ZF 24

Metrorex începe să sape tunelurile pe tronsonul Drumul Taberei - Eroilor

Foto Andreea Alexandru

Foto Andreea Alexandru

Autor: Mirabela Tiron

24.09.2013, 20:58 2374

Astăzi va fi lansat primul echipament de săpat tuneluri de metrou pe şantierul viitoarei staţii Academia Militară, ce face parte din tronsonul 1 Drumul Taberei - Eroilor al magistralei 5 de metrou din Bucureşti.

„Mâine (astăzi - n. red.) vor intra în funcţiune utilajele acelea care sapă tunelul. Odată ce pornesc aceste utilaje, nu se mai opresc“, a spus ieri Ramona Mănescu, noul ministru al transporturilor.

Anul trecut, pe şantierul viitoarei staţii Academia Militară din Bucureşti au fost aduse 2 utilaje, scuturi TBM, care vor săpa tunelurile de metrou pe tronsonul Râul Doamnei - Eroilor. Fiecare scut are o lungime de 100 de metri şi un diametru de 6,5 metri. Acestea pot excava 30 de metri de tunel pe zi, faţă de doar 4 metri pe zi în cazul unui echipament normal. Cele două utilaje aduse au fost numite muceniţa Sfânta Varvara şi muceniţa Sfânta Filofteia. În următoarea perioadă va fi adus şi al treilea utilaj.

Aceasta este cea mai importantă investiţie în metroul din Bucureşti din ultimii 20 de ani, întreaga construcţie depăşind 1 mld. euro.

Construcţia magistralei 5 de metrou Drumul Taberei - Universitate, care dă bătăi de cap de aproape doi ani locuitorilor din cartierul bucureştean Drumul Taberei (300.000 de persoane), a primit anul acesta doar 95 de milioane de lei (21,5 milioane de euro). Mai mult, finalizarea acestui proiect major pentru infrastructura bucureşteană a fost împinsă în 2018, deşi iniţial metroul trebuia să fie gata în 2014. Pentru acest tronson, Metrorex a semnat un contract cu firmele constructoare Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), Delta ACM 93 (România) şi AB Construct (România), valoarea lucrărilor ridicându-se la 215 milioane de euro fără TVA, adică un cost de cira 34,6 milioane de euro pe kilometru.

Nu doar magistrala 5 este în atenţia Ministerului Transporturilor, ci şi linia 4 de metrou.

Elveţienii vor finanţa cu 8,5 milioane de franci elveţieni (6,9 milioane de euro) realizarea studiului de prefezabilitate şi de fezabilitate pentru construcţia liniei 4 de metrou Lac Străuleşti - Gara Progresul, pe tronsonul Gara de Nord - Gara Progresul, ieri fiind semnat acordul de proiect în cadrul unui program de cooperare româno-elveţiană. În total, acest proiect, a cărui durată va fi de maximum 30 de luni, are o valoare de 12,4 milioane de franci elveţieni  (10 milioane de euro).

„Este un acord foarte important şi acesta este primul pas pe care îl iniţiem. Elveţia are o experienţă bogată în ceea ce priveşte infrastructura (...)“, a spus Ramona Mănescu, ministrul transporturilor.

Zilnic, 600.000 de persoane circulă cu metroul, pe o reţea de 69 de kilometri, potrivit lui Aurel Radu, directorul general al Metrorex.

În 2011, Metrorex a inaugurat două noi staţii de metrou de pe magistrala 4 Gara de Nord - Lac Străuleşti, şi anume Jiului şi Parc Bazilescu, în urma unei investiţii de circa

72,5 milioane de euro fără TVA. Cele două staţii au o lungime de 2,62 kilometri. Construcţia magistralei 4 a început încă din anul 1988, lucrările continuând până în 1992. Ulterior, acestea au fost oprite, fiind reluate abia în 1997, când statul a contractat un credit comercial de la Banca Europeană de Investiţii pentru continuarea acestui proiect. În martie 2000 a fost inaugurat tronsonul de metrou 1 Mai - Gara de Nord.

 

Ce spune ministrul despre privatizarea CFR Marfă

În timp ce Relu Fenechiu, fostul ministru al transporturilor, spune că CFR Marfă ar putea să nu mai fie vândută dat fiind că a avut profit în ultimele două luni, Ramona Mănescu afirmă că „procedura de privatizare este în termen“ şi că  în cazul în care nu se va finaliza în grafic, va fi reluată.

„Cumpărătorul este încă în termen pentru a depune garanţia şi pentru a face toate diligenţele necesare. Suntem în regulă cu procedura de privatizare şi sigur că nne dorim ca privatizarea să se finalizeze cu succes„, a spus ministrul.

Grup Feroviar Român (GFR), deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni. Gruia Stoica a depus notificarea la Consiliul Concurenţei.

 

Despre situaţia de la Tarom

Întrebată de ZF dacă va mai fi prelungit mandatul lui Christian Heinzmann, CEO-ul privat de la Tarom, Ramona Mănescu a spus că „mandatul lui se va încheia pe 19 noiembrie“, precizând că momentan nu ştie cine va veni în locul lui. Ea a precizat că ceea ce i-a cerut lui Heinzmann a fost „să vedem şi noi care sunt măsurile pe care doreşte să le implementeze până la 19 noiembrie şi în ce fel acestea vor avea un impact pozitiv asupra companiei“.

Mandatul belgianului Heinzmann a fost redus la un an de la patru ani cât era iniţial pe fondul nemulţumirii membrilor din consiliul de administraţie al companiei.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO