ZF 24

Opinie Andreea Mitiriţă, Partener PwC România şi Florin Rizea, Senior Manager:Trei impozite diferite pentru companii din 2024. Pe care îl vor plăti?

Opinie  Andreea Mitiriţă, Partener PwC România şi...
11.12.2023, 15:32 126

Pe lângă impozitul pe profit de 16%, din 2024, vor intra în vigoare impozitul minim pe cifra de afaceri, precum şi impozitul minim global de 15%, iar companiile trebuie să fie foarte atente şi să calculeze pentru plata cărui impozit se califică.

Impozitul minim global pe profit de 15% este o măsură a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) la nivel global, care îşi propune să asigure astfel un nivel minim global de impozitare a grupurilor multinaţionale de întreprinderi şi a marilor grupuri naţionale. În UE, acest impozit este reglementat de o directivă, care a fost deja transpusă într-un proiect de lege de către Ministerul Finanţelor şi se află acum în proces legislativ de adoptare în parlament.

Grupurile multinaţionale, precum şi marile grupuri naţionale care îndeplinesc anumite condiţii ale legii vor plăti o cotă de impozit pe profit de minim 15%. Aparent, întreprinderile din România nu sunt vizate de acest impozit minim din moment ce cota standard a impozitului pe profit local este de 16%. În fapt, diferitele ajustări care ar trebui efectuate pot duce la o cotă efectivă de impozitare sub acest prag de 16%.

Pentru impozitul pe profit regulile de calcul rămân aceleaşi. Tot de anul viitor companiile din România care îndeplinesc unele criterii privind mărimea cifrei de afaceri vor datora acest impozit de 1%, dacă suma nominală este mai mare decât cea rezultată din  calculul impozitului pe profit.

În noul episod PwC Romania Tax Talks, Andreea Mitiriţă, Partener PwC România, şi Florin Rizea, Senior Manager au discutat despre aplicarea acestor impozite şi implicaţiile pentru companiile vizate de noile reguli, care, pe lângă efortul financiar suplimentar, se vor confrunta şi cu efortul de implementare a acestor prevederi care nu sunt deloc simple.

Urmăriţi episodul 3  al PwC Tax Talks

Principalele declaraţii

În România, pe lângă impozitul pe profit, cel clasic, de anul viitor vom avea şi un impozit pe cifra de afaceri şi impozitul minim global. Deci deja trei taxe, teoretic, pe aceleaşi baze, mai puţin sau mai mult.

Faptul că în România avem o cotă de impozitare de 16% nu ne salvează automat. Companiile la nivel local trebuie să-şi facă un assessment, o analiză, dacă sunt cumva influenţate de acest impozit. Şi, evident, apoi trebuie urmărită cumva corelarea ce se întâmplă la nivel de grup cu ce se întâmplă la nivel local.

Astfel, fiind un impozit nou cu reguli de calcul foarte complexe, companiile din România vor trebui sa aloce resurse pentru înţelegerea acestor reguli, să comunice cu grupul pentru a stabili responsabilităţile şi a obţine informaţiile relevante şi estimeze costurile cu eventuale impozite suplimentare pe care să le reflecte în diverse raportări financiare de grup. Specific, dacă o companie din România face parte dintr-un astfel de grup, conform draftului de legislaţie aceasta companie va trebui să facă calculul.

Deşi pare că este un moment îndepărtat, în realitate deja din trimestrul unu din 2024 companiile care ar fi sub incidenţa acestui impozit trebuie să înceapă să se pregătească şi chiar să-şi înregistreze anumite sume în situaţiile financiare.

Cui se aplică? Se aplică grupurilor de companii care au venituri consolidate mai mari de 750 de milioane de euro. În jurisdicţiile în care cota efectivă de impozitare este mai mică de 15% vor trebui să plătească un un impozit suplimentar până la acest plafon de 15%. Pentru companiile din România care fac parte dintr-un grup multinaţional sau un grup local de dimensiunea aceasta, vor fi anumite implicaţii în vederea calculării, determinării şi, eventual, raportării şi plăţii.

Directiva le dă dreptul statelor membre să impună un impozit local suplimentar. Şi atunci companiile din România vor trebui să ştie cum se calculează acest impozit local, pentru că ele vor trebui să îl declare până la urmă şi să îl plătească în eventualitatea în care sunt sub acest plafon de 15%.

În România avem momentan un draft al acestei legislaţii care tocmai a fost aprobat de Senat acum câteva zile şi din punct de vedere al parcursului legislativ, va trebui aprobat de Camera Deputaţilor şi apoi promulgat de preşedinte pentru a fi publicat în Monitorul Oficial. Ne aşteptăm ca tot acest proces să se încheie până la finalul anului acestuia.

Din discuţiile informale cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor care fac parte din grupul de lucru ce s a ocupat cu transpunerea Directivei în legislaţia noastră domestică, înţelegem informal că impozitul acesta minim pe cifra de afaceri va fi luat în considerare.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO