ZF 24

Lipsa de finanţare şi rezilierile de contracte ţin în loc şantierele de autostrăzi. Lucrările mai avansează doar pe 100 km care vor fi inauguraţi în 2013

Lipsa de finanţare şi rezilierile de contracte ţin în...

Autor: Andreea Neferu

03.10.2013, 20:26 1204

Singurele şantiere care au cunoscut o creştere a ritmului de construcţie în luna august sunt cele care ar trebui inaugurate până la finalul acestui an.

Spre exemplu, pe primul lot al autostrăzii Orăştie - Sibiu, cu o lungime de 24 de kilometri, stadiul fizic de execuţie a înaintat cu circa 6,9%, până la 81,9%.

Autostrada care trebuia să fie gata în aprilie, potrivit termenului contractual iniţial, este construită de austriecii de la Strabag, care au încasat până la începutul lunii septembrie circa 73 de milioane de euro din contractul de peste 130 de milioane de euro, arată informaţiile transmise de CNADNR. Tronsonul ar urma să fie deschis până la finalul acestui an, potrivit celor mai recente estimări.

Lucrările au avansat cu circa 5,2% şi pe lotul al doilea al autostrăzii Orăştie - Sibiu, cu o lungime de circa 20 de kilometri, astfel că la începutul lunii septembrie tronsonul era gata în pro­porţie de 69,4%.

Constructorul român Straco Grup, con­trolat de Alexandru şi Traian Horpos, ală­turi de constructorul italian Studio Corona, au încasat până la începutul aces­tei toamne circa 48 de milioane de euro din contractul de aproape 90 de milioane de euro pentru construirea celui de-al doilea lot al autostrăzii Orăştie - Sibiu.

Şi tronsonul al patrulea al autostrăzii Orăştie - Sibiu (16 kilometri), pe care lucrează italienii de la Astaldi şi firma românească Euro Construct Trading 98, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu, a înaintat cu 4,4% în luna august, la începutul toamnei fiind finalizat în proporţie de circa 78,5%. Atât lotul al doilea, cât şi lotul al patrulea ale autostrăzii Orăştie - Sibiu ar urma să fie deschise circulaţiei până la sfârşitul anului.

Şi primul lot al autostrăzii Lugoj - Deva, cu o lungime de circa 27,5 ki­lometri, a înaintat cu 7,1% în luna august, fiind la începutul toamnei finalizat în proporţie de 86,8%, potrivit datelor de la CNADNR.

Autostrada construită de un consorţiu format din trei firme italieneşti -, Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costru­zioni -, ar urma să fie inaugurată în de­cembrie.

Lucrări demolate

La polul opus, lucrările pe cea de-a treia secţiune a autostrăzii Orăştie - Sibiu, cu o lungime de 22 de kilometri, nu numai că nu au înaintat în luna august, chiar au regresat, în contextul în care constructorul, firma italienească Impregilo, a demolat lucrările din anumite zone unde există alunecări de teren.

Termenul contractual de finalizare pentru această autostradă era aprilie anul acesta, însă deschiderea a fost amânată pentru 2014. Italienii de la Impregilo au încasat până la începutul lunii septembrie circa 102 milioane de euro din contractul de 144 de milioane de euro, iar autostrada este finalizată în proporţie de 70,6%.

Pe de altă parte, lucrările la primii 6,5 kilometri ai autostrăzii Bucureşti - Ploieşti au stagnat în ultima lună de vară, în contextul în care nu mai există finanţare, după cum declara recent Narcis Neaga, directorul general al CNADNR. Tron­sonul, care leagă şoseaua Petricani din Capitală de autostrada Bucureşti-Ploieşti, pe care în prezent se circulă, ar urma să fie gata abia în 2015, potrivit celor mai recente estimări ale CNADNR.

Autostrada Bucureşti-Ploieşti este realizată de firmele italieneşti Pizzarotti şi Tirrena Scavi şi este singura autostradă din ţară cu câte trei benzi pe fiecare sens de mers.

Rezilierile întârzie lucrările

În ultimul an, CNADNR a reziliat trei contracte de autostrăzi, motiv pentru care în prezent pe aceste tronsoane nu se derulează niciun fel de lucrări.

Cea mai recentă reziliere a avut loc în luna iulie, când CNADNR a întrerupt contractul de construcţie a 16,6 km din autostrada Nădlac-Arad, încheiat cu firma austriacă Alpine, care şi-a cerut falimentul.

Şi contractul pentru construirea auto­străzii Suplacu de Barcău - Borş (64 km), pe care lucrau americanii de la Bechtel, a fost reziliat recent, iar în toamna anului trecut proiectul de construcţie a primului lot (22 km) din autostrada Nădlac - Arad a fost pierdut de compania româ­nească Romstrade şi de portughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao, în urma unor suspiciuni de fraudă. Deşi au trecut circa zece luni de la această reziliere a contractului pentru primul lot al autostrăzii Nădlac - Arad, nici până acum CNADNR nu a reînceput lucrările, în contextul în care contractul a fost relicitat, iar în prezent licitaţia se află în faza de contestaţii.

Cele zece şantiere analizate de ZF sunt finalizate în medie în proporţie de 77%, deşi pe multe dintre ele circulaţia trebuia deschisă încă din aprilie. CNADNR a plătit până la 1 septembrie peste 1,2 miliarde de euro pentru cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară, cu o lungime cumulată de circa 250 km şi un cost total estimat la 1,8 mld. euro.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO