ZF 24

Privatizarea CFR Marfă, încă un eşec major. Ministrul Transporturilor anunţă că procesul va fi reluat

Foto Adrian Spirache

Foto Adrian Spirache

Autor: Mirabela Tiron

14.10.2013, 21:10 539

Privatizarea CFR Marfă, cel mai mare transportator de marfă pe calea rutieră, a eşuat după ce firma desemnată câştigătoare a licitaţiei organizate de stat, Grup  Feroviar Român (GFR) controlată de Gruia Stoica, nu a plătit ieri 170 mil. euro, restul sumei de bani pentru preluarea pachetului de acţiuni de 51%. Nu este clar însă dacă vânzătorul reprezentat de stat şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contract.

„Comisia de privatizare a arătat că tranzacţia nu poate fi încheiată pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de guvern privind transferul de acţiuni în proprietate privată“, potrivit unor surse din domeniul feroviar, care nu au menţionat despre ce condiţii este vorba. 

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seara că Grup Feroviar Român (GFR) ar fi putut plăti pentru acţiunile CFR Marfă, că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate şi că procesul de privatizare va fi reluat. Privatizarea CFR Marfă a eşuat pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei, potrivit GFR.

Ce au făcut consultanţii?

Asocierea formată din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi compania franceză Systra a oferit statului servicii de consultanţă în acest proces de privatizare, câştigând un contract de 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA. Cu toate acestea, propunerile făcute de consultanţi nu sunt cunoscute.

„Vă mulţumim pentru solicitare însă acest proiect este încă în desfăşurare. Conform procedurilor interne, nu avem voie să divulgăm informaţii despre el deocamdată“, a fost răspunsul transmis de un oficial al Deloitte la solicitarea ZF cu privire la soluţiile propuse pentru privatizarea CFR Marfă şi modul în care şi-a îndeplinit vânzătorul obligaţiile. Oficialii casei de avocatură Muşat nu au trimis un răspuns.

 

Ce se solicită în hotărârea de guvern

În hotărârea de guvern (HG) pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acţiuni către GFR, publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, se menţionează că finalizarea vânzării trebuie să se realizeze în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii, adică până pe 14 octombrie (luni). Tot în această HG este precizat că „transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii, (între care - n. red.) emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii“. Până acum consiliul nu şi-a dat avizul, tranzacţia fiind în evaluare.

Tot în HG se mai precizează că vânzătorul trebuie să obţină acordul de la finanţatorii interni şi externi cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii ca efect al încheierii prezentului contract şi tot în această hotărâre este menţionată  finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii ca urmare a operaţiunii de majorare de capital în baza conversiei.

 

Ieri, ziua când trebuia să se facă plată

Ieri a fost ultima ziua stabilită în care Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), firma desemnată în iulie câştigătoare a licitaţiei pentru pachetul majoritar al companiei CFR Marfă, a putut depune suma de 170 de milioane de euro pentru preluarea transportatorului de stat. 

Duminică Gruia Stoica declara că vânzătorul nu şi-a îndeplinit toate obligaţiile şi că a cerut ministrului transporturilor implicarea urgentă pentru a evita un eşec al privatizări, în timp ce Ramona Mănescu, ministrul transporturilor, afirma că a solicitat secretarului de stat Cristian Ghibu, preşedintele comisiei de privatizare, şi consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii, să transmită un punct de vedere fundamentat privind evoluţia, momentul şi paşii următori în această privatizare, fără a mai reveni însă ieri cu un răspuns.

 

Cât primea statul pe CFR Marfă?

Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni.  Compania GFR este cel mai mare transportator privat de marfă pe calea ferată, cu aproape 2.500 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 813 mil. lei (183 mil. euro) şi un profit de 28,8 mil. lei (6,5 mil. euro). Compania deţine 22,3% din piaţa de transport feroviar de marfă, potrivit ultimelor date disponibile. Prin preluarea CFR Marfă, GFR ar fi ajuns la o cotă de piaţă de peste 70% pe transportul feroviar. Omul de afaceri Gruia Stoica a plătit garanţie de 10 milioane de euro şi încă 20 de milioane de euro într-un cont escrow  pentru CFR Marfă.

GFR este deţinută cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didilă, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) şi cu 9% de compania Turnoprest (deţinută de Vasile Didilă). Piaţa de transport feroviar  de mărfuri este evaluată la circa 500 de milioane de euro.

La licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă statul nu a reuşit atragă giganţi precum Deutsche Bahn, cu afaceri de 37 de miliarde de euro, sau Rail Cargo, cu afaceri de circa 2 miliarde de euro.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO