ZF 24

Povestea fabuloasă a lui Elon Musk: Intrat în afaceri de la 12 ani, a dat lovitură după lovitură şi a ajuns anul acesta cel mai bogat om de pe planetă, cu o avere de aproape 210 mld. dolari. Musk este la un pas să ia cel mai mare bonus din istoria lumii: 55 mld. dolari, după explozia Tesla. Puţină lume ştie că Elon Musk nu este de fapt fondatorul companiei

Povestea fabuloasă a lui Elon Musk: Intrat în afaceri de la 12 ani, a dat lovitură după lovitură şi a ajuns anul acesta cel mai bogat om de pe planetă, cu o avere de aproape 210 mld. dolari. Musk este la un pas să ia cel mai mare bonus din istoria lumii: 55 mld. dolari, după explozia Tesla. Puţină lume ştie că Elon Musk nu este de fapt fondatorul companiei

Autor: Paul Catargiu

15.01.2021, 21:40 4533

De la maşini electrice, baterii solare sau rachete spaţiale, Elon Musk pare a fi un Tony Stark al vieţii reale, scrie Business Insider. Ca director general al Tesla, SpaceX, The Boring Company şi co-fondator OpenAI şi Neuralink, Musk pare să fie mereu în prim plan când vine vorba de lansarea tehnologiilor cât mai futuriste.

Însă drumul său spre titlul de cel mai bogat om al lumii nu a fost deloc unul lin. De la probleme la şcoală, la un pas de a falimenta, nenumărate procese şi probleme guvernamentale, viaţa lui Elon Musk a fost plină de suişuri şi coborîşuri.  

Născut la data de 28 iunie 1971 în Pretoria, Africa de Sud, probleme apar încă din copilărie. Părinţii săi divorţează, iar cei doi fraţi, Elon şi Kimbal, aleg să locuiască alături de tatăl lor. “N-a fost deloc o idee bună”, a declarat Musk pentru Rolling Stone, relaţia sa cu tatăl său fiind una extrem de dificilă.

În 1983, un Elon Musk de 12 ani vinde unei reviste tehnologice un joc video simplu, intitulat “Blastar”, pentru suma de 500 de dolari. Anii săi de şcoală, însă, nu au fost deloc plăcuţi aceste fiind adesea bătut sau agresat verbal de copiii de la şcoală.

După absolvirea liceului, Musk împreună cu mama, fratele şi sora sa se mută în Canada unde acesta îşi va începe studiile superioare la Queen’s University din Kingston Ontario. După doi ani de studii, se mută la Universitatea din Pennsylvania unde obţine licenţa în fizică şi economie.

După facultate, acesta pleacă în California pentru a urma un doctorat la facultatea Stanford, însă renunţă după câteva săptămâni pentru a se focusa, alături de fratele său Kimbal, de lansarea primei lor companii, Zip2. Cu ajutorul unor investiţii venite de pe Silicon Valley, compania ce oferea informaţii despre transport şi trafic pentru ziare precum New York Times şi Chicago Tribune, ajunge să fie cumpărată pentru suma de 341 de milioane de dolari, Musk obţinând astfel 22 de milioane de dolari. Acesta obişnuia, adesea, să doarmă la birou şi să se spele la o cazare oferită tinerilor din apropiere.

Musk urmează să-şi lanseze următoarea companie, mai exact site-ul de banking online intitulat X.com cu 10 milioane din cele 22 obţinute din Zip2. După un an, compania sa se uneşte cu Confinity, compania lui Peter Thiel, astfel formând PayPal. Sud africanul este numit director general, însă o neînţelegere în companie duce la concedierea sa şi înlocuirea cu Peter Thiel în anul 2000.

Însă, compania lansată de el şi Thiel ajunge să fie cumpărată de eBay în anul 2002 pentru suma de 1,5 miliarde de dolari, iar Musk, în calitate de finanţator principal, câştigă 165 de milioane de dolari. Cu 100 de milioane din vânzarea PayPal, inginerul pune bazele companiei Space Exploration Technologies sau SpaceX. Ţinta acestuia este de a face călătoritul în spaţiu mai ieftin de 10 ori, totodată cu visul său suprem de a face posibilă colonizarea planetei Marte.

În 2004, Musk face o investiţie de 6,5 mil. dolari în Tesla Motors, companie fondată original în 2003 de Martin Eberhard şi Marc Tarpenning, ce va produce exclusiv maşini electrice. Sud africanul îşi asumă un rol activ în companie şi ajută la crearea şi lansarea primei maşini în anul 2006. La lansarea Roadster-ului, Musk este totodată finanţator, dar şi director general al companiei.

În acelaşi an, acesta le oferă verilor săi, Peter şi Lyndon Rive, capitalul necesar pentru a lansa compania de energie dolară, SolarCity. În 2007, acesta preia controlul total asupra Tesla după eliminarea din poziţii ai lui Eberhard şi ceilalţi directori. În 2008, în plină criză financiară, printr-o finanţare şi un împrumut ulterior ce ajung la suma de 80 de milioane de dolari, Musk reuşeste să salveze personal Tesla de la faliment.

Chiar şi cu aceste companii de milioane, Musk este la un pas de a falimenta în 2008. Acesta a descris anul 2008 ca fiind cel mai urât an al vieţii sale. Tesla se afla constant în pierdere, iar SpaceX se chiunuia să-şi lanseze prima rachetă, Falcon 1. Până în 2009, Musk ajunge să trăiască exclusiv din credite şi împrumuturi.

Însă, în apropierea Crăciunului anului 2008, Musk primeşte primele veşti bune, SpaceX reuşind o înţelegere cu NASA de a trimite resurse în spaţiu în valoare de 1,5 miliarde de dolari, iar Tesla găseşte în sfârşit investitori din exterior. În iunie 2010, Tesla are o listare de succes pe Wall Street, strângând 226 de milioane de dolari, aceasta fiind a doua companie producătoare de maşini ce face acest lucru, după lansarea celor de la Ford din 1956. Pentru a-şi reorganiza finanţele, Musk vinde acţiuni în valoare de 15 milioane de dolari la lansare.

Până la sfârşitul anului 2015, SpaceX efectuează peste 24 de transporturi de suplimente către Staţia Spaţială Internaţională, spărgând nenumărate recorduri pe parcurs. În februarie 2018, cea mai puternică rachetă construită de SpaceX, Falcon Heavy, are o lansare de succes vizionată de milioane. La bordul rachetei ce a fost lansată către planeta Marte, se afla şi Tesla Roadster-ul personal al lui Musk.

Musk continuă să vină cu idei scoase din science fiction, cu apariţia Hyperloop şi The Boring Company. Hyperloop are la bază ideea unui tren de super mare viteză ce se va deplasa într-un tub ce ar trebui să transporte pasagerii între Los Angeles şi San Francisco în aproximativ 30 de minute. The Boring Company are misiunea de a construi tunele subterane între marile oraşe ale Americii pentru a crea zone de trafic rapid necongestionat.

 Sud Africanul întâmpină probleme în anul 2018, când acesta decide să facă parte din consiliul personal de business al preşedintelui american Donald Trump, decizie puternic criticată de opinia publică. Acesta părăseşte consiliul după ce Trump scoate America din Acordul de la Paris legat de încălzirea globală. În acelaşi an, acesta scrie pe Twitter că ar vrea să treacă Tesla în sectorul privat pentru 420 de dolari pe acţiune şi că acesta ar avea deja investitori interesaţi.

Planul său, însă, nu ia formă deoarece acesta primeşte o sumedenie de citaţii şi procese din partea SEC, corpul ce guvernează aceste treceri. După un proces lung, Musk este găsit vinovat pentru fals în declaraţii şi este nevoit să plătească amenzi în valoare de 20 de milioane de dolari. Acesta trebuie, de asemenea, să renunţe la poziţia de patron al companiei, iar Tesla trebuie să creeze un comitet ce va avea în vizor ce comunică sud africanul în public

Anul 2020 s-a dovedit unul dintre cele mai de succes pentru cele două companii ale sale. SpaceX completează o înţelegere cu NASA ce trimite în luna noiembrie pentru prima oară astronauţi în spaţiu la bordul rachetelor companiei. Tesla a intrat în luna decembrie în rândul celor 500 de companii trecute în indexul S&P 500, lucru ce a crescut valoarea acţiunilor considerabil. Acum, capitalizarea companiei se apropie de suma de 500 de miliarde de dolari.

Datorită acestor succese, dar mai ales al creşterii în valoare a Tesla, Elon Musk a fost declarat pe data de 7 ianuarie 2021 cel mai bogat om al lumii cu o avere estimată la 187 de miliarde de dolari. Acesta l-a surclasat pe fondatorul Amazon, Jeff Bezos, ce deţinea acest titlu încă din iulie 2015.

La ora publicării acestui articol, Elon Musk are o avere de 209 mld. de dolari. 

AFACERI DE LA ZERO