ZF 24

Opinie Ramona Moisa, Tax Partner în cadrul Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax: Intensificarea operaţiunilor de fuziune şi divizare în contextul modificărilor fiscale

Opinie Ramona Moisa, Tax Partner în cadrul Ţuca...
14.03.2024, 09:06 299

Pe fondul severelor măsuri impuse ca urmare a Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă, acutizate de criza bugetară, asistăm la un val de schimbări fiscale majore ce vizează întreaga paletă de comercianţi, de la micii întreprinzători până la marile corporaţii.

În acest context, operaţiunile de reorganizare, respectiv, fuziunile şi divizările reprezintă un subiect important, societăţile fiind interesante în a-şi consolida operaţiunile şi a eficientiza structurile.

De altfel, în ultimul an de zile am înregistrat un număr record de proiecte de asistenţă fiscală în materia reorganizărilor, cu precădere în sectorul medical, industria automotive, industria alimentară, producţie de echipamente grele, IT, transporturi, inginerie şi consultanţă tehnică, real estate, jocuri de noroc. Această perioadă de creştere fără precedent a numărului de reorganizări a fost posibilă pe fondul unor eficientizări urmărite îndeaproape în special de marile companii, scopul fiind, printre altele, asigurarea unei echipe de conduceri centralizate, accelerarea procesului decizional, eficientizarea forţei de muncă coroborat cu eficientizarea costurilor generale angajate de societăţi.

Un alt factor important care a favorizat creşterea demersurilor de reorganizare a companiilor este dat de claritatea adusă legislaţiei contabile şi fiscale în ultimii ani. In concret, la acest moment legislaţia este adaptată pentru a acoperi o gamă mai largă de situaţii particulare care pot interveni în practică, ceea ce determină ca abordările şi interpretările contribuabililor şi ale autorităţilor fiscale să fie cu precădere unitare/comune.

Aceste operaţiuni de reorganizare beneficiază de neutralitate fiscală atât la nivelul societăţilor, cât şi la nivelul acţionarilor/asociaţilor societăţilor implicate, constând în amânarea de la plata impozitelor până în momentul în care câştigul este efectiv realizat. Este însă important de punctat faptul că legislaţia fiscală acordă acest tratament favorabil doar dacă sunt îndeplinite anumite condiţii, cum ar fi, printre altele: substanţa economică (o societate nu ar trebui să implementeze o astfel de operaţiune de reorganizare doar pentru a obţine un beneficiu fiscal), păstrarea valorilor fiscale ale activelor şi pasivelor transferate prin operaţiunile de reorganizare ca şi când operaţiunile nu ar fi avut loc, etc. De asemenea, rezervele societăţilor absorbite/divizate ar trebui să fie preluate de către societăţile absorbante/beneficiare pentru a nu se genera impozitarea acestora, cu menţiunea că preluarea acestora nu poate fi realizată în orice condiţii, motiv pentru care trebuie efectuată o analiză preliminară de impact.

Nu în ultimul rând, se cuvine a fi menţionat şi faptul că intensificarea procedurilor de reorganizare a fost pozitiv influenţată de schimbările procedurilor juridice specifice, actualmente o fuziune sau o divizare putând fi finalizată mult mai rapid comparativ cu anii precedenţi, respectiv în 2-3 luni. Mai mult, în prezent Registrul Comerţului este cel competent să aprobe procesele de reorganizare, şi nu instanţele de judecată.

Este de aşteptat ca şi acest trend să continue şi anul acesta în ceea ce priveşte operaţiunile de fuziune şi divizare. Aşa cum am arătat anterior, pentru implementarea cu succes a reorganizărilor, este recomandabil ca societăţile să întreprindă analize preliminare pentru a simula din punct de vedere financiar şi fiscal impactul acestora şi de a estima cât mai precis calendarul de implementare pentru a nu perturba activitatea operaţională a societăţilor implicate.

Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax S.R.L. este divizia de consultanţă fiscală a Ţuca Zbârcea & Asociaţii, organizată ca o structură societară de sine stătătoare, cu o echipă formată din consultanţi fiscali autorizaţi având o vastă experienţă în domeniu. Serviciile oferite acoperă planificarea tranzacţiilor, consultanţă fiscală operaţională, structuri de eficientizare fiscală, analize fiscale , asistenţă fiscală în timpul inspecţiilor fiscale şi soluţionarea litigiilor (inclusiv combaterea riscurilor şi a eventualului impact al unor litigii de lungă durată cu autorităţile fiscale), conformare fiscală, precum şi asistenţă în domeniul preţurilor de transfer.

Experţii fiscali din cadrul Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax S.R.L. colaborează îndeaproape cu avocaţii firmei cu experienţă în gestionarea proiectelor de reorganizare şi  diverse problematici de procedură şi contencios fiscal, asistând şi reprezentând clienţi dintr-o varietate de industrii cu privire la toate tipurile de taxe, obligaţii fiscale, facilităţi fiscale ori contribuţii de orice natură datorate la bugetele de stat.

Ţuca Zbârcea & Asociaţii şi Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax S.R.L. colaborează cu Andersen în România.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO