5.8347
Diferență: -0,7873
Ieri: 5.8810
Azi: 4.7195
Diferență: -0,3905
Ieri: 4.7380