• Leu / EUR4.9457
  • Leu / GBP5.7258
  • Leu / USD4.6715
ZF 24

Operaţiunile din România ale FoodPanda au fost evaluate la peste 100 mil. euro în tranzacţia cu Glovo. Piaţa locală a cântărit cel mai greu în dealul ce a implicat şase ţări

Operaţiunile din România ale FoodPanda au fost evaluate la peste 100 mil. euro în tranzacţia cu Glovo. Piaţa locală a cântărit cel mai greu în dealul ce a implicat şase ţări

Autor: Cristina Roşca, Cristian Hostiuc

22.12.2021, 18:01 1981

Operaţiunile din România ale platformei de livrări FoodPanda au fost evaluate la peste 100 mil. euro în tranzacţia dintre nemţii de la Delivery Hero şi spaniolii de la Glovo, deal ce a vizat mai multe pieţe din regiune, spun sursele ZF. Mai exact, Glovo a plătit 170 mil. euro pentru a cumpăra operaţiunile din România, Croaţia, Serbia, Bulgaria, Muntenegru şi Bosnia-Herţegovina. Asta înseamnă că mai bine de jumătate din sumă (aproape 60%) a fost plătită pentru businessul din România. Valoarea oficială a operaţiunilor din fiecare ţară nu a fost făcută publică.

Recent, Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia prin care Glovo preia Foodpanda în România la peste şase luni de la anunţul acordului internaţional. În luna mai a acestui an, Glovo a anunţat achiziţionarea Foodpanda în România şi Bulgaria, Donesi în Serbia, Muntenegru, Bosnia şi Herţegovina, şi Pauza în Croaţia.

Platforma de livrări FoodPanda era înainte de acest deal unul dintre principalii jucători de pe piaţa de profil, listând în total la nivelul întregii ţări 7.000 de restaurante partenere şi magazine, conform datelor aferente primei părţi din 2021. Compania s-a extins în zona de magazine abia anul trecut, pandemia facilitând accelerarea dezvoltării şi semnarea de noi parteneriate. Totodată, în 2021, FoodPanda a anunţat că intră direct în retail, o piaţă de peste 20 mld. euro. Platforma de livrări şi-a deschis propriile centre de livrări sub brandul pandamart.

În 2020, compania care operează FoodPanda a avut afaceri de 102,5 mil. lei (20 mil. euro), în urcare cu 295%. Avansul a fost susţinut de pandemia de COVID-19 care a reprezentat un moment de boom pentru platformele de livrări. Glovo este cel mai mare jucător din industrie, cu afaceri de 167,5 mil. lei (peste 30 mil. euro) în 2020, plus 417%.  Ambele companii postează pierderi, dar sunt printre cei mai puternici jucători din domeniu.

Spre comparaţie, cele patru mari companii de livrări din România, respectiv Glovo, Bringo, Tazz by eMAG şi FoodPanda, au adunat anul trecut afaceri de aproape 334 de milioane de lei. Toate companiile şi-au majorat puternic businessul în primul an de pandemie de Covid-19, când oamenii au stat mai mult acasă şi au mizat pe livrări la domiciliu. Astfel, ritmul de creştere variază între 295% în cazul FoodPanda şi 872% în cazul Tazz. Bringo şi Glovo postează avansuri de 400-600%. Pe această piaţă a livrărilor mai activează din 2020 şi compania de transport Bolt, cu serviciliu BoltFood, după ce anul trecut UberEats a ieşit din România şi din alte câteva ţări.

Doi dintre jucătorii mari – Bringo şi Tazz – sunt deţinuţi de doi retaileri – Carrefour şi eMAG, care astfel îşi întăresc poziţia pe piaţa de comerţ online şi livrări. Glovo şi FoodPanda sunt ambele deţinute acum de compana spaniolă Glovo.

În această tranzacţie, Wolf Theiss, a oferit consultanţă multijurisdicţională în materie de fuziuni şi achiziţii pentru preluările Glovo în toate cele şase jurisdicţii din Europa Centrală şi de Est, inclusiv în România, pentru care a fost încheiat separat un pachet de documente tranzacţionale, achiziţia fiind supusă aprobării Consiliului Concurenţei. Echipa Wolf Theiss a fost condusă de Ileana Glodeanu. Vânzătorul a lucrat cu casa de avocatură Volciuc-Ionescu.

În tranzacţia locală, au fost preluate două firme. Este vorba de Foodpanda Ro SRL - care furnizează servicii de preluare a comenzilor online şi livrare de mâncare de la restaurante prin intermediul serviciului online Foodpanda - şi de Delivery Hero Dmart SRL. Aceasta din urmă a fost constituită în iunie 2020 şi funcţionează prin intermediul magazinelor de tip „dark store”, care reprezintă spaţii de depozitare în proximitate destinate exclusiv vânzării online, prin intermediul platformei, a produselor de tip multicategorie, prin intermediul platformei Foodpanda. Datele financiare nu există încă pentru această entitate.

 
 
 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9457
Diferență: -0,004
Ieri: 4.9459
Azi: 4.6715
Diferență: -0,0321
Ieri: 4.6730
Azi: 5.7258
Diferență: -0,3585
Ieri: 5.7464
Azi: 4.8931
Diferență: 0,2623
Ieri: 4.8803