ZF 24

Povestea lui Petru Chiriac, fondatorul reţelei de magazine de pantofi Il Passo. A pornit în urmă cu 16 ani la Iaşi şi a ajuns acum la afaceri de 40 mil. lei

18.09.2015, 12:57 7116

Reţeaua de magazine Il Passo are în plan extinderea pe pieţele externe după ce a ajuns la 15 unităţi pe plan local, planurile de viitor incluzând şi deschiderea unei unităţi de producţie, a declarat Petru Chiriac, proprietarul companiei, miercuri, 19 octombrie, la ZF Live.

„Vrem să ne întărim brandul în România, dar ne uităm atent şi la ce se întâmplă în Europa şi nu numai. Ne gândim să deschidem magazine în străinătate. Ne-am uitat la Polonia, Slovacia, Germania, peste tot“, a declarat Chiriac.

Proprietarul Il Passo, brand creat în urmă cu 15 ani la Iaşi, spune că extinderea pe plan local „s-a cam terminat“, magazinele funcţionând pe un anumit palier de preţ care nu permite prezenţa în toate mallurile.

Vedeţi aici emisiunea integrală din data de 20 noiembrie 2014

„Am făcut un ex­periment în Iaşi, unde sunt două malluri, şi după deschiderea unui al doilea magazin practic am împărţit vânzarea“, a explicat el.

În total, reţeaua are 1.900 de metri pătraţi închiriaţi, pentru care plăteşte circa 1-1,2 milioane euro pe an.

În ceea ce priveşte unitatea de producţie, omul de afaceri apreciază că cea mai mare problemă este lipsa meseriaşilor.

„Ne gândim la o unitate de producţie la orizontul următorilor cinci ani, în care să producem pantofi la nivelul celor din Italia. Unii producători din România pot asta, deci putem şi noi. În România nu este greu să faci o fabrică în acest moment, ca utilaje, ci  problema sunt oamenii. Nu găseşti meseriaşi“, a adăugat Chiriac.

În principiu, antreprenorul se orientează spre zone ca Suceava, Huşi, Oradea şi Timişoara pentru a identifica forţă de muncă, în condiţiile în care în Bucureşti şi împre­jurimi costu­rile ar fi prea mari.

În afară de lipsa mese­ria­şilor, o altă problemă în zona de producţie este legată de difi­cultăţile privind apro­vi­zio­narea unei fabrici cu mate­riale.

„În România nu ai un cluster de profil, cu produ­cători de la care să iei piele, calapod, alte materiale nece­sare. Ca să faci un model  de pantof trebuie să te duci în Italia, să-l desenezi, să iei piele de acolo, iar dacă apar probleme în producţie trebuie să suni tot acolo ca să găseşti soluţii.“

Black Friday la pantofi

Magazinele Il Passo vor participa şi în acest an la campania Black Friday, care se va derula pe parcursul a două weekenduri, cu reduceri de până la 50%.

„De Black Friday vindem cam de două ori şi jumătate mai mult decât într-un weekend normal. Nu vorbim de o cifră foarte mare, fiind vorba de încălţăminte, care trebuie probată, mai există şi retururi“, a spus pro­prietarul com­paniei.

Anul trecut, cam 10% din pro­dusele vândute de Black Friday au fost returnate.

„Clienţii au devenit mai educaţi, ştiu ce să ceară. În urmă cu câţiva ani eram mai aproape de cerinţele din Rusia, cu accesorii, brizbizuri. Acum clienţii se îndreaptă mai mult spre moda europeană, caută încălţă­minte mai elegantă“, apreciază Petru Chiriac.

Potrivit proprietarului Il Passo, femeile preferă în continuare pantofii cu toc, dar totuşi se observă o trecere spre pantofii comozi, gen adidas.

„Nu mai vedem tot timpul pe stradă tocuri foarte înalte. Cred că această tendinţă se va menţine destul de mult timp“, consideră el.

La rândul lor, bărbaţii din România au devenit mai educaţi în domeniu şi sunt mai atenţi la materiale.

„Se caută pantofii clasici, englezeşti, lucraţi manual, cu piele cerată. Primăvara-vară se caută pantofi mai confortabili, gen mocasini“.

În opinia lui Petru Chiriac, un bărbat ar trebui să aibă două-trei perechi de pantofi clasici şi circa patru perechi casual.

 

Aduc sandale din Brazilia

Il Passo estimează pentru acest an afaceri de 7,6 milioane euro, pe zona de magazine, cu 12 procente peste nivelul din 2013.

Compania are furnizori atât din ţară, cât şi din străinătate, din ţări precum Brazilia, Italia, Turcia şi Portugalia. Circa 20% din pantofii vânduţi sunt produşi local.

„Pe zona de sandale aducem produse din Brazilia, unde sunt cei mai buni producători de profil“, a mai spus Petru Chiriac.

Grupul Il Passo este deţinut de Petru Chiriac împreună cu Corina Vlad, care controlează 40% din companie.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO