ZF 24

Pareto Report: Segmentul de 20% dintre românii care au cele mai mari venituri generează 32 mld. euro, adică 40% din veniturile anuale ale populatiei. Venitul mediu este de 7.169 lei pe lună, aproape dublu fată de publicul general

Pareto Report: Segmentul de 20% dintre românii care au...

Autor: Roxana Rosu

06.02.2024, 11:24 415

Un număr de 1,9 milioane români, respectiv 20% din populaţia de 18-65 de ani care foloseşte internetul cel puţin o dată pe lună, au cele mai mari venituri declarate şi generează anual venituri de 32 miliarde de euro, reprezentând 40% din veniturile nete anuale ale populaţiei comerciale generale, potrivit Pareto Report, realizat de firma de consultanţă marketing The Engine şi compania de cercetare de piaţă AHA Moments.

Veniturile celor din populaţia Pareto au crescut pe parcursul ultimului an cu 15% faţă de perioada precedentă, media netă ajungând la 7.169 lei pe lună, aproape dublu faţă de cei din publicul comercial general.

Populaţia Pareto, în România, reuneşte 1,9 milioane de oameni, care înseamnă 20% din publicul comercial general, digitalizat. Populaţia de 18-65 de ani, care foloseşte internetul cel puţin o dată pe lună, este de 9,2 milioane de oameni, din totalul de 19 milioane de rezidenţi ai ţării, conform studiului, ajuns la a treia ediţie.

Trei sferturi dintre românii din populaţia Pareto reuşesc să economisească în mod constant, iar 25% dintre ei pot acoperi cheltuieli neprevăzute de până la 10.000 de lei din propriile fonduri.

„Publicul Pareto este masa critică pentru businessuri, iar cele care înţeleg mai bine direcţia în care e îndreaptă atitudinile şi preferinţele acestor consumatori de află deja cu un pas înaintea competitorilor", declară Mihai Bârsan, fondator al The Engine.

Cei mai mulţi dintre membrii populaţiei Pareto au vârste cuprinse între 25 şi 44 de ani, ponderi însemnate având cei ce sunt profesionişti tineri din mediul urban şi cei care au mai multe surse de venit. Ponderea celor care nu au copii este mai mică faţă de restul populaţiei.

Studiul arată că este evidentă o creştere disproporţionată între veniturile femeilor şi bărbaţilor, diferenţele ajungând la 2.000 de lei pentru populaţia Pareto şi 1.000 de lei pentru publicul comercial general, ceea ce înseamnă că „prăpastia” s-a dublat faţă de 2022.

Peste trei sferturi (77%) dintre membrii populaţiei Pareto sunt capabili să economisească în mod constant, ponderea lor fiind de 1,5 ori mai mare decât în cazul publicului comercial general. În ce priveşte sursele financiare pentru cheltuieli suplimentare sau neprevăzute, trei sferturi dintre Pareto declară că au apelat cel puţin o dată la cunoştinţe sau prieteni. 69% dintre Pareto au economii pentru situaţii neprevăzute, 45% au economii pentru perioada de pensie, iar 37% au bani puşi deoparte pentru copii.

În cazul cheltuielilor neprevăzute de până în 10.000 de lei, un sfert dintre membrii populaţiei Pareto au posibilitatea de a le acoperi fără probleme din propriile economii, faţă de 10% în cazul publicului comercial general.

Pe de altă parte, pentru cheltuieli neprevăzute de peste 25.000 de lei, cei mai mulţi trebuie să apeleze la un credit, doar 15% având aceste sume disponibile.

Principiul Pareto, cunoscut ca regula 80/20, se traduce în afaceri astfel: 80% din vânzări vin de la 20% din clienţi. Orice ţară are o populaţie Pareto, cei 20% din vârful piramidei de venituri.

Aflat în 2023 la a treia ediţie, studiul s-a derulat în ultima parte a anului trecut şi a inclus 900 de respondenţi Pareto cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani şi 500 de respondenţi din publicul comercial general. Între clienţii acestui studiu se numără cinci din top şapte instituţii bancare din România, companii din domeniul bunurilor de larg consum, retail şi ONG-uri.

The Engine este o firmă de consultanţă în marketing fondată de Mihai Bârsan, antreprenor cu experienţă anterioară de 20 de ani în corporaţii, ultima poziţie deţinută fiind cea de VP Marketing şi Strategie în cadrul Ursus Breweries.

AHA Moments este o firmă de cercetare de piaţă înfiinţată în 2020 de Manuela Mancaş, care are o experienţă de 19 ani în domeniu. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO