Profesii

Liliana Danaila: Strategiile de resurse umane vor deveni similare cu arta razboiului

Liliana Danaila: Strategiile de resurse umane vor deveni similare cu arta razboiului

Liliana Danaila, manager de resurse umane, Germanos Romania: In fiecare zi, cand faci o recrutare, cand lansezi o oferta, cand recomanzi o promovare sau un program de training pentru un angajat, influentezi sau chiar schimbi viata unui om.

03.09.2007, 19:55 455

Daca pana in urma cu ceva vreme strategiile de resurse umane din companii se intreceau in formulele propuse pentru a sustine strategiile de business, de acum inainte vom putea vorbi de o arta, similara cu cea a razboiului sau cu o strategie militara, este de parere Liliana Danaila, manager de resurse umane al retailerului de telefoane si accesorii GSM Germanos.
In consecinta, provocarile cu care se vor confrunta specialistii in resurse umane vor fi, in general, calibrarea interesului angajatilor catre un castig rapid, imediat si mai putin indreptat catre construirea sau dezvoltarea unei cariere de lunga durata sau, altfel spus, graba de a trece superficial peste anumite etape si, uneori, lipsa pasiunii.
"Este nevoie de o monitorizare permanenta, identificare prompta a nevoilor clientilor nostri si propunerea unor programe special concepute pentru fiecare problema sau pentru fiecare categorie de personal in parte", adauga HR managerul. In acest sens departamentul de resurse umane al Germanos lucreaza la intarirea numerica a echipei si la consolidarea unor functii de baza pentru a fi o prezenta activa si eficienta in companie prin suportul pe care-l ofera departamentelor in dezvoltarea si pastrarea unei forte de munca de calitate si prin asigurarea posibilitatilor de promovare pentru angajatii existenti.
Astfel, anul acesta in companie au fost deschise peste 39 de pozitii noi intr-un interval de 5 luni in departamente ca retail, training sau retea dealeri pentru consultanti vanzari, traineri sau agenti tele-sales. De asemenea, au avut loc si peste 12 promovari, intra si interdepartamentale, printre care un fost consultant de vanzari in retail a devenit manager zonal de vanzari directe sau doi fosti consultanti vanzari din magazinele Germanos au devenit manageri zonali de vanzari ai retelei de subdealeri.
In prezent, la Germanos lucreaza aproximativ 800 de angajati, iar numarul acestora va ajunge la aproximativ 1.000 pana la sfarsitul anului, in principal pe pozitii de consultanti vanzari, dar si pentru pozitiile noi din departamentele de suport.
In acest sens, politica de resurse umane a Germanos este una pe cat de pragmatica in privinta rezultatelor de business, pe atat de centrata pe oameni. "Consideram ca este o politica din inima si cu mintea unei echipe hotarate", spune Danaila, precizand ca principalele coordonate ale strategiei de HR urmaresc identificarea si pastrarea angajatilor potriviti pentru pozitiile potrivite prin dezvoltarea si consolidarea unei culturi a performantei, in jurul celor trei elemente: planificarea, coaching-ul pentru performanta si evaluarea performantei.
In ceea ce priveste piata fortei de munca din domeniul IT&C, aceasta este una extrem de dinamica, iar acest lucru este in relatie directa si influentata de numarul crescut al investitorilor interesati
sa-si atraga forta de munca. "La ora actuala o problema generala pentru specialistii de resurse umane este absenta specialistilor pasionati de munca lor si interesati nu numai de un castig vizibil, ci si de o cariera de lunga durata alaturi de acelasi angajator. Din acest motiv, companiile sunt mult mai interesate intr-o fluctuatie controlata de personal si in infuzia de 'sange proaspat'", spune Danaila.
Pe de alta parte, desi tinerii sunt mai atrasi de noua tehnologie, ei sunt si foarte mobili si de o flexibilitate uneori periculoasa pentru cariera lor ulterioara si CV-ul lor.
In concluzie, in opinia directorului de resurse umane, in prezent este din ce in ce mai dificil sa gasesti oameni bine pregatiti si motivati de munca lor. "Trebuie sa intelegem ca renumele romanilor, de buni specialisti in diverse domenii, precum medicina, inginerie, IT, poate deveni oricand un mit daca tinerii nostri nu realizeaza ca dupa o luna de la absolvirea liceului, fara nicio experienta de munca, nu pot pretinde un salariu cel putin egal, daca nu dublu fata de al parintilor lor", crede managerul.
Ea recunoaste ca exista cateva probleme in anumite sectoare de activitate, unde munca este mai dura, mai putin curata si exista si un numar mai restrans de persoane calificate. "Acolo este greu sa vorbesti de calificarea la locul de munca, iar daca institutiile de invatamant nu vor lua masuri rapide de reinfiintare a cursurilor de calificare disparute si nu vor trezi interesul publicului tanar, cu siguranta vom avea o mare problema", spune Danaila, adaugand ca in aceeasi masura companiile care sunt direct interesate ar trebui sa fie mai active in marketingul acestor profesii.
Cat priveste salariile, managerul precizeaza ca in anumite sectoare precum IT&C sau industria auto, se previzioneaza ca veniturile angajatilor, deja aflate la un nivel ridicat, vor ramane la aceste cote.
In alta ordine de idei, aderarea la Uniunea Europeana va accentua dinamismul din piata fortei de munca. "In mod firesc, va aparea tentatia de a pleca sa-si incerce norocul in alta tara, tentatie vizibila in randul unor anumite categorii profesionale sau de varsta, tinerii in special", crede Danaila. Din acest motiv va exista o adevarata "lupta" pe oameni, insa pe oameni pregatiti si cu experienta dovedita. "Va fi extrem de provocator sa suplinesti sau sa atenuezi prin programele oferite de companiile din care facem parte anumite lipsuri care tin de contextul economic al tarii. Insa sunt optimista si cred ca situatia nu va dura, dat fiind ritmul de dezvoltare al Romaniei si oportunitatile pe care le are", spune Danaila.
In ceea ce priveste forta de munca straina, pentru moment si in aceasta faza a aderarii, cand se impun filtre suplimentare pentru a proteja tarile mai vechi din Uniune, managerul crede ca este putin cam devreme sa vedem in ea o solutie, si asta datorita legislatiei si procedurilor complexe care reglementeaza prezenta strainilor din tarile care nu apartin Uniunii Europene in Romania.
Activitatea de training in cadrul retelei de magazine Germanos este structurata in trei mari directii. "In principal vorbim despre sesiuni de cursuri in clasa cu durata cuprinsa intre 2 si 5 zile in functie de grupul tinta caruia i se adreseaza, sesiuni de pregatire 'on the job', conturate in final cu sesiuni Germanos e-school care presupun cursuri on-line organizate prin intermediul unei aplicatii electronice, toate dezvoltate si conduse de traineri interni", spune Danaila. Ea mai spune ca la acestea se adauga programele de training general si cel specific concepute pentru anumite pozitii, livrate de furnizori externi si coordonate de departamentul de resurse umane.
In industria IT&C posturile cu cel mai mare grad de rutina sunt cele administrative cum ar fi posturile de receptie, secretariat sau cele de introducere date din departamentele de suport, in opinia managerului de resurse umane.
"In orice post se poate vorbi de un anumit grad de rutina care se poate insa accentua daca nu intervine iscusinta managerului de a 'colora' responsabilitatile aferente postului, precum si oarecare imaginatie din partea angajatului", crede Danaila.
Ea spune ca un manager de resurse umane trebuie sa fie constient de privilegiul teribil pe care il are avand aceasta profesie, dar si de responsabilitatea mare pe care o are zi de zi, de faptul ca fiecare decizie si fiecare proiect influenteaza atat businessul, cat si viata fiecarui angajat sau potential angajat. "In fiecare zi, cand faci o recrutare, cand lansezi o oferta, cand recomanzi o promovare sau un program de training pentru un angajat, influentezi sau chiar schimbi viata unui om", spune Danaila, adaugand ca resursele umane nu reprezinta doar puterea de a fi un creator de politici si proceduri, ci si multa pasiune, imaginatie, curaj si competente.
Pentru managerul de resurse umane al Germanos o zi din viata profesionala are inceput, dar nu si un sfarsit bine stabilit. "Cred ca asa se intampla intotdeauna cand este vorba de pasiune. Pot fi pictor si zidar in aceeasi zi, uneori cu treceri bruste de la o stare la alta, in functie de necesitatile businessului. Si intotdeauna trebuie sa ramai calm, concentrat, iar uneori sa dai dovada de o adevarata arta in a regandi prioritatile, incercand sa multumesti cat mai multi parteneri de lucru", incheie directorul de HR.

Germanos pe scurt

Cel mai mare lant de magazine care comercializeaza produse si servicii de telecomunicatii din sud-estul Europei
Detine peste 850 de magazine in 7 tari: Grecia, Romania, Bulgaria, Cipru, Macedonia, Polonia si Ucraina
In Romania reprezentanta locala a fost infiintata in anul 2000
Germanos Romania are 800 de angajati, 150 de magazine si o retea de 70 de dealeri.


Liliana Danaila - Cariera

2006 - prezent: HR manager, Germanos Romania
2005 - 2006: HR director, Kvaerner IMGB
2004 - 2005: HR manager, Kvaerner IMGB
2003-2004: HR administrator, Kvaerner IMGB
2002-2003: executive assistant, Kvaerner IMGB
1998 - 2002: responsabil clienti - back office, Pagini Aurii
1996-1998: executive assistant/comunicare, Telefonica Romania
1992-1996: coordonator relatii publice, Muzeul National Cotroceni
1986-1990: Facultatea de istorie si filozofie din cadrul Universitatii Bucuresti

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO